Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Storsockret
Nissens Nissens skrev:
Och ja, det är en varningssignal när man inte kan avvara alkohol under arbetsdagen. Det vet alla med
personalansvar…
Det är ju dock en väldigt stor skillnad på kan och vill. Jag brinner av och knyter näven i fickan ungefär varannat inlägg som Anders skriver här på forumet, men just i den här frågan måste jag säga att jag tycker att hetsen mot honom är löjlig :crysmile:

Men you do you osv. Jag dricker väldigt sällan alkohol och käkar också sällan uteluncher där en öl eller vin känns vettigt heller, men om en kollega tar ett glas vin under en lunch så finns det ju inte en chans att jag skulle gå i taket över det och tro att hen inte kan sköta sitt jobb under eftermiddagen. Utom om det finns ett faktiskt problem, då har jag sagt ifrån till en chef som får hantera det. Med det sagt så är jag däremot av åsikten att det finns arbetsroller där det inte ska vara OK, framförande av fordon osv.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
O
Jag tycker att den här tråden har urartat, både i tonen, raljanta "one-liners" och personliga påhopp/anklagelser. Tråkigt eftersom Byggahus brukar ha bra diskussioner.

I alla fall, för att försöka hitta tillbaka till ursprungsfrågan så anser jag inte att det är värt att vara med i facket. Jag har varit fackligt ansluten hela mitt yrkesliv (20+ år), eller i alla fall fram tills i våras. Har varit ambivalent men tyckte ändå att facket historiskt sett gjort mycket för att förbättra arbetsvillkoren och tänkt att det är fint att vara solidarisk.
Det som fick mig att gå ur facket var att mitt fackförbund utesluter medlemmar som är aktiva Sverigedemokrater (för säkerhets skulle får jag förtydliga att jag inte är med i partiet).

I min enfald trodde jag att facket skulle representera arbetstagarna på en arbetsplats oavsett vad de är eller vad de tycker. Så fel jag hade...
Det kan ha varit ett dumt beslut att lämna med tanke på att vi är på väg in i en lågkonjunktur men där gick min moraliska gräns i alla fall.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
M
O och en till skrev:
Jag tycker att den här tråden har urartat, både i tonen, raljanta "one-liners" och personliga påhopp/anklagelser. Tråkigt eftersom Byggahus brukar ha bra diskussioner.

I alla fall, för att försöka hitta tillbaka till ursprungsfrågan så anser jag inte att det är värt att vara med i facket. Jag har varit fackligt ansluten hela mitt yrkesliv (20+ år), eller i alla fall fram tills i våras. Har varit ambivalent men tyckte ändå att facket historiskt sett gjort mycket för att förbättra arbetsvillkoren och tänkt att det är fint att vara solidarisk.
Det som fick mig att gå ur facket var att mitt fackförbund utesluter medlemmar som är aktiva Sverigedemokrater (för säkerhets skulle får jag förtydliga att jag inte är med i partiet).

I min enfald trodde jag att facket skulle representera arbetstagarna på en arbetsplats oavsett vad de är eller vad de tycker. Så fel jag hade...
Det kan ha varit ett dumt beslut att lämna med tanke på att vi är på väg in i en lågkonjunktur men där gick min moraliska gräns i alla fall.
Det där med SD känner jag igen. Fackets nära relation med S är något som jag också har retat mig på i många år. Samma med propagandan om Mastercard och gud vet allt vad dom skickat hem i brevlådan som inte har ett skit med facket att göra.

Nu ser jag mina 600kr som rullar in på ISK-kontot varje månad växa sakta men säkert.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det där med SD känner jag igen. Fackets nära relation med S är något som jag också har retat mig på i många år.
Håller med om att fackens relation till S är problematisk. Främst för att topparna alltid propagerar för S politik även när den, som alltid på senare tid, helt tar arbetsköparnas eller statens parti. Problemet är även hur facket integrerats i staten på andra sätt via tex. a kassa, svenska modellen och snärjade regler.

Att på något sätt mena att fackföreningar måste släppa in medlemmar i rasistiska högerpartier är dock idioti. Fack är en förening med intressen och historik.

Att tvinga föreningar att ta emot medlemmar som verkar emot föreningens mål går ju inte. Då omöjliggör man föreningar överhuvud taget.

Att vissa SD medlemmar inte förstår vem de är och vad deras parti står för beytyder bara att de saknar kunskap. eller bara att de inte vill ta konsekvenserna av sitt agerande. Vill de vara med i fackföreningar får de skapa sina egna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som konsult är uppdrag tidsbestämda. Speciellt som systemarkitekt. Jag designar ett system och sedan drar jag till nästa kund. Har faktiskt aldrig haft en missnöjd kund (y)
Enskilda uppdrag är som du säger tidsbestämda. Men att håll på med ströjobb är ju inget vidare, man tjänar ju inga pengar på det. Men visst, du får mycket fritid som exempelvis kan nyttjas för att utforska i den gastronomiska delen av Stockholm. Och skryta om det på internetforum. Dina kunder har säkert inte varit missnöjda men de kanske inte är så överväldigade heller.
 
