P Per Kronlid skrev:
Tack för svar! Jag ska ta prov för analys. Jorden i krypgrunden var fuktig. Jag har grävt bort under halva. Vatten har letat sej in via berget från 2 håll. Men det har jag åtgärdat. Antagligen är det inte mycket fuktskada i golvbjälklaget, men tillräckligt med fukt för att orsaka lukt från pentaklorfenol. 2 andra experter har också varit här och känt att det luktar typiskt det.
Vi har också haft mögelhund här som inte indikerade mögel i utbyggnaden, men vid en tidigare ingång i huset där det var gammal dold betongtrappa direkt mot syllen. Det är åtgärdat med byte av syll och krossad trappa.
Bra, undersök noga innan du går i någons ”fälla” och lägger ner onödiga pengar
 
  • Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ta in fler fackmannamässiga åsikter. Anticimex kan ha rätt. Men de föreslår "alltid" avfuktare, som de själva säljer. Här finns medlemmar som fått förslag om avfuktare under grunden, som var betongplatta på mark...

Vi hade grannar som inför försäljning lurades att sätta in avfuktare i sin krypgrund med betongbjälklag...
Jag lutar nu mer åt att riva upp golvet och byta golvbjälklag. Ska ta prov först. Sen kanske det blir ordentlig tätning av krypgrund och installation av avfuktare. Tack för input!
 
H hempularen skrev:
Ta in fler fackmannamässiga åsikter. Anticimex kan ha rätt. Men de föreslår "alltid" avfuktare, som de själva säljer. Här finns medlemmar som fått förslag om avfuktare under grunden, som var betongplatta på mark...

Vi hade grannar som inför försäljning lurades att sätta in avfuktare i sin krypgrund med betongbjälklag...
Håller med..
Jag undrar ju lite över alla som sätter avfuktare både på vind och i krypgrund.
Man behöver väl då stänga all lufttillförsel,annars är det väl mest elbolagen som tjänar på en sådan?
Så länge man tillför uteluft så kommer den väl jobba hela tiden?
Och hur har det fungerat utan avfuktare i alla år innan?
 
  • Gilla
Per Kronlid och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Håller med..
Jag undrar ju lite över alla som sätter avfuktare både på vind och i krypgrund.
Man behöver väl då stänga all lufttillförsel,annars är det väl mest elbolagen som tjänar på en sådan?
Så länge man tillför uteluft så kommer den väl jobba hela tiden?
Och hur har det fungerat utan avfuktare i alla år innan?
Även Anticimex säjer precis så, alltså att utrymmet måste noggrannt tätas först. Annars är det bortkastade pengar.
 
Men vad i huset har ändrats så att behovet av en avfuktare finns?
 
P Per Kronlid skrev:
Även Anticimex säjer precis så, alltså att utrymmet måste noggrannt tätas först. Annars är det bortkastade pengar.
Precis man får stänga igen ventilationen. Min krypgrund gick upp ca 4 grader bara på att stänga och med avfuktaren så håller det nu ca 16-19 grader där beroende på årstid. Det gör att vintertid sparar jag på uppvärmningskostnad. Det är såklart olika förutsättningar för alla hus. I mitt fall är det ståhöjd i halva då det är sutteräng.

Jag skulle tipsa om att försöka hitta så mycket av källan som möjligt och byta ut det som går. Sen med sorptionsavfuktare skulle det bli ett litet undertryck som gör att lukten får svårare att vandra upp. Man kan även lägga till en frånluftsfläkt. Det är förutsatt att lukten kommer från krypgrunden. Ta några prover i olika fryspåsar och lukta efter några timmar. Jag bad mina kollegor om hjälp då jag bor i huset och kanske har lurat näsan. Sen skickade jag ändå till labb i slutändan.

Det kan även vara så att de använt vad som fanns tillgängligt när de byggde så vissa plank kan vara impregnerade medan vissa inte är det.
 
  • Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men vad i huset har ändrats så att behovet av en avfuktare finns?
Det som ändrats är inställningen. Man vill varken bo med fuktskador eller lukter som sätter sig i precis allt.
 
  • Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men vad i huset har ändrats så att behovet av en avfuktare finns?
Bra fråga. Det borde nu vara mindre behov av avfuktare eftersom jag lyckats stoppa att vatten kommer in via berg som delvis lutar mot grunden. Jag har borrat och spräckt berg och gjort kanal utmed grunden som leder bort vattnet. Såg detta problem när jag grävde bort jord ner till berget för altan/uteplats.
Så byte av golvbjälklag är nog det jag bör göra. Men ska som sagt ta prov först för att vara säker på att det är där lukten sitter.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men vad i huset har ändrats så att behovet av en avfuktare finns?
Klimatförändringar kan också vara droppen som fick bägaren att svämma över
 
  • Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
A ati skrev:
Klimatförändringar kan också vara droppen som fick bägaren att svämma över
Fast är det så mycket fuktigare i luften?
För markfukten bör ju dräneringen ta hand om?
Om fukten når in i grunden så är ju det ett problem att lösa först....
Ur värmesynpunkt kan jag förstå..
 
  • Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Fast är det så mycket fuktigare i luften?
För markfukten bör ju dräneringen ta hand om?
Om fukten når in i grunden så är ju det ett problem att lösa först....
Ur värmesynpunkt kan jag förstå..
Dels är det ju att rätta till dåliga konstruktioner från förr men sen finns det många olika anledningar. Några få kan vara generationsskifte som inte accepterar lukten, uppgraderat värmesystem (kanske eldade olja etc som torkade ur), bytt till tätare fönster/dörrar, tilläggsisolering mm som ändrat förutsättningarna för grunden
 
  • Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
Hur tätar man bäst i några springor mellan syll och murad grund? Jag vill ha något som inte gör så att syllen murknar, och något som inte luktar framöver. Tips välkomnas.
 
P Per Kronlid skrev:
Hur tätar man bäst i några springor mellan syll och murad grund? Jag vill ha något som inte gör så att syllen murknar, och något som inte luktar framöver. Tips välkomnas.
Lite sent svar. Vet inte om du redan är färdig. Jag tätade de gamla luckorna för friskluft med fogskum.
 
  • Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
Hej. Jag är intresserad av att veta om Ozon behandling hjälpte? Förklara gärna så gott du kan.

Vi bor i ett hus från 72 med krypgrund med tryckt syll. Huset har under alla år stått utan avfuktare. När vi köpte huset gjorde vi en omfattande renovering invändigt. Vi tog inte bort syllen men rensade grunden, tätade, plastade och installerade Corroventa CTR 300TT2 med undertryck. Utöver det installerade vi FTX. Nu fastnar inte lukten på kläderna men jag undrar som nämt om Ozon behandling hjälper ytterligare.

Hälsning
MIRRE
 
M MirsadRexhepi skrev:
Hej. Jag är intresserad av att veta om Ozon behandling hjälpte? Förklara gärna så gott du kan.

Vi bor i ett hus från 72 med krypgrund med tryckt syll. Huset har under alla år stått utan avfuktare. När vi köpte huset gjorde vi en omfattande renovering invändigt. Vi tog inte bort syllen men rensade grunden, tätade, plastade och installerade Corroventa CTR 300TT2 med undertryck. Utöver det installerade vi FTX. Nu fastnar inte lukten på kläderna men jag undrar som nämt om Ozon behandling hjälper ytterligare.

Hälsning
MIRRE
Ozon hjälper för att ta bort ytliga föroreningar och lukt.
Är det ngt mer fundamentalt så kommer lukten krypa fram igen efter ett tag
 
  • Gilla
MirsadRexhepi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.