FredrikR FredrikR skrev:
Tror inte ts går in på byggahus via annat än en dator.
Han menade nog @Skogspromenix.
 
MultiMan
  • Haha
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Cookies
Det finns massor av nätplatser som frågar om man godkänner eller nekar kakor.
 
MultiMan
Vad menar du med "nätplatser"?

Det är EU-lagstiftning som ligger bakom alla dessa förändringar och valmöjligheter att neka cookies.

Företagen vill inte och det är därför det finns skumma saker som "berättigat intresse" och sådant trams för att man ska missa bocka av en del när man vill välja själv. Borde plockas bort då det bara är till för att kringgå reglerna.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Hur nekar du cookies i en telefonapp?

All denna spårning från Byggahus är enbart reklamrelaterat och deras sätt att kunna driva sidan. Inget skumt eller konstigt.

@maxmsm För övrigt lite komiskt att du som är rädd för datasäkerhet tydligen kört Huawei. Jag har flera sådana telefoner som inte används längre och 2 klockor fortfarande där mjukvaran i telefonen måste sideloadas via Appgallery. Det var utmärkta produkter men knappast något för de som är rädda för att läcka data.
Vi är inte vana med cookies i telefonen eftersom vi aldrig har för vana att faktiskt rensa cache & lagring som varje app allokerar.
Men så här ser det ut!
Popup-fönster på byggahus.se mobilapp som ber om samtycke att använda personuppgifter. Knappar för "Acceptera" och "Inställningar" samt text om kostnadsfri tjänst baserad på annonsintäkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M maxmsm skrev:
Ok, ska kolla på deras A-modell, en kompis snackade om något konstigt namn, Xiomi eller liknande som skulle vara bra men det luktar lite kommunistdiktatur om det namnet.
Jag har en Xiaomi Redmi Note 9 Pro som jag är nöjd med.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vad menar du med "nätplatser"?

Det är EU-lagstiftning som ligger bakom alla dessa förändringar och valmöjligheter att neka cookies.

Företagen vill inte och det är därför det finns skumma saker som "berättigat intresse" och sådant trams för att man ska missa bocka av en del när man vill välja själv. Borde plockas bort då det bara är till för att kringgå reglerna.
Med nätplatser så menar jag givetvis det som på engelska heter internet...
Sorry, jag menar att de skriver ordet kakor på svenska....
 
D Dilato skrev:
Jag har en Xiaomi Redmi Note 9 Pro som jag är nöjd med.
Hur länge har du haft den?
Är det plats för 2 riktiga sim.kort?

Är e-sim bra eller anus?
Jag lyckades att få sambon att avstå ett köp av den senaste ajfånen pga Netonnet svarade att det bara fanns e-sim platser i den och vi har behov att kunna byta sim-kort i våra mobiler ibland.
 
M maxmsm skrev:
Hur länge har du haft den?
Är det plats för 2 riktiga sim.kort?

Är e-sim bra eller anus?
Jag lyckades att få sambon att avstå ett köp av den senaste ajfånen pga Netonnet svarade att det bara fanns e-sim platser i den och vi har behov att kunna byta sim-kort i våra mobiler ibland.
Jag har haft den i snart fyra år.

Den har plats för två fysiska sim-platser + minneskort.
En hand håller en SIM-korthållare för två simkort och ett minneskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en review:
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har haft den i snart fyra år.

Den har plats för två fysiska sim-platser + minneskort.
[bild]
Här är en review:
[media]
Det är så det ska vara, i min Huawei fick man välja om man ville ha 2 sim eller ett sim och ett minneskort så när min havererade så försvann en hel del bilder tyvärr.
Jag får väl kolla på denna då.
 
ESIM är bra och enkelt att byta. Det är bara att scanna en QR-kod.
Kör själv med ett fysiskt kort i landet jag bor i samt ett svenskt eSIM. Det är väldigt praktiskt, jag tappade min telefon och det var bara att scanna in eSIM i den nya så sparade jag några veckors frakt av det fysiska kortet.
 
namnbyte
Herregud. Det är så mycket bakvända antaganden och övertygelser från TS, för att inte nämna uppenbara hål i säkerhetstänket, att jag tror vi behöver den där flash-pinnen från Men In Black för att bara börja om helt. Istället för att omskola.

Som senior programmerare, som dessutom jobbar med säkerhetsfrågor dagligdags, går jag nu och sliter av mig hela ansiktet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
HenrikHuslöse och 17 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Mobiler laddar upp massor av data till sina tillverkare oavsett inställningar, precis som alla installerade appar även gör.

Det enda rimliga är att förlika sig med det, köpa en smartphone från den minst dåliga tillverkaren och välja appar med omsorg eller skippa smartphones helt.

Integritetsinställningar är en skimär.
Vilken tillverkare och vilket OS?
Jag skulle föreslå en Nokia 3310. Dock kommer 2G Att läggas ner. Så snart är den väldigt säker
 
  • Haha
  • Gilla
Renovatorus och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja precis.
Vilken av dessa är vettigast?

https://www.linux.org/pages/download/

Det visade sej att jag har en 2560p liggande utan hårddisk pga felköp så den kan bli en lämplig försökskanin för Linux.
 
M maxmsm skrev:
Vilken av dessa är vettigast?
Oj du. Det är som Volvo eller Saab, fjäll eller strand…

Själv kör jag Debian för jag föredrar oehörd stabilitet på bekostnad av att man inte alltid får ”latest greatest”.

Ububntu är väldigt populär och säkert ett utmärkt nybörjarval. Men alla distributioner har nog sina speciella styrkor och även nackdelar.

Googla lite så får du mer åsikter än du vill ha…
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.