blackarrow blackarrow skrev:
[bild]

[länk]

Vem får betala för uppgraderingarna, om det finns?
Jag ser det som konstruktionsfel att ha använt utdöende teknik.
Konstruktionsfel och utdöende teknik ? I så fall är väl de flesta produkter felaktiga t.ex. dieselbilar, glödlampor, oljedrivna värmepannor............? Jag kan dock hålla med om att det är fult att inte tala om sanningen om nedläggningar av viss teknik, utan bara köra på och sälja prylar, när man vet att de inte fungerar inom en snar framtid.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
GSM är ju dryga 30 år och helt naturligt med teknikavveckling, ungefär som NMT som fick liknande livslängd. GSM teknologin var i grunden telefoniutvecklad men digital så den kunde också skicka lite data.
Sedan kom 3G med utveckling mot högre datahastigheter, men en teknik som hade sina brister och inte många år senare knackade 4G på dörren, osv. Det är ju 15 år sedan 4G dök upp här, men idag är marknaderna globala och allt går inte smärtfritt vid avveckling. Tekniken att skicka i luften har sina begränsningar i frekvensutrymme, så för att nytt ska kunna spridas med stor täckning behöver gammalt avvecklas. Rätt eller fel, tyvärr en realitet.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jo, jag inser problemet med att gammal teknik som GSM tar upp mycket plats i etern och 3G var bara ett steg på vägen dom inte var bra på något med dagens krav.

Min personliga åsikt är att ett rikstäckande GSM nät borde sparas/reserveras för GPRS (datatrafik) och eventuella nödsamtal och altså vara blockerat för vanliga privatsamtal.

Åtminstone några år till.
 
P
eCall verkar ju vara en läbbig Orwellsk uppfinning.
Hur vet man om ens bil har drabbats av det?

Vi har en bil som har fordonsår 2019 och är tillverkad i september 2019. eCall påstås vara "standard" från 2018, men det står ingenting om eCall i manualen.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Brukar sitta en röd knapp eller nått i taket.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P
Jag gissar att den inte stänger av eCall …

Hur brukar man stänga av det?
 
Är inte/blir inte oerhört drabbad.
Det som hittills berört mig är aviserings funktionen från mini reningsverket (Baga).
Inte värre än att jag går ner till skåpet och kikar på felkoden.
Inte så värst sugen på att hosta upp 25 långsjalar för en sådan sak.
Lite för snål för det 😂
 
P pmd skrev:
Jag gissar att den inte stänger av eCall …

Hur brukar man stänga av det?
Det går nog inte, det är "lagstadgat nödanrop", precis som att stänga av ABS inte heller går.

Nu är det ju inget integritetsproblem för den ringer inte upp förrän krockkudde eller andra krasch-sensorer utlösts, eller man manuellt tryckt på SOS-knappen.

När eCall-systemet har aktiverats kopplar det upp sig till räddningstjänstens närmsta central, både via telefon och en datalänk. Det gör att du och de andra bilpassagerarna kan kommunicera med larmoperatören samtidigt som systemet automatiskt överför viktiga uppgifter (fordonets exakta position, tidpunkten för olyckan, fordonsnumret och färdriktningen). På så sätt kan räddningstjänsten bedöma och hantera situationen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag gissar att den inte stänger av eCall …

Hur brukar man stänga av det?
Jag gissar på att den ringer om man trycker på den, och att den ringer själv om bilen detekterar en kollision.

På vår ID4 sitter den bakom en liten extra lucka så man inte ska trycka på den oavsiktligen.
 
P
D Dilato skrev:
Det går nog inte, det är "lagstadgat nödanrop", precis som att stänga av ABS inte heller går.
ABS går inte att använda för fordonsövervakning.
D Dilato skrev:
Nu är det ju inget integritetsproblem för den ringer inte upp förrän krockkudde eller andra krasch-sensorer utlösts, eller man manuellt tryckt på SOS-knappen.
Det går väl att ändra programvaran? Den behöver säkert uppdateras då och då, ändå.
 
P pmd skrev:
ABS går inte att använda för fordonsövervakning.

Det går väl att ändra programvaran? Den behöver säkert uppdateras då och då, ändå.
Jag antar att du aldrig har en mobiltelefon påslagen, för den kan verkligen övervaka var du befinner dig.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
P
Jag har den oftast på. Det går att göra en ungefärlig positionsbestämning med hjälp av cellernas data, men om det bara finns en cell i närheten så blir det inte speciellt noggrant. GPS har jag bara på när jag använder den. Annars är den avstängd.
 
P pmd skrev:
eCall verkar ju vara en läbbig Orwellsk uppfinning.
Hur vet man om ens bil har drabbats av det?

Vi har en bil som har fordonsår 2019 och är tillverkad i september 2019. eCall påstås vara "standard" från 2018, men det står ingenting om eCall i manualen.
På tal om Orwells...Har för mig att man kunde få halva priset på bilförsäkringen om man delade kördata med försäkringsbolaget, för några år sedan när jag jämförde försäkringsbolag sist. Är inte uppdaterad längre...

Så här skriver Paydrive (min fetning)
”Hos oss betalar kunderna bara för de mil de kör. Kör du bra kan du sänka din premie. Det handlar om att följa trafikregler & undvika ryckig körstil, alltså hårda inbromsningar.
Med Paydrive Sense kan du få en digital körjournal.
Med Paydrive Sense blir din uppkopplade bil smartare än någonsin. Du får 20 GB/mån wifi i bilen och digital körjournal. Du kan också följa din körning i appen, ta del av tilläggstjänster som underlättar ditt bilägande och aktivera notiser så som positionslarm och påminnelse vid däckbyte.
https://paydrive.se/sense
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Finns det nån knappmobil som stödjer 4G? Jag vill inte ha nån Smartphone, men jag vill ha en mobiltelefon som funkar att ringa med när 3G/GSM släcks.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Finns det nån knappmobil som stödjer 4G? Jag vill inte ha nån Smartphone, men jag vill ha en mobiltelefon som funkar att ringa med när 3G/GSM släcks.
Doro 1881? Tror min mor snart 90 år kommer behöva nått sånt.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.