Fisch Fisch skrev:
Enskilda uppdrag är som du säger tidsbestämda. Men att håll på med ströjobb är ju inget vidare, man tjänar ju inga pengar på det. Men visst, du får mycket fritid som exempelvis kan nyttjas för att utforska i den gastronomiska delen av Stockholm. Och skryta om det på internetforum. Dina kunder har säkert inte varit missnöjda men de kanske inte är så överväldigade heller.
Sällan jag sitter under ett år på uppdrag, tar tid bygga komplexa system. Suttit 6 år på samma uppdrag nu. varit ansvarig arkitekt för 3 olika system hos den kunden. De hade nog sparkat mig vid detta laget om de varit missnöjda eller vad säger du?
 
M Markarbetaren skrev:
Det där med SD känner jag igen. Fackets nära relation med S är något som jag också har retat mig på i många år. Samma med propagandan om Mastercard och gud vet allt vad dom skickat hem i brevlådan som inte har ett skit med facket att göra.

Nu ser jag mina 600kr som rullar in på ISK-kontot varje månad växa sakta men säkert.
Redan pratats om i tråden, det bet inte på fackälskarna i tråden :)
 
Du sänder ju så mycket olika signaler. I ena inlägget så ger du intryck av att arbeta kortsiktigt och i nästa så är det arbete på long term.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fisch Fisch skrev:
Du sänder ju så mycket olika signaler. I ena inlägget så ger du intryck av att arbeta kortsiktigt och i nästa så är det arbete på long term.
Du skrev


Fisch Fisch skrev:
Du är uppenbarligen inte kvar hos dessa uppdragsgivare. Så bra lär din leverans således inte varit, det var ju inte motiverat att fortsätta enligt dina kunders bedömning. Eller tycker du att de blev ’woke’ så du stack? Nu bjöd även jag på en exit så passa nu på att ta den.
Jag bara förklarar att som konsult byter man uppdrag även om kunden är nöjd. Har inget med kundnöjdhet om man byter uppdrag helt enkelt.
 
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vad säger ni @Jocke Best @TotalControl är de inte de som har svårt acceptera att någon inte lever som den gråa svenska modellen dikterar
Jovisst, för varje gång någon skriver att den vill leva som den vill så dyker det upp en ny torrboll. Nästan så man vill bli liberal på äldre dar! Satt just på balkongen och tog 2 glas vin tillsammans med frun i kvällssolen. Tyvärr kan inte hunden ringa HRIS. Kan nån komma och låsa barskåpet? Vem vill läsa min självdeklaration? Tyvärr är det frun som drar in stålarna. Får man kanske inte uttala sig då?
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Har läst igenom tråden nu, men finns det något ursprungligt inlägg som försvunnit eller är frågan endast trådrubriken? Ser jätteskumt ut när jag klickar upp förstasidan och första inlägget.... :thinking:
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Jag är väl insatt i hur konsultbranschen fungerar. Min erfarenhet är att duktiga konsulter alltid har många, långa och fina uppdrag och blir sällan tillgänglig. Då tar man inga kortare vakanser.
 
G ekaa88 skrev:
Har läst igenom tråden nu, men finns det något ursprungligt inlägg som försvunnit eller är frågan endast trådrubriken? Ser jätteskumt ut när jag klickar upp förstasidan och första inlägget.... :thinking:
Moderator bröt ut från annan tråd

Edit: du kan hitta inlägget jag svarade på i första inlägget i denna tråden. Klicka på pilen så kommer du till orginaltråden
 
Redigerat:
Fisch Fisch skrev:
Jag är väl insatt i hur konsultbranschen fungerar. Min erfarenhet är att duktiga konsulter alltid har många, långa och fina uppdrag och blir sällan tillgänglig. Då tar man inga kortare vakanser.
Jag har inte suttit på bänken senaste 20 åren så that's that. Jag aldrig tagit kortare uppdrag än hmm kanske 10 månader eller nått. Var 4 år på storbank annars så är nuvarande uppdraget det längsta.

Man vill ha lite variation så man byter, inte för att kunden sparkar ut en. Det sker bara kassa utvecklare.
 
Nissens
Storsockret Storsockret skrev:
Det är ju dock en väldigt stor skillnad på kan och vill. Jag brinner av och knyter näven i fickan ungefär varannat inlägg som Anders skriver här på forumet, men just i den här frågan måste jag säga att jag tycker att hetsen mot honom är löjlig :crysmile:

Men you do you osv. Jag dricker väldigt sällan alkohol och käkar också sällan uteluncher där en öl eller vin känns vettigt heller, men om en kollega tar ett glas vin under en lunch så finns det ju inte en chans att jag skulle gå i taket över det och tro att hen inte kan sköta sitt jobb under eftermiddagen. Utom om det finns ett faktiskt problem, då har jag sagt ifrån till en chef som får hantera det. Med det sagt så är jag däremot av åsikten att det finns arbetsroller där det inte ska vara OK, framförande av fordon osv.
Jo, men om du läst innehållet i tråden så handlar det dels inte om något enstaka tillfälle, och det handlar inte om ett glas…
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.