S Stugmannen skrev:
jag kan dela mina erfarenheter ifrån renoveringen av våran gäststuga som jag såg som ett test inför renoveringen av huset.

i gäststugan rev jag allt utan stommen. Där luktade plastmattan på golvet. Asfaboarden stank flera meter på tomten där jag slängt den efter rivning.
Golvbjälklaget och syllar var knallbruna av nån behandling. De behöll jag dock. Körde ozon efter det och inget luktade efter det även golvbjälklaget kändes mycket fräschare.
nu är det färdigrenoverat sedan ett år tillbaka och ingen lukt har framkommit efter det. Känner mig rätt trygg med att det är löst nu.

i huset så är det lite olika lukter när jag river och jag tror inte att det är luktsmittat från samma källa. Tex vindpappen tror jag är en del av orsaken till lukten i huset. Det jag hoppas på mest är att hitta en fuktskada i golvet när jag river som jag kan åtgärda i samband med detta. Hoppas in i det sista på att slippa byta all syll. Några bitar här och där räknar jag med.
en sak du kan prova. Framförallt om du har spån i golvet är att köra ozon i krypgrunden typ en vecka och samtidigt dra på paxfläktarna i huset. På så sätt dras ozonet igenom golvet och mycket av luktsmittan i golvbjälklaget reduceras men det är naturligtvis olika hur bra det kan fungera och man kan ju inte heller vistas i huset när ozonet går.
Tack det är väldigt värdefullt att höra! Jag precis som du upplever också olika lukter. Källaren en jordig och sur lukt. Där håller jag på att riva ut allt uppreglat och allt organiskt. I huset och krypgrunden luktar det sommarstuga och den lukten relaterar jag till tryckimpregnerat. Sen har vi asfaboarden som luktar lite mer industri eller hur jag ska förklara det. Jag har tagit provbit och lagt i påse för att lukta på efter jobbet när jag varit borta några timmar. Fokus ligger på sommarstugelukten och att riva ut allt i källaren. Framöver vill jag ta bort asfaboarden i samband med fasadbyte och då även byta isolering. Men fasaden är i bra skick så det är inget jag stressar med.
 
  • Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
Och jag ska definitivt testa ditt förslag med ozon i krypgrunden, tack
 
  • Gilla
Per Kronlid och 1 till
  • Laddar…
MekPappa MekPappa skrev:
Tack det är väldigt värdefullt att höra! Jag precis som du upplever också olika lukter. Källaren en jordig och sur lukt. Där håller jag på att riva ut allt uppreglat och allt organiskt. I huset och krypgrunden luktar det sommarstuga och den lukten relaterar jag till tryckimpregnerat. Sen har vi asfaboarden som luktar lite mer industri eller hur jag ska förklara det. Jag har tagit provbit och lagt i påse för att lukta på efter jobbet när jag varit borta några timmar. Fokus ligger på sommarstugelukten och att riva ut allt i källaren. Framöver vill jag ta bort asfaboarden i samband med fasadbyte och då även byta isolering. Men fasaden är i bra skick så det är inget jag stressar med.
Yes, börja där och se. Har du plastat marken i krypgrunden?
Om du ska göra fasaden senare så rekommenderar jag även att byta insidan av väggarna så att smitta inte sitter kvar där. Men bra att ta grunden först och se vad som händer.
 
  • Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
MekPappa MekPappa skrev:
Och jag ska definitivt testa ditt förslag med ozon i krypgrunden, tack
Glöm inte att stänga av avfuktaren bara så att ozonet stannar kvar i huset :)
 
  • Gilla
Per Kronlid och 1 till
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Yes, börja där och se. Har du plastat marken i krypgrunden?
Om du ska göra fasaden senare så rekommenderar jag även att byta insidan av väggarna så att smitta inte sitter kvar där. Men bra att ta grunden först och se vad som händer.
Marken är plastad. Insidan av väggarna kommer jag förmodligen inte röra då jag redan stått och bredspacklat och gjort i ordning. Å andra sidan kände jag ingen lukt på väggarna men däremot de gamla tapeterna som jag rev ner. Hoppas inte behöva göra om det i alla fall.
 
  • Gilla
Per Kronlid och 1 till
  • Laddar…
MekPappa MekPappa skrev:
Marken är plastad. Insidan av väggarna kommer jag förmodligen inte röra då jag redan stått och bredspacklat och gjort i ordning. Å andra sidan kände jag ingen lukt på väggarna men däremot de gamla tapeterna som jag rev ner. Hoppas inte behöva göra om det i alla fall.
Hur har det gått för dig?
jag har fått bort min lukt helt. det var i golvet det satt. Framförallt i spånen och trossbotten. Har bytt allt och då försvann det.
 
  • Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Hur har det gått för dig?
jag har fått bort min lukt helt. det var i golvet det satt. Framförallt i spånen och trossbotten. Har bytt allt och då försvann det.
Det går framåt. Jag har bytt ut all isolering och även trossbotten i krypgrunden. När jag rev ner såg jag 6 golvbjälkar som var målade med samma bruna så jag skickade analys på syll och på en brun golvbjälkar. Syllen var fri från pentaklorfenol men bjälkarna innehöll ämnet. Detta är 6 bjälkar från en utbyggnad gjord i efterhand (samtidigt som uterummet). Så jag har även bytt bort det materialet. Lukten är nästan helt borta men den sätter sig inte i kläderna längre. Ska även renovera uterummet framöver och kommer fortsätta köra ozon i omgångar för att få bort från det luktsmittade.
 
  • Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
MekPappa MekPappa skrev:
Det går framåt. Jag har bytt ut all isolering och även trossbotten i krypgrunden. När jag rev ner såg jag 6 golvbjälkar som var målade med samma bruna så jag skickade analys på syll och på en brun golvbjälkar. Syllen var fri från pentaklorfenol men bjälkarna innehöll ämnet. Detta är 6 bjälkar från en utbyggnad gjord i efterhand (samtidigt som uterummet). Så jag har även bytt bort det materialet. Lukten är nästan helt borta men den sätter sig inte i kläderna längre. Ska även renovera uterummet framöver och kommer fortsätta köra ozon i omgångar för att få bort från det luktsmittade.
Phew! ja, det är inget kul arbete men klart värt det när det är över. Jag slapp att byta syllarna men i princip hela golvbjälklaget rök.
Skönt att höra att det inte sätter sig i kläderna nu. det är det viktigaste då källan till lukten grundproblemet är borta. Det luktsmittade försvinner ju efterhand med lite små insatser (ozon, måla mm). Grymt Jobbat!

här har du lite goa bilder från mitt arbete när det var som jävligast :)
Interiör av en byggarbetsplats med trästommar, verktyg och byggmaterial synliga. Renovering eller ombyggnad pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete pågår, person installerar isolering, byggavfall, verktyg, stege, skyddad eldstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i hus, öppen golvkonstruktion, träbjälkar synliga, plastöverdrag, byggmaterial, och en delvis panelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering pågår inuti ett hus, oskyddade träbjälkar, oisolerade väggar, byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Robris och 5 till
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Phew! ja, det är inget kul arbete men klart värt det när det är över. Jag slapp att byta syllarna men i princip hela golvbjälklaget rök.
Skönt att höra att det inte sätter sig i kläderna nu. det är det viktigaste då källan till lukten grundproblemet är borta. Det luktsmittade försvinner ju efterhand med lite små insatser (ozon, måla mm). Grymt Jobbat!

här har du lite goa bilder från mitt arbete när det var som jävligast :)
[bild] [bild] [bild] [bild]
Tack! Ja det känns väldigt skönt. Allt tar sin lilla stund med små barn dock men kommer nog snart lägga upp en tråd på pågående renovering så att man kan få lite tips och trix under tiden. Ditt jobb såg väldigt mycket större ut än mitt, bra jobbat! Kan tänka mig att det blev riktigt bra i slutändan. Bilderna är från arbetet med bjälkarna efter att trossbotten och isolering var rivet. Allt gjordes underifrån då vi bodde i huset under tiden och nylagd parkett ovanför.
 
  • Takbjälke med mögelskada, ny träpanel, ventilationrör, råspont, källarutrymme eller vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trång vind med träbjälkar, isolering, synlig murverk, svarta plastpresenningar och en flexibel slang eller rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats under arbete med träbjälkar, isolering, ventilationsrör och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robris och 2 till
  • Laddar…
MekPappa MekPappa skrev:
Tack! Ja det känns väldigt skönt. Allt tar sin lilla stund med små barn dock men kommer nog snart lägga upp en tråd på pågående renovering så att man kan få lite tips och trix under tiden. Ditt jobb såg väldigt mycket större ut än mitt, bra jobbat! Kan tänka mig att det blev riktigt bra i slutändan. Bilderna är från arbetet med bjälkarna efter att trossbotten och isolering var rivet. Allt gjordes underifrån då vi bodde i huset under tiden och nylagd parkett ovanför.
Fasiken va grymt! Så jäkla värt jobbet!
 
