15 583 läst · 107 svar
16k läst
107 svar
Är du framtidssäkrad när 2G och 3G stängs ner?
Konstruktionsfel och utdöende teknik ? I så fall är väl de flesta produkter felaktiga t.ex. dieselbilar, glödlampor, oljedrivna värmepannor............? Jag kan dock hålla med om att det är fult att inte tala om sanningen om nedläggningar av viss teknik, utan bara köra på och sälja prylar, när man vet att de inte fungerar inom en snar framtid.blackarrow skrev:
GSM är ju dryga 30 år och helt naturligt med teknikavveckling, ungefär som NMT som fick liknande livslängd. GSM teknologin var i grunden telefoniutvecklad men digital så den kunde också skicka lite data.
Sedan kom 3G med utveckling mot högre datahastigheter, men en teknik som hade sina brister och inte många år senare knackade 4G på dörren, osv. Det är ju 15 år sedan 4G dök upp här, men idag är marknaderna globala och allt går inte smärtfritt vid avveckling. Tekniken att skicka i luften har sina begränsningar i frekvensutrymme, så för att nytt ska kunna spridas med stor täckning behöver gammalt avvecklas. Rätt eller fel, tyvärr en realitet.
Sedan kom 3G med utveckling mot högre datahastigheter, men en teknik som hade sina brister och inte många år senare knackade 4G på dörren, osv. Det är ju 15 år sedan 4G dök upp här, men idag är marknaderna globala och allt går inte smärtfritt vid avveckling. Tekniken att skicka i luften har sina begränsningar i frekvensutrymme, så för att nytt ska kunna spridas med stor täckning behöver gammalt avvecklas. Rätt eller fel, tyvärr en realitet.
Redigerat:
Jo, jag inser problemet med att gammal teknik som GSM tar upp mycket plats i etern och 3G var bara ett steg på vägen dom inte var bra på något med dagens krav.
Min personliga åsikt är att ett rikstäckande GSM nät borde sparas/reserveras för GPRS (datatrafik) och eventuella nödsamtal och altså vara blockerat för vanliga privatsamtal.
Åtminstone några år till.
Min personliga åsikt är att ett rikstäckande GSM nät borde sparas/reserveras för GPRS (datatrafik) och eventuella nödsamtal och altså vara blockerat för vanliga privatsamtal.
Åtminstone några år till.
eCall verkar ju vara en läbbig Orwellsk uppfinning.
Hur vet man om ens bil har drabbats av det?
Vi har en bil som har fordonsår 2019 och är tillverkad i september 2019. eCall påstås vara "standard" från 2018, men det står ingenting om eCall i manualen.
Hur vet man om ens bil har drabbats av det?
Vi har en bil som har fordonsår 2019 och är tillverkad i september 2019. eCall påstås vara "standard" från 2018, men det står ingenting om eCall i manualen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 734 inlägg
Brukar sitta en röd knapp eller nått i taket.
Är inte/blir inte oerhört drabbad.
Det som hittills berört mig är aviserings funktionen från mini reningsverket (Baga).
Inte värre än att jag går ner till skåpet och kikar på felkoden.
Inte så värst sugen på att hosta upp 25 långsjalar för en sådan sak.
Lite för snål för det 😂
Det som hittills berört mig är aviserings funktionen från mini reningsverket (Baga).
Inte värre än att jag går ner till skåpet och kikar på felkoden.
Inte så värst sugen på att hosta upp 25 långsjalar för en sådan sak.
Lite för snål för det 😂
Det går nog inte, det är "lagstadgat nödanrop", precis som att stänga av ABS inte heller går.P pmd skrev:
Nu är det ju inget integritetsproblem för den ringer inte upp förrän krockkudde eller andra krasch-sensorer utlösts, eller man manuellt tryckt på SOS-knappen.
När eCall-systemet har aktiverats kopplar det upp sig till räddningstjänstens närmsta central, både via telefon och en datalänk. Det gör att du och de andra bilpassagerarna kan kommunicera med larmoperatören samtidigt som systemet automatiskt överför viktiga uppgifter (fordonets exakta position, tidpunkten för olyckan, fordonsnumret och färdriktningen). På så sätt kan räddningstjänsten bedöma och hantera situationen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 734 inlägg
ABS går inte att använda för fordonsövervakning.D Dilato skrev:
Det går väl att ändra programvaran? Den behöver säkert uppdateras då och då, ändå.D Dilato skrev:
Jag har den oftast på. Det går att göra en ungefärlig positionsbestämning med hjälp av cellernas data, men om det bara finns en cell i närheten så blir det inte speciellt noggrant. GPS har jag bara på när jag använder den. Annars är den avstängd.
På tal om Orwells...Har för mig att man kunde få halva priset på bilförsäkringen om man delade kördata med försäkringsbolaget, för några år sedan när jag jämförde försäkringsbolag sist. Är inte uppdaterad längre...P pmd skrev:
Så här skriver Paydrive (min fetning)
Med Paydrive Sense kan du få en digital körjournal.
https://paydrive.se/sense