Alfredo Alfredo skrev:
Oj du. Det är som Volvo eller Saab, fjäll eller strand…

Själv kör jag Debian för jag föredrar oehörd stabilitet på bekostnad av att man inte alltid får ”latest greatest”.

Ububntu är väldigt populär och säkert ett utmärkt nybörjarval. Men alla distributioner har nog sina speciella styrkor och även nackdelar.

Googla lite så får du mer åsikter än du vill ha…
Tack!
Jag hittade en installationsinstruktion på pcforalla.se och de rekommenderade att ta ner programvaran på ett USB-minne och starta på detta, så jag ska testa detta när jag har lite tid över.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Det tvivlar jag på men jag har haft funderingar på att testa Linux i en dator.
Så vad använder du för os i din säkra dator?
 
A A-Man_08 skrev:
Så vad använder du för os i din säkra dator?
Ett strokat Z3845 som är under utveckling men det är så hemligt att jag inte får berätta om det.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Cheesen
M maxmsm skrev:
Vilken är enligt dej den minst dåliga tillverkaren?
Jag har lite behov att snart byta ut den ena mobilen pga skärmen börjar bli lite mosig...
Hmm... Doro... Men Google kommer på andra plats.
M maxmsm skrev:
Mobilen som har börjat kräva tillgång nu har Android 8.0.0 och den andra har Android 9.

Det oroar mej inte, jag vill bara minimera möjligheten.
I min tidigare mobil så fanns det stegräknare som funkade utan att man behövde göra något, stegräknare finns i mina nuvarande mobiler också om jag aktiverar internet.....
Kanske pga spårning och möjligheten att sälja användarens uppgifter...
Du vet väl om att du kan gå in på sportaffären och köpa en stegräknare som du sätter på armen för nån hundralapp.
M maxmsm skrev:
Nej, de har ingen datauppkoppling aktiverad.

Angående att vissa alltid har datauppkopplingen aktiverad så var vi ett sällskap förra sommaren som var ute på restaurang och firade en som fyllde 60 år och då berättar en av damerna som jobbar inom ett statligt verk att tidigare i veckan så hade hon och en kollega suttit och fikat och efter fikat så av någon anledning så skulle hon söka efter något på nätet med sin mobil och direkt så kom det reklam för just det som de hade diskuterat en stund tidigare...
Du kan inte skicka eller ta emot sms utan data uppkoppling. Misstänker att du menar internet, och efter 2025 så kommer du inte att kunna ringa utan internetuppkoppling heller, då är det VoIP som gäller.
M maxmsm skrev:
Uppdateringar av det jag inte använder räknar jag som onödiga.
Om jag visste att det inte påverkade det jag behöver använda i mobilen negativt så skulle jag städa bort resten av apparna.
Men ringer du och smsar med telefonen så är samtliga säkerhetsuppdateringar nödvändiga. Din telefon med Android 8 och 9 är oskyddad mot både nigeriabrev, virus och hacker-intrång. (Du är ju uppkopplad för att kunna läsa ned sms)
M maxmsm skrev:
Det är min mobil men har tidigare varit sambons hon hade precis skaffat en ny när min Huawei hade avlidit under natten så jag övertog denna.
Du är väl medveten om att Huawei är ökända för att övervaka sina användare.
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
1. Hmm... Doro... Men Google kommer på andra plats.

2. Du vet väl om att du kan gå in på sportaffären och köpa en stegräknare som du sätter på armen för nån hundralapp.

3. Du kan inte skicka eller ta emot sms utan data uppkoppling. Misstänker att du menar internet, och efter 2025 så kommer du inte att kunna ringa utan internetuppkoppling heller, då är det VoIP som gäller.

4. Men ringer du och smsar med telefonen så är samtliga säkerhetsuppdateringar nödvändiga. Din telefon med Android 8 och 9 är oskyddad mot både nigeriabrev, virus och hacker-intrång. (Du är ju uppkopplad för att kunna läsa ned sms)

5. Du är väl medveten om att Huawei är ökända för att övervaka sina användare.
1. Det finns andra som inte håller med dej.

2. Det kan man köpa i andra affärer också, fördelen med att ha denna funktionen i mobilen är att det är en mindre pryl att stoppa på sej, jag hade en sådan som hade bältesclip innan jag hade det i mobilen.

3. Berätta gärna detta för mitt telebolag för de kallar internetuppkopplingen för datauppkoppling, jag får alltid ett sms när jag har landat någonstans som varnar mej att dataroaming innebär extrakostnader.

4. Berätta gärna hur jag ska få nigeriabrev, virus och hacker-intrång till min mobil om jag inte använder internet, det enda jag är uppkopplad mot är mobilmasten telefonifunktion.

5. Det gör de flesta mobiltillverkarna när du är uppkopplad på/använder internet.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Din telefon med Android 8 och 9 är oskyddad mot både nigeriabrev,
Hur kan en telefon skadas av nigeriabrev och hur kan den skyddas mot dessa?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur kan en telefon skadas av nigeriabrev och hur kan den skyddas mot dessa?
Det som avses är nog att många som har android även använder gmail som e-postadress. Gmail har ett väldigt bra spamfilrer som filtrerar bort de flesta bedrägeriförsök, inkl "nigeriabrev".
 
