14 666 läst · 76 svar
15k läst
76 svar
Är detta läckage eller kondensation?
är ni lite händiga fixa det själv!! Youtube och Google är din bästa plånbok..! Ska bygga attefallshus helt själv, inte heller oändligt med pengar..! Aldrig byggt direkt heller. Det fixar ni! Så jäkla dyrt sånt där annars..!metalmama skrev:Vad roligt med din postiva inställning och energi! Jag ska uppdatera hur det går för oss. Det är verkligen ett fantastisk hus där det mesta är original från tillbyggnaden/renoveringen 1945. Vi tänkte försöka rusta upp utan att pajja det fina.
Mannen har erkänt att han visste att fogskum var dumt. Ha! Han hade hoppats att komma upp på taket den gången men det gick inte med den stegen han hade. Det får bli till att försöka hitta en byggställning som vi kan ha ett tag. Presenning ska vi fixa, kanske även en plåtlösnkng för det mest akuta. Sen byta allt som ser murket ut. Stuprännor och häng rännor har inte rensats under tiden huset stått öde så vatten har runnit lite hur sol helst. Räntorna kan vi hålla rätt på nu.
"Fötterna" är under kontroll. Källaren grävdes ut på 40 talet för att bli en soutteräng våning och vi har grävt ur hela husgrunden, gjutit ny betongplatta med isolering och golvvärme, dragit in helt nya rör/komplett stambyte, allt gjort av byggaren. Kommunalt vatten och el finns indraget och behöver kopplas på igen. Bedömningen under året som gått var att göra detta innan då nödlösning fanns för taket och stommen/bjälkar var ok. Kanske dumt i efterhand men allt behöver ju göras på det här huset så vi gick på byggarens råd.
Nu är frågan hur mycket man kan göra själv för att byta taket, vi kommer ha tid att göra det men man vill ju inte sabba det mer än det redan är. Det känns som även med en byggare vill man göra det i etapper för kostnaden skull. Rent krasst är "ladan" tillbyggnaden inte prio nr 1, men "bostadsdelen" vill man så klart rädda. Eller är man dum att tänka så när de faktiskt sitter ihop?
Tacksam för all input från alla här i tråden! Gett oss mycket att tänka på!
Och ja…. Pausa allt och fixa taket för bövelen..!! ;-)metalmama skrev:Vad roligt med din postiva inställning och energi! Jag ska uppdatera hur det går för oss. Det är verkligen ett fantastisk hus där det mesta är original från tillbyggnaden/renoveringen 1945. Vi tänkte försöka rusta upp utan att pajja det fina.
Mannen har erkänt att han visste att fogskum var dumt. Ha! Han hade hoppats att komma upp på taket den gången men det gick inte med den stegen han hade. Det får bli till att försöka hitta en byggställning som vi kan ha ett tag. Presenning ska vi fixa, kanske även en plåtlösnkng för det mest akuta. Sen byta allt som ser murket ut. Stuprännor och häng rännor har inte rensats under tiden huset stått öde så vatten har runnit lite hur sol helst. Räntorna kan vi hålla rätt på nu.
"Fötterna" är under kontroll. Källaren grävdes ut på 40 talet för att bli en soutteräng våning och vi har grävt ur hela husgrunden, gjutit ny betongplatta med isolering och golvvärme, dragit in helt nya rör/komplett stambyte, allt gjort av byggaren. Kommunalt vatten och el finns indraget och behöver kopplas på igen. Bedömningen under året som gått var att göra detta innan då nödlösning fanns för taket och stommen/bjälkar var ok. Kanske dumt i efterhand men allt behöver ju göras på det här huset så vi gick på byggarens råd.
Nu är frågan hur mycket man kan göra själv för att byta taket, vi kommer ha tid att göra det men man vill ju inte sabba det mer än det redan är. Det känns som även med en byggare vill man göra det i etapper för kostnaden skull. Rent krasst är "ladan" tillbyggnaden inte prio nr 1, men "bostadsdelen" vill man så klart rädda. Eller är man dum att tänka så när de faktiskt sitter ihop?
Tacksam för all input från alla här i tråden! Gett oss mycket att tänka på!
Ja det är vår helentreprenad, byggare som nog inte är den billigaste men välrenommerad lokalt och vi har inget att anmärka på arbetet som utförts vad vi kan se.D Dublin skrev:
Det låter dyrt men, det är baserat på kvm area/storlek på huset samt skenande materialpriser är det nog inte helt off. Vi kommer definitivt ta upp det på nästa avstämningsmöte.
Eftersom huset är soutterain kan jag tänka att man behöver en mer avancerad byggställning etc? Bild på "ladan" nedan.
