Åsa Lund
C cpalm skrev:
Lag eller inte, finns absolut ingen fördel som kan försvara det där utförandet. Netto sparar man sannolikt ingen tid på att göra sådär, och definitivt inget på materialkostnaden. Möjligen är vinsten att man kan anlita någon med extremt låg timpenning...
Om det är en HSB-förening som handlat upp jobbet finns det troligen en AF-del eller teknisk beskrivning som ställer krav på att alla hantverkare ska ha rätt utbildning och yrkesbevis. Dags för en uppföljning av kraven låter det som!
 
  • Gilla
goldfish1977 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om det är en HSB-förening som handlat upp jobbet finns det troligen en AF-del eller teknisk beskrivning som ställer krav på att alla hantverkare ska ha rätt utbildning och yrkesbevis. Dags för en uppföljning av kraven låter det som!
Ja, det är en HSB-förening och det är en tillsatt projektledare från HSB som är ansvarig för föreningens räkning. Han har tagit del av mina bilder och kommentarer och följer upp mot företaget som är ansvarigt för stambytet. Jag förutsätter att man har med relevanta delar i kontraktet, men överlåter dem att granska det och följa upp mot dem som genomför arbetet. Misstänker att de kommer ha en del intressanta diskussioner...

Så jag skulle säga att uppföljning av vad som avtalats, genomförande och krav är "in progress".

Vad innebär "AF-del"? Är det AMA AF vi talar om? Även om det finns, hur gör man för att säkertställa att det efterlevs om man bara har ett normerande godkännade och inte faktiskt gör en besiktning efteråt (enl platschefen)?
 
Jag lånar tråden lite eftersom jag har en fråga som passar bra in i trådrubriken.

Ser detta ut att vara en godkänd installation av en Tece-fixtur med "safetybag" ?

De inbyggda manschetterna för spolknappen samt vattnet till wc-stolen från Tece-fixturen ser bra ut men jag är för okunnig för att veta om "pinnarna" till wc-stolen och avloppsanslutningen ska se ut så här.

Tacksam för svar!
 
  • En närbild av ett grått rör med en inbyggd manschett och anslutningar för en Tece-toalettfixtur, vattenanslutning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad Tece-fixturinstallation med synlig vattenledning och avloppsanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte jag skulle återkoppla lite vad som hänt. Bevisligen behövde installationen göras om. Resultatet blev att nu har man satt ett fördelarskåp uppe i taket och så går anslutningarna dit + en inspektionslucka i schaktet. Inte supersnyggt, men det lär man glömma bort med tiden och framför allt känns det betydligt enklare och säkrare nu jämfört med tidigare. Tack till alla som kommenterat! 🙏

Ser ni något som fortfarande är direkt fel eller som strider mot branschregler, så hojta gärna till!


Så istället för att göra rätt från början har VVS-företaget behövt göra om och desstom installerat ett fördelarskåp. Så deras ursprungliga installation blev dyrare. Svårt att förstå hur bolag försöker spara in kostnader, när de sedan äts upp av att de behöver göra om. Men det är klart, många fulinstallationer kanske inte upptäcks...

Borta är nu de märkliga anslutningarna:
Fördelarskåp monterat i taket med ordnade röranslutningar och inspektionslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu går de tidigare fulkopplingarna in i ett fördelarskåp i taket:
Fördelarskåp i taket med ordnade vattenanslutningar och inspektionslucka i väggskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här lär man fortfarande behöva lägga någon form av tätskikt + skvallerrör.
Fördelarskåp och anslutningar monterade i taket med synliga rör och inspektionslucka i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



...och nu kommer man även kunna öppna luckan till avloppsstammen. Fantastiskt 😂
Inspektionslucka i vägg med synlig avloppsstam och röranslutningar i ett ombyggnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
torplover_3000 och 1 till
  • Laddar…
En fråga men vad är vitsen med ett fördelar skåp som sitter i taket?
 
K _KirderF_ skrev:
En fråga men vad är vitsen med ett fördelar skåp som sitter i taket?
Jag tänker att tidigare fanns det kopplingar i schaktet som var dolda och utspridda på olika ställen. Nu orkade de väl inte dra ner nya rör från ovanvåningen ner till ett fördelarskåp där alla kopplingar skulle finnas. Enligt dem pga att det inte skulle få plats. Så nu blev det en bättre lösning och enda stället blev att ha fördelarskåpet i taket. Bättre än att ha dolda kopplingar och i värsta fall börjar det droppa ner i duschen, annars ingen fördel som jag ser det.
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.