Vi har anlitat hjälp för att lägga klinkers i hallen
vi är inte alls nöjda med resultatet. Men har dock inge erfarenhet då det är vårt första hus och vår första renovering. Ojämnheter på flera ställen samt olika avstånd mellan alla plattorna. Vi hade en önskan om 1mm men byggarna sa att det var svårt pga vårt val av klinkers och rekommenderade istället 2mm. Vilket vi godkände.
Kolla gärna bilderna och kommentera hur arbetet är utfört och hur man går tillväga då man är missnöjd.
Tack för hjälpen
vi är inte alls nöjda med resultatet. Men har dock inge erfarenhet då det är vårt första hus och vår första renovering. Ojämnheter på flera ställen samt olika avstånd mellan alla plattorna. Vi hade en önskan om 1mm men byggarna sa att det var svårt pga vårt val av klinkers och rekommenderade istället 2mm. Vilket vi godkände.
Kolla gärna bilderna och kommentera hur arbetet är utfört och hur man går tillväga då man är missnöjd.
Tack för hjälpen
Ojämnhet är svårt att se på bilderna men fogskillnaderna är - i min värld - oacceptabla. En glad amatör, dvs de flesta av oss på forumet gör det där betydligt bättre. Provat att knacka på plattorna för bomljud, känns som risk f det med givet fogmissarna
Och dessutom så små bitar vid vissa kanter är inte ok i min värld.
I mitt andra hus la jag klinker sammanhängande i en liten toalett precis vid ingången.
Fortsatte ut i ingången vidare ut i ett kök med olikformade väggar samt fortsatt bort i en korridor till sovrummen.
Det tog mig 5-6 timmar med uppmätning innan jag var nöjd med alla mått på plattorna för att undvika små passbitar vid kanterna eftersom flyttade jag lite i ett rum så följde ju måtten med in i dom andra rummen vilket ju gällde på alla håll.
Dvs mät först och lägg sen och kan bara hålla med föregående, mina fogar på alla golv jag lagt som snickare ser bättre ut trots jag inte har utbildning.
I mitt andra hus la jag klinker sammanhängande i en liten toalett precis vid ingången.
Fortsatte ut i ingången vidare ut i ett kök med olikformade väggar samt fortsatt bort i en korridor till sovrummen.
Det tog mig 5-6 timmar med uppmätning innan jag var nöjd med alla mått på plattorna för att undvika små passbitar vid kanterna eftersom flyttade jag lite i ett rum så följde ju måtten med in i dom andra rummen vilket ju gällde på alla håll.
Dvs mät först och lägg sen och kan bara hålla med föregående, mina fogar på alla golv jag lagt som snickare ser bättre ut trots jag inte har utbildning.
Det hoppas jag inte eftersom vi ska göra ett helt badrum med liknande klinker från Bricmate…H Hanna.HL skrev:
Skämt åsido, enl vår plattsättare och företaget som säljer bricmate är det bra kvalité m plattor som är skurna för att kunna sättas m smala (2mm) fogar.
Verkar snarare vara dåligt underlag och dålig plattsättning hos er. Jag har inte kaklat mycket men så ojämna fogar får man nästan anstränga sig att för att få….
Vem gjorde underarbetet? Alltså säkerställde att ytan var plan innan plattsättning. Det jag fått veta är att ju större plattor (ni har 30x60?) ju större krav på underlaget.
Min gissning är oerfarna plattsättare och dåligt underlag.
Min gissning är oerfarna plattsättare och dåligt underlag.
Klart man kan men firman kan ju säga nej också och då ska ju man blanda in ARN och sedan vänta på vad dom säger och hoppas att byggfirman följer deras rekommendationer.H Hanna.HL skrev:
Kanske börja med att säga det här blev inte så bra jag vill ha det omgjort och se vad deras reaktion är.
Kommer ju kosta en del i både material och tid så man kanske ska vara beredd på att dom bara vill gå där ifrån och inte ta betalt beroende på vilken typ av firma som gjort jobbet.