Heja dig! Händiga, ja vi räds inte att göra det själv. Jag är nog mer försiktig än min man som är mer "ah it will be fine" eller "is not a problem". Det är synd att varken min pappa eller min morfar är i livet längre. De var händiga så det skvätte över. Förr i tiden, skulle något fixas så gjorde man det själv. Vi är nog så illa tvungna att försöka göra så mycket vi kan själva för att fixa detta. Inte bara för ekonomin ska gå ihop men också för oss själva vi bygger något för familjen med våra egna händer.S Sallader skrev:
Du får uppdatera oss på ditt projekt och tipsa om bra instruktionsvideor. Lycka till!
Jag skulle definitivt ta in offert från nån annan också bara för att ha nåt att jämföra med. Även om er firma är bra så är det inte alltid effektivast att ha en firma för allt, om de inte brukar göra tak kanske de måste hyra in ställningar och folk för det medan en takfirma kan vara mer kostnadseffektiv. Om du får ett lägre pris från nån annan kan du ju ta upp en diskussion med "din" firma kring detta.metalmama skrev:Ja det är vår helentreprenad, byggare som nog inte är den billigaste men välrenommerad lokalt och vi har inget att anmärka på arbetet som utförts vad vi kan se.
Det låter dyrt men, det är baserat på kvm area/storlek på huset samt skenande materialpriser är det nog inte helt off. Vi kommer definitivt ta upp det på nästa avstämningsmöte.
Eftersom huset är soutterain kan jag tänka att man behöver en mer avancerad byggställning etc? Bild på "ladan" nedan.
Även om materialpriser har gått upp så har jag uppfattningen att vissa får pruta på sina marginaler nu pga många färre byggen och renoveringar med anledning av högre räntor.
Ja vi inifrån är helt klart dumt, nu vet vi (läs min man) bättre. Gubben blev gott generad att jag lagt upp hans fuskbyggefix på forum, han visste du att det var idiotiskt men tänkte scchhhh....Ingen såg jag fixar sen.plåtrickard skrev:
För övrigt tror jag inte byggaren har sett fixet, om han då inte är inne i denna tråden. Isf...sorry about that!
Byggaren utför takbyten själv och har t ex nyligen bytt tak på en av kommunens skolor. Tror de har allt de behöver etc. För och nackdelen när man har firma som gör jobb för kommunen/kommersiellt är att de är vana vid att här är jobbet ni vill ha, det här är upphandlingen och sen blir det gjort. Som privatperson finns det mer lösa variabler när det gäller finansiering.D Dublin skrev:Jag skulle definitivt ta in offert från nån annan också bara för att ha nåt att jämföra med. Även om er firma är bra så är det inte alltid effektivast att ha en firma för allt, om de inte brukar göra tak kanske de måste hyra in ställningar och folk för det medan en takfirma kan vara mer kostnadseffektiv. Om du får ett lägre pris från nån annan kan du ju ta upp en diskussion med "din" firma kring detta.
Även om materialpriser har gått upp så har jag uppfattningen att vissa får pruta på sina marginaler nu pga många färre byggen och renoveringar med anledning av högre räntor.
Vi hade en annan plåtslagare för att lappa ladan. Man kunde fråga honom kanske. Problemet där var att förra ägaren gjorde hål i taket för att sätta in ett takfönster, sen sket han i fönstret och lämnade ett lappar hål!
Det här huset tar sig nog för pannan fortfarande. Hoppas vi kommer vara lite bättre.
Det känns som det kanske finns läge att se över budget och offet nu när marknaden kylas av. Toppen av pandemi renoverings boomen hade helentreprenörer fullt upp och långa väntetider. Många la på hyllan igen 2022 när vi började renovera.
Vi är intresserade av att använda återvunnet material och har inga problem att bo i ett "omodernt" hus bara det fungerar, men vi är ju inte ens där nu. Vi är snart där på heltid så då får man göra en ny plan.
metalmama skrev:Ja det är sant, vi kommer att behöva byta det, tänkte mer vad vi kan göra akut innan det görs, men det är kanske hål i huvudet att tänka så. Vi får se över budgeten. Kanske man kan byta taket på "bostadsdelen" och inte den tillbyggda ladan om vi inte had råd att göra allt. Fick offer på 800,000kr för takbyte men det var förra sommaren och vi hade annat mer akut som behövde göras.
Hur många kvadrat tak handlar det om?
Var i Sverige finns huset?
800000kr låter mycket.
Min mamma som bor i Stockholm bytte tak på sitt radhus och det gick på 375000 och var mycket välgjort