  • Gilla
Per Kronlid och 1 till
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Fasiken va grymt! Så jäkla värt jobbet!
Verkligen värt det! Har rivit all isolering i hela källaren samtidigt (med råspont som innetak = jobbigt)... Så jag passade på att dra om alla rör till värmesystemet så jag döljer det i bjälklaget. Ska sätta upp ny isolering där och gipstak och spottar. Ska samtidigt bila upp plattan på vissa ställen och sen isolera och gjuta in golvvärme är tanken. Men allt får som sagt ta sin tid med en 1 åring och en 4 åring.
 
  • Gilla
J89 och 2 till
  • Laddar…
MekPappa MekPappa skrev:
Verkligen värt det! Har rivit all isolering i hela källaren samtidigt (med råspont som innetak = jobbigt)... Så jag passade på att dra om alla rör till värmesystemet så jag döljer det i bjälklaget. Ska sätta upp ny isolering där och gipstak och spottar. Ska samtidigt bila upp plattan på vissa ställen och sen isolera och gjuta in golvvärme är tanken. Men allt får som sagt ta sin tid med en 1 åring och en 4 åring.
Tack för alla bra råd i denna tråd. Har samma problem med lukt i en utbyggnad från 1950-talet. Jag har haft Anticimex här som gett rådet att sätta in en avfuktare i krypgrunden efter att ha grävt ut allt organiskt (jord) som ligger på berget under huset. Och att täta springor mellan syll och stengrund, och sätta en tät lucka för den "port" jag gjort i grunden.
Min lilla fundering nu är vad jag ska täta med så jag inte orsakar rötskada på syllen. Jag tar tacksamt emot tips för detta.
Jag har även funderat på att riva ut hela golvet och lägga nya golvbjälkar osv. Men det är ju mycket jobb med det.
 
P Per Kronlid skrev:
Tack för alla bra råd i denna tråd. Har samma problem med lukt i en utbyggnad från 1950-talet. Jag har haft Anticimex här som gett rådet att sätta in en avfuktare i krypgrunden efter att ha grävt ut allt organiskt (jord) som ligger på berget under huset. Och att täta springor mellan syll och stengrund, och sätta en tät lucka för den "port" jag gjort i grunden.
Min lilla fundering nu är vad jag ska täta med så jag inte orsakar rötskada på syllen. Jag tar tacksamt emot tips för detta.
Jag har även funderat på att riva ut hela golvet och lägga nya golvbjälkar osv. Men det är ju mycket jobb med det.
Har du fastställt att all doft verkligen kommer från grunden in i huset? Finns fuktskada i golvbjälklaget?
 
P Per Kronlid skrev:
Tack för alla bra råd i denna tråd. Har samma problem med lukt i en utbyggnad från 1950-talet. Jag har haft Anticimex här som gett rådet att sätta in en avfuktare i krypgrunden efter att ha grävt ut allt organiskt (jord) som ligger på berget under huset. Och att täta springor mellan syll och stengrund, och sätta en tät lucka för den "port" jag gjort i grunden.
Min lilla fundering nu är vad jag ska täta med så jag inte orsakar rötskada på syllen. Jag tar tacksamt emot tips för detta.
Jag har även funderat på att riva ut hela golvet och lägga nya golvbjälkar osv. Men det är ju mycket jobb med det.
Ta in fler fackmannamässiga åsikter. Anticimex kan ha rätt. Men de föreslår "alltid" avfuktare, som de själva säljer. Här finns medlemmar som fått förslag om avfuktare under grunden, som var betongplatta på mark...

Vi hade grannar som inför försäljning lurades att sätta in avfuktare i sin krypgrund med betongbjälklag...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du fastställt att all doft verkligen kommer från grunden in i huset? Finns fuktskada i golvbjälklaget?
Tack för svar! Jag ska ta prov för analys. Jorden i krypgrunden var fuktig. Jag har grävt bort under halva. Vatten har letat sej in via berget från 2 håll. Men det har jag åtgärdat. Antagligen är det inte mycket fuktskada i golvbjälklaget, men tillräckligt med fukt för att orsaka lukt från pentaklorfenol. 2 andra experter har också varit här och känt att det luktar typiskt det.
Vi har också haft mögelhund här som inte indikerade mögel i utbyggnaden, men vid en tidigare ingång i huset där det var gammal dold betongtrappa direkt mot syllen. Det är åtgärdat med byte av syll och krossad trappa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.