G gaidin skrev:
Gmail har ett väldigt bra spamfilrer som filtrerar bort de flesta bedrägeriförsök, inkl "nigeriabrev".
Fast påverkas detta spamfilters kvalitet av androidversionen på luren? Har lite svårt att se det.

Sen vet jag inte om jag ser någon större koppling mellan telefonoperativsystem och "mailleverantör".
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det som avses är nog att många som har android även använder gmail som e-postadress. Gmail har ett väldigt bra spamfilrer som filtrerar bort de flesta bedrägeriförsök, inkl "nigeriabrev".
Det fixar min Hotmail också, men det beror förstås lite på hur man ställer in spamfiltret.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast påverkas detta spamfilters kvalitet av androidversionen på luren? Har lite svårt att se det.

Sen vet jag inte om jag ser någon större koppling mellan telefonoperativsystem och "mailleverantör".
Nej, gmail har inget med vilken version av Android du har.

Det jag menar att det konto man använder för sin android-telefon oftare gmail, som ägs av Google och ofta används av användare som har androidtelefoner, t ex Samsung.

E-post är helt fristående, din telefon använder bara en app för att hantera e-post men eftersom de flesta operativsystem kräver en inloggning, de flesta brukar använda just e-post för det, så blir din e-postadress mer än bara en adress, det blir ett autentiseringssystem, jämför t ex LDAP i windowsvärlden, även den har funktion för e-post integrerad om man t ex använder exchange men själva e-posten, d v s information som skickas mellan användare är fristående från Windows men är ändå en del av systemet från Microsoft.
 
G gaidin skrev:
de flesta operativsystem kräver en inloggning, de flesta brukar använda just e-post för det
Jag har nog aldrig stött på att man använder sin e-postadress för att logga ni till ett ”operativsystem”. På en telefon/platta är det oftast en pinkod, eller kanske ansiktsigenkänning eller ett ”drafingretmönster”. På traditionella datorer ett användarnamn och ett lösenord. Kanske tillsammans med ett smartcard eller annan säkerhetshöjande teknik. Som användarnamn till ett operativsystem tror jag aldrig jag har haft min e-postadress.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har nog aldrig stött på att man använder sin e-postadress för att logga ni till ett ”operativsystem”. På en telefon/platta är det oftast en pinkod, eller kanske ansiktsigenkänning eller ett ”drafingretmönster”. På traditionella datorer ett användarnamn och ett lösenord. Kanske tillsammans med ett smartcard eller annan säkerhetshöjande teknik. Som användarnamn till ett operativsystem tror jag aldrig jag har haft min e-postadress.
Inloggning med gmailadress är för att få tillgång till gååggeltjänsterna, t.ex. nedladdning av olika appar vilket även en sådan som jag har koll på.....
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har nog aldrig stött på att man använder sin e-postadress för att logga ni till ett ”operativsystem”. På en telefon/platta är det oftast en pinkod, eller kanske ansiktsigenkänning eller ett ”drafingretmönster”. På traditionella datorer ett användarnamn och ett lösenord. Kanske tillsammans med ett smartcard eller annan säkerhetshöjande teknik. Som användarnamn till ett operativsystem tror jag aldrig jag har haft min e-postadress.
Det är väldigt vanligt att man använder UPN i Windows-miljöer med koppling mot AD eller Entra (fd Azure AD). UPN har samma format som en email-adress men det är ingen automatisk koppling till mail systemet, dvs någon motsvarande email-adress måste inte existera, även om det nog normalt gör det. Kalle Andersson på företaget Company kanske använder ett användarnamn i form av SAMAccountName, kaan, för att logga in sin Windowsdator, ofta finns det ett UPN, kalle.andersson@company.se också och det går lika bra att logga in med det, även om inte många gör det. Jag har gjort det ibland när jag haft svårt att minnas mitt användarnamn som bara bestått av ett 'u' följt av ett gäng slumpvisa siffror.

Så helt ovanligt är det inte i en företagsmiljö. På hemma-PCn däremot är det nog inte lika vanligt även om Microsoft gärna vill att man använder ett outlook-konto numera (sen rätt många år tillbaks).
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har nog aldrig stött på att man använder sin e-postadress för att logga ni till ett ”operativsystem”. På en telefon/platta är det oftast en pinkod, eller kanske ansiktsigenkänning eller ett ”drafingretmönster”. På traditionella datorer ett användarnamn och ett lösenord. Kanske tillsammans med ett smartcard eller annan säkerhetshöjande teknik. Som användarnamn till ett operativsystem tror jag aldrig jag har haft min e-postadress.
Jo Microsoft har ju haft så i åratal för att koppla ihop med ett Microsoftkonto.
Kör så själv och ger fördelar.
Sen är då kontot skyddat med tvåfaktorsautentisering. (självvalt, jag tror det blir tvingande i framtiden)
https://support.microsoft.com/sv-se...ft-konto-c7910146-672f-01e9-50a0-93b4585e7eb4

Frun jobbar åt kommunen och molnbaserat Office 365 och de blev då även tvungen att använda autentiseringsapp med stor förvirring som följd.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Du vet väl om att du kan gå in på sportaffären och köpa en stegräknare som du sätter på armen för nån hundralapp.
Lidl idag, 59:90 fast man sätter den i bältet eller lägger den i fickan, inte på armen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.