En sak jag funderat på är hur många som avfuktar sina grunder i onödan...

apotekarnes
Många!

• Gilla
gaia
  • Laddar…
apotekarnes apotekarnes skrev:
Min hade två element varav ett var trasigt, men det säger ju inget om hur din ser ut.
Värt att kolla upp iaf, speciellt som jag har en vag aning om att den brukar dra mer ström, och det lär väl vara värmelementet/en som drar absolut mest ström.

Synd bara att det är så träligt att sitta nere i grunden och mecka, been there done that.. inget lyse finns det heller så jag körde pannlampa.

jag har en avfuktare utan roterande trumma. Istället sitter ett tidsstyrt pjäll, som antingen återcirkulerar utan värme, eller blåser ut luften med värmen på. Det blir lite energisnålare och du slipper en motor till blocket. Å andra sidan gick min spjällmotor sönder för ett tag sen
Hmm, hur blir det energisnålare ? när det inte behövs avfuktas stänger ju hygrostaten ner ändå ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En sak jag funderat på är hur många som avfuktar sina grunder i onödan...
75 % av allt mögel syns inte för blotta ögat. ungefär 50 av 300 000 mögelsorter ar aktuella beroende av omständigheter.

apotekarnes
GlennB GlennB skrev:
Hmm, hur blir det energisnålare ? när det inte behövs avfuktas stänger ju hygrostaten ner ändå ?
först snurrar luften bara runt i grunden/vinden typ 10 min medan sorptionsblocket samlar fukt. Sen slås värmaren på, ett spjäll öppnar ut och ångar ut fukten i ca 5 min. Det gör att värmen bara behöver vara på 1/3 av tiden. Det sitter ett kretskort som styr automatiken.

när fukten understiger inställt värde stängs hela apparaten ner precis som andra avfuktare

Nu har jag regenererat och kalibrerat min gamla hårhygrometer som hängt på väggen i 20 år till ingen nytta, och fröst kollat huruvida innedelen av fuktmätaren verkligen kan stämma, det gjorde den INTE, den digitala säger ju 12% vilket låter extremt lågt, enligt hårhygrometern så är det 48% uppe i huset.

Nu har jag lagt ner den i grunden så får vi se.. tyvärr inte precis brevid den andra då det kräver att man byter till jobbkläder och kryper, så den ligger precis under luckan bara.

Hej!

vill bara dela med mig av lite data.

Har en krypgrund från 62.
Ventiler igensatta.
Har en CTR 300TT2.
Har ny ålderbeständig plast mot marken.
Låg på ca 150 bq / m3 Radon tidigare i långtidsmätning. Nu stundvis mindre än hälften.
Vissa dagar under juni-augusti hade jag 100% RF i krypgrunden.
Cirka 70%-80% snitt resterande dagar på sommaren. Temp mellan 15-18 grader.

Efter avfuktaren jag lät installera, börjar denna att avfukta vid högre fuktighet än ca 67% då den trycker ner RF till ca 55%. Därefter stiger den sakta efter några timmar.

Just i detta nu (December) har jag 12 grader.
Under vinterhalvåret går bara ventilationen på avfuktaren och inte själva avfuktningen. Märks knappt på elkostnaden.

Jag har avfuktaren under sovrummet och varken jag eller sambon tänker på att den är under oss.

pris: Ca 46 k innan ROT varav maskin och material kostade cirka 33 k. Om det inte är för avfuktningen så är det i alla fall för radonet. Att ligger under 60 bq / m3 kanske kan få mig att inte vara en av de 400-500 personer som dör av lungcancer varje år till följd av för hög radonhalt.

Nej, jag är ingen försäljare.... :)

Mitt hus är dock gammalt som gatan med helt andra förutsättningar än nyare krypgrunder.

• Gilla
Saintus
  • Laddar…
Hej, bra att du fått ordning på det. Tyvärr byggs det riskkonstruktioner än idag, där tillverkare är tvugna att ställa in luftavfuktare från start. Du har ett äldre hus där jag inte vet hur det ser ut, men i nyare med frånluftsvärme dras luft upp från mark/grund upp i inomhusmiljön, vilket få förstår. Köp en undertrycksatt krypgrund, som Isolergrund, om du ska prata om krypgrunder på någon parmiddag. Se grundfakta.se om du vill veta mer.

