12 791 läst · 55 svar
13k läst
55 svar
Är detta dåligt utfört?- klinkers hall
Det minsta man kan begära är väl att fogarna i det närmaste har samma storlek.
En yrkesman hade även kollat och justerat underlaget först, med tanke på underlagets jämnhet.
Hade väl inte tid att göra ett fullgott jobb.
En yrkesman hade även kollat och justerat underlaget först, med tanke på underlagets jämnhet.
Hade väl inte tid att göra ett fullgott jobb.
Det finns tydligt reglerat, så att man slipper sitta och tycka och jämföra med hur en hammapulare hade fått till det.H Hanna.HL skrev:
https://apibkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2020/09/Riktlinjer_for_fardigt_utforande_rev_2024.pdf
Oavsett om det är underlaget eller plattorna som skulle vara felet, så stoppar man väl när man märker att det blir totalt uselt.
Eftersom de inte gjort det utan bara kört på, så är det troligtvis de som gjort jobbet som är felet.
Eftersom de inte gjort det utan bara kört på, så är det troligtvis de som gjort jobbet som är felet.
Och jag skulle säga att det där var inte så bra. Hade man gjort det själv KANSKE man hade fått accepterat det men annars ICKE.
Jag la själv i hallen pga tight budget och fick mer tid över en period. Jag är nöjd men jag gör det ännu bättre nästa gång då jag nu kan lite mer om att lägga klinker och vad som är viktigt att tänka på första gången).
Att inte få 1mm fog kan bero på skruvarnas tjocklek men jag hittade skruvar som hade 1,5 mm vilket blev bra tycker jag. Kanske dom minsta dom hittade var 2? Men iaf så skall inte fogarna vara olika breda så att det märks.
Största språnget är på sista bilden och det blev tyvärr 2-3 mm. Men det får bli min stämpel på det hela typ.
Tråkigt att se.
När man gör något kan man lika bra göra det ordentligt…
Jag la själv i hallen pga tight budget och fick mer tid över en period. Jag är nöjd men jag gör det ännu bättre nästa gång då jag nu kan lite mer om att lägga klinker och vad som är viktigt att tänka på första gången).
Att inte få 1mm fog kan bero på skruvarnas tjocklek men jag hittade skruvar som hade 1,5 mm vilket blev bra tycker jag. Kanske dom minsta dom hittade var 2? Men iaf så skall inte fogarna vara olika breda så att det märks.
Största språnget är på sista bilden och det blev tyvärr 2-3 mm. Men det får bli min stämpel på det hela typ.
Tråkigt att se.
När man gör något kan man lika bra göra det ordentligt…
För dig nu alltså och se om det stämmer eller dom ljuger. Finns väl viss tolerans men inte så stor att fogarna blir katastrof.
Eller menar du att dom säger att plattorna var olika tjocka? Bör en erfaren plattsättare kunna hantera men det ska knappast vara så grova fogsprång ändå
Eller menar du att dom säger att plattorna var olika tjocka? Bör en erfaren plattsättare kunna hantera men det ska knappast vara så grova fogsprång ändå
Ok. Kan inte hitta att dom är rektifierade vilket ställer lite högre krav på liggaren då man låste anpassa avståndet för varje platta så att det blir bra. Men kan man något om detta så skall det inte vara några problem att få det snyggt. Har dom bara använt distanserna och inte huvudet så kan det ju bli ganska stora skarvar mot slutet.
När det gäller höjdskillnader så fins det regler för vad som är ok. Men jag vet tyvärr inte var dom finns att hämta.
Men som tidigare skrivit så finns det en väldigt smal bit som inte borde varit där utan hade man tänkt till så hade man gjort andra sidan smalare så att det blev symmetriskt.
När det gäller höjdskillnader så fins det regler för vad som är ok. Men jag vet tyvärr inte var dom finns att hämta.
Men som tidigare skrivit så finns det en väldigt smal bit som inte borde varit där utan hade man tänkt till så hade man gjort andra sidan smalare så att det blev symmetriskt.