Hej,
Vi har flyttat in i ett hus och fått erfara att det finns en lukt som sätter sig i kläder mm och har kommit fram till att det lär vara orsakat av pentaklorfenol eller kloranisoler. Det är en 70 tals villa med hälften källare och hälften krypgrund (sutteräng). I krypgrunden finns det tryckimpregnerad läkt som hindrar masonitskivorna från att svikta. Jag vet inte vilka av brädorna som är impregnerade men jag tycker mig känna att de mörkbruna brädorna luktar starkare än de med "träfärg".

Nu när vi monterat sorptionsavfuktare så har jag tätat ventilerna i utrymmet. Då kunde jag se in under uterummet och ser att de kraftiga reglarna är bruna medan resten är träfärgat. Skulle dessa reglar kunna vara impregnerade och orsaka lukt? Kan man se det med blotta ögat?

Sen har jag tagit en titt på syllen som ser träfärgad ut. Jag är livrädd att den skulle vara tryckimpregnerad och orsaka lukten då det är dyrt och besvärligt att byta ut.

Är det någon som kan se på bilderna om det verkar vara tryckt syll och om regeln (den bruna) under uterummet ser tryckt ut?

Byta ut läkt, masonit och isolering i krypgrund samt regelverk i uterum känns betydligt mycket enklare att utföra än ett rent syllbyte.

• Krypgrund med mörkbruna och ljusa träreglar, möjlig tryckimpregnering synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inblick i krypgrund med möjliga tryckimpregnerade bruna reglar och träfärgade syllar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
Kan nog inte hjälpa till specifikt, men är intressant att följa.
Rent generellt borde ju inte virke som sitter "i luften" lukta mest, utan det är väl dom som är utsatta för fukt (ligger mot mark eller ingjutna i eller rätt ovanpå grund = syll) som kan lukta har jag fått för mig ?

De andra borde dels ha förlorat lukten under åren, och iom att de inte bör vara fuktutsatta borde de inte släppa så mkt lukt heller väl?

• Gilla
Per Kronlid och 1 till
  • Laddar…
Se till att det är ordentligt tätat till krypgrunden från huset. Alla kabel- och rörgenomföringar måste vara noga tätade. Vilket år är huset byggt? Vilket ventilationssystem?

• Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kan nog inte hjälpa till specifikt, men är intressant att följa.
Rent generellt borde ju inte virke som sitter "i luften" lukta mest, utan det är väl dom som är utsatta för fukt (ligger mot mark eller ingjutna i eller rätt ovanpå grund = syll) som kan lukta har jag fått för mig ?

De andra borde dels ha förlorat lukten under åren, och iom att de inte bör vara fuktutsatta borde de inte släppa så mkt lukt heller väl?
J Josth skrev:
Se till att det är ordentligt tätat till krypgrunden från huset. Alla kabel- och rörgenomföringar måste vara noga tätade. Vilket år är huset byggt? Vilket ventilationssystem?
Ja att täta och torka ut är ett bra första steg men om reglarna i uterummet innehåller tryckt virke med kloranisoler så byter jag hellre ut det. Samma med krypgrunden. Jag vill dock inte byta ut hela krypgrunden om syllen skulle visa sig ha samma problem (ogjort arbete eftersom att det luktsmittar allt). Det är byggt 1973 med självdrag och paxfläkt i båda badrum och i tvättstugan. Tvättstugan och ena badrummet är i källaren.

• Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
Läkten ser väl inte ut att vara tryckt virke, bärlinorna ser däremot suspekta ut. Har du möjlighet att ta en bild med ordenlig belysning?

• Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
Hur ser väggkonstruktionen ut, vilken typ av isolering, plast i väggar?

• Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
A ati skrev:
Läkten ser väl inte ut att vara tryckt virke, bärlinorna ser däremot suspekta ut. Har du möjlighet att ta en bild med ordenlig belysning?
Läkten i krypgrunden syns inte på bild. Jag var nog otydlig där. Läkten i krypgrunden har samma bruna färg som bärlinorna på bild under uterummet. Svårt att få till bättre bild genom det lilla hålet. Men skulle kunna ta bild på krypgrunden.

• Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ser väggkonstruktionen ut, vilken typ av isolering, plast i väggar?
Vad jag kunnat se är det mineralull, det är troligtvis asfaboard innan fasaden som är delvis plåt delvis träpanel.

• Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
MekPappa Rasmus10 skrev:
Vad jag kunnat se är det mineralull, det är troligtvis asfaboard innan fasaden som är delvis plåt delvis träpanel.
Fuktig asfaboard kan avge sådan lukt. Hade detta problem i våran gäststuga från 70-talet. Rev asfaboarden och lukten försvann.
Brukar oftast ske när det inte är luftspalt mellan boarden och fasaden på dessa äldre hus.
Sen kan din lukt bero på något annat men skulle ändå försöka få loss en provbit om möjligt.

• Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Fuktig asfaboard kan avge sådan lukt. Hade detta problem i våran gäststuga från 70-talet. Rev asfaboarden och lukten försvann.
Brukar oftast ske när det inte är luftspalt mellan boarden och fasaden på dessa äldre hus.
Sen kan din lukt bero på något annat men skulle ändå försöka få loss en provbit om möjligt.
Ja jag är med dig på den fronten. Tycker mig känna en lukt från asfaboarden när solen värmer på efter att det varit kallt och fuktigt (för en månad sen när vintern försvann härifrån). Det är dock en annan lukt och inte den typiska stuglukten som sätter sig i mina kläder. Där är jag nog rätt övertygad om att det handlar om pentaklorfenol efter all research jag gjort sen jag upptäckte lukten. Jag känner också den lukten väldigt tydligt på vissa "plank" i krypgrunden.

• Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
MekPappa Rasmus10 skrev:
Ja jag är med dig på den fronten. Tycker mig känna en lukt från asfaboarden när solen värmer på efter att det varit kallt och fuktigt (för en månad sen när vintern försvann härifrån). Det är dock en annan lukt och inte den typiska stuglukten som sätter sig i mina kläder. Där är jag nog rätt övertygad om att det handlar om pentaklorfenol efter all research jag gjort sen jag upptäckte lukten. Jag känner också den lukten väldigt tydligt på vissa "plank" i krypgrunden.
Våran board luktade i och för sig exakt så men kan ju vara olika.
Har samma problem som dig i huset och ska nu riva allt golv inkl trossbotten. Får se hur det blir med syllen. Tycker inte den luktar dock. Kommer dock byta delar av den om den har tagit stryk nånstans (röta). Är inte cuprinol/klorfenol grön och inte brun? Det är vad jag hört men inte säker.
Istället för brädor till trossbotten så kommer jag lägga fibercementskivor samt foga alla kanter/skarvar ordentligt så att det är så tätt som möjligt upp till huset från krypgrunden.
Räknar med en veckas arbete för detta samt 60kkr i materialkostnader men då får vi ett riktigt fint 1-stavs ekparkett inkluderat i detta.

• Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Våran board luktade i och för sig exakt så men kan ju vara olika.
Har samma problem som dig i huset och ska nu riva allt golv inkl trossbotten. Får se hur det blir med syllen. Tycker inte den luktar dock. Kommer dock byta delar av den om den har tagit stryk nånstans (röta). Är inte cuprinol/klorfenol grön och inte brun? Det är vad jag hört men inte säker.
Istället för brädor till trossbotten så kommer jag lägga fibercementskivor samt foga alla kanter/skarvar ordentligt så att det är så tätt som möjligt upp till huset från krypgrunden.
Räknar med en veckas arbete för detta samt 60kkr i materialkostnader men då får vi ett riktigt fint 1-stavs ekparkett inkluderat i detta.
Okej gött att ha någon att bolla med som går igenom samma sak trots att det är tråkigt att fler får leva med detta problem. Ska du byta bjälklaget? Pentaklorfenol fanns i flera olika produkter och till och med i färg för fasadmålning på den tiden så det kan ha vilken färg som helst. Den som hette cupri grön var grön från början men efter några år försvann färgen men klorfenolerna hade då trängt in i träet. Därför verkar enda sättet att med 100% säkerhet få veta vara via labbanalys. Jag hoppades med tråden att någon kanske stött på detta mycket och kunde säga att det bruna definitivt var en vanlig produkt på den tiden. Då hade jag kunnat anta att man endast använt ett fabrikat när man byggde och därmed bara bytt ut allt brunt. Det verkar dock som att jag får skicka prov på syllen. Dyrt men ännu dyrare att göra dubbelarbete om allt nytt material ska luktsmittar med tiden.

• Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
MekPappa MekPappa skrev:
Okej gött att ha någon att bolla med som går igenom samma sak trots att det är tråkigt att fler får leva med detta problem. Ska du byta bjälklaget? Pentaklorfenol fanns i flera olika produkter och till och med i färg för fasadmålning på den tiden så det kan ha vilken färg som helst. Den som hette cupri grön var grön från början men efter några år försvann färgen men klorfenolerna hade då trängt in i träet. Därför verkar enda sättet att med 100% säkerhet få veta vara via labbanalys. Jag hoppades med tråden att någon kanske stött på detta mycket och kunde säga att det bruna definitivt var en vanlig produkt på den tiden. Då hade jag kunnat anta att man endast använt ett fabrikat när man byggde och därmed bara bytt ut allt brunt. Det verkar dock som att jag får skicka prov på syllen. Dyrt men ännu dyrare att göra dubbelarbete om allt nytt material ska luktsmittar med tiden.
Ja, det är ett jävla skit. Jag har inga planer på att byta bjälklaget men vet inte hur det ser ut förrän jag har öppnat upp. Jag har rivit alla väggar och tak på insidan med och byter all isolering i hela huset. som jag förstår det när jag läst på så var cuprinol brun i ett väldigt tidigt skede och då var den blandad med tjära. Sen var den grön ungefär under den tid våra hus är byggda men bästa som du säger är ju att lämna till labb för test.

kan också tillägga att det är mycket som luktar när jag river. Den svarta vindpappen i ytterväggarna som verkar oljebaserad luktar inte särkilt gott tex. Linet som använts som drev runt fönstren har den för huset karaktäristiska lukten x 10.

Redigerat:
  • Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Ja, det är ett jävla skit. Jag har inga planer på att byta bjälklaget men vet inte hur det ser ut förrän jag har öppnat upp. Jag har rivit alla väggar och tak på insidan med och byter all isolering i hela huset. som jag förstår det när jag läst på så var cuprinol brun i ett väldigt tidigt skede och då var den blandad med tjära. Sen var den grön ungefär under den tid våra hus är byggda men bästa som du säger är ju att lämna till labb för test.

kan också tillägga att det är mycket som luktar när jag river. Den svarta vindpappen i ytterväggarna som verkar oljebaserad luktar inte särkilt gott tex. Linet som använts som drev runt fönstren har den för huset karaktäristiska lukten x 10.
Det känns som att mycket luktsmittas riktigt ordentligt... Hade varit så nöjd med husköpet om inte den här lukten satte paniken i mig. Jag har kört ozonrengöring så fort jag märkte lukten och det funkar ju temporärt men det kommer tillbaka efter ett tag. Jag hoppas kunna mildra lukten efter byte av impregnerat material med hjälp av ozon. Så att jag slipper byta precis allt. Jag har läst att efter man sanerat bort materialet så kan man köra ozonmaskin och luftfuktare i ett rum i taget samtidigt för att sedan köra ozonmaskin och avfuktare i samma rum. På det sättet kan det lättare tränga in i luktsmittat material som jag förstår det.

• Gilla
Per Kronlid
  • Laddar…
MekPappa MekPappa skrev:
Det känns som att mycket luktsmittas riktigt ordentligt... Hade varit så nöjd med husköpet om inte den här lukten satte paniken i mig. Jag har kört ozonrengöring så fort jag märkte lukten och det funkar ju temporärt men det kommer tillbaka efter ett tag. Jag hoppas kunna mildra lukten efter byte av impregnerat material med hjälp av ozon. Så att jag slipper byta precis allt. Jag har läst att efter man sanerat bort materialet så kan man köra ozonmaskin och luftfuktare i ett rum i taget samtidigt för att sedan köra ozonmaskin och avfuktare i samma rum. På det sättet kan det lättare tränga in i luktsmittat material som jag förstår det.
jag kan dela mina erfarenheter ifrån renoveringen av våran gäststuga som jag såg som ett test inför renoveringen av huset.

i gäststugan rev jag allt utan stommen. Där luktade plastmattan på golvet. Asfaboarden stank flera meter på tomten där jag slängt den efter rivning.
Golvbjälklaget och syllar var knallbruna av nån behandling. De behöll jag dock. Körde ozon efter det och inget luktade efter det även golvbjälklaget kändes mycket fräschare.
nu är det färdigrenoverat sedan ett år tillbaka och ingen lukt har framkommit efter det. Känner mig rätt trygg med att det är löst nu.

i huset så är det lite olika lukter när jag river och jag tror inte att det är luktsmittat från samma källa. Tex vindpappen tror jag är en del av orsaken till lukten i huset. Det jag hoppas på mest är att hitta en fuktskada i golvet när jag river som jag kan åtgärda i samband med detta. Hoppas in i det sista på att slippa byta all syll. Några bitar här och där räknar jag med.
en sak du kan prova. Framförallt om du har spån i golvet är att köra ozon i krypgrunden typ en vecka och samtidigt dra på paxfläktarna i huset. På så sätt dras ozonet igenom golvet och mycket av luktsmittan i golvbjälklaget reduceras men det är naturligtvis olika hur bra det kan fungera och man kan ju inte heller vistas i huset när ozonet går.

• Gilla
Robris och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.