• Gilla
Eyerash
  • Laddar…
Jag är fortfarande lite konfunderad. Visst, jag har relativt hög RF över tid (snittar väl på kanske 82% över ett år) men aldrig högre fuktkvot i trä än 14%. Jag har tvättat av lokalt vit och svartmögel som fanns när vi flyttade in för 3 år sedan för att se hur återväxten ser ut. Den är väldigt begränsad. Vi känner inte heller någon konstig lukt eller andra som varit på besök. Även om siffrorna visar på en investering så känns det ändå onödigt att lägga 40.000 kr ifall det i praktiken inte är ett problem. För min del är det fuktkvoten i träet som känns viktigast. Hade den legat på 17% eller högre hade jag åtgärdat. Jag har byggplast ovan makadam och ovan detta en krypgrundsisoleringsmatta som jag själv lagt ut. Till detta finns en trygghetsvakt som jag ytterst sällan ser faktiskt är igång. Det är allt.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Jag är fortfarande lite konfunderad. Visst, jag har relativt hög RF över tid (snittar väl på kanske 82% över ett år) men aldrig högre fuktkvot i trä än 14%. Jag har tvättat av lokalt vit och svartmögel som fanns när vi flyttade in för 3 år sedan för att se hur återväxten ser ut. Den är väldigt begränsad. Vi känner inte heller någon konstig lukt eller andra som varit på besök. Även om siffrorna visar på en investering så känns det ändå onödigt att lägga 40.000 kr ifall det i praktiken inte är ett problem. För min del är det fuktkvoten i träet som känns viktigast. Hade den legat på 17% eller högre hade jag åtgärdat. Jag har byggplast ovan makadam och ovan detta en krypgrundsisoleringsmatta som jag själv lagt ut. Till detta finns en trygghetsvakt som jag ytterst sällan ser faktiskt är igång. Det är allt.
Kan väl med mina lekmannakunskaper också nämna att lukt verkar mer vara en varningsklocka på äldre grunder (som min) då virke om möjligt var tryckt med något arsenik elände som avger ”farlig” lukt, men visst vill ingen ha ett hus som luktar. Vår grund luktade lite ”plastigt” och ”svettigt” innan på sina håll men det försvann efter någon månad med avfuktare. Dock har jag aldrig sett någon röta, utom lite svart på trosbotten från badrummet där våtskyddet läcker. Det ovanliggande badrummet duschar vi dock inte i.

Men kontentan är att mitt hus har möjligen haft hög luftfuktighet i grunden över 50 år och ingen röta syns :D Så visst. Det är knappast någon vidare reklam för avfuktare.

Finns det inget problem så behövs ingen lösning...

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Finns det inget problem så behövs ingen lösning...
Håller väl med. Men så fort man läser om krypgrunder så står det att det är en ”riskkonstruktion”. Vilket inte är mer riskkonstruktion än vilken botten som helst, där en har konstruerat en grund med fel förutsättningar. Jag köpte huset och har bara haft platta förr, gick direkt på att avfukta grunden var prio ett. Men så hade ju vi även lite höga radonvärde som nämnt, vilket blev ett minne blott.

S Saintus skrev:
75 % av allt mögel syns inte med blotta ögat. Jag skulle föreslå att du monterar cellplast under träbjälklaget, minskningen av värme/kyla minskar också kondensen.

Isolerar du mer blir det kallare i grunden och därmed fuktigare (mer kondens).

Vi satte in en CTR300tt2 i vår krypgrund för några månader sedan, våran krypgrund var fin men jag hade hög fuktighet under sommaren och med tanke på att det är konstant fuktigt nuförtiden här nere i Skåne, rent visuellt ser man massa fukt under byggplasten.
Jag är glad för den investeringen så slipper man ens fundera på grundens tillstånd även om engångskostnaden är hög och elförbrukningen ökat så är det skönt att se att det ligger på mellan 58-66% RH med en temperatur på 11-13C. Istället för 85-99% som hygrometrarna visade i sommar.

• Gilla
Eyerash
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.