27 979 läst · 45 svar
28k läst
45 svar
Är det realistiskt med komplett badrum (127cmx147cm)?
Renoverare
· Stockholm
· 18 481 inlägg
Vi har ett badrum med dusch på 1450x1000 mao mindre yta än dig. Vi har en frisörblandare och sedan ett draperi. Tyvärr är min kamera på lagning så kan inte ta en översiktsbild med vidvinkel
Tog iallafall en bild på handfatet för att visa hur blandaren fungerar
Tog iallafall en bild på handfatet för att visa hur blandaren fungerar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
På en finlandsfärja jag var på så var det ett triangulärt format badrum med handfat, dusch och toa.
Jag vill minnas att de två rätvinkliga väggarna var 1,35 m långa och på den sista lite längre väggen var dörren in.
Jag tror det absolut går att få in ett trångt men fungerande badrum på 127x147 cm.
Men det kan nog kräva en frihet för att placera avlopps och vattenanslutningar precis där det behövs, så räkna med att golv måste rivas upp, eller åtminstone höjas ett par dm med ett nytt uppreglat golv.
Jag vill minnas att de två rätvinkliga väggarna var 1,35 m långa och på den sista lite längre väggen var dörren in.
Jag tror det absolut går att få in ett trångt men fungerande badrum på 127x147 cm.
Men det kan nog kräva en frihet för att placera avlopps och vattenanslutningar precis där det behövs, så räkna med att golv måste rivas upp, eller åtminstone höjas ett par dm med ett nytt uppreglat golv.
Du får väldigt gärna skicka lite fler bilder på badrummet om det är möjligt.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 481 inlägg
Har lånat min brors kamera då jag behövde den för att fota för min byggblogg så kan fixa det ikväll.
Drygt att nikon tar sådan tid på att laga min kamera
Drygt att nikon tar sådan tid på att laga min kamera
Renoverare
· Stockholm
· 18 481 inlägg
Nu har jag tagit lite bilder, dock är det hög tid för att tvätta fogarna, så ursäktar för detta
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Trångt och mysigt
Renoverare
· Stockholm
· 18 481 inlägg
Största nackdelen är att det blir blött på golvet när man duschar så man inte kan vara i badrummet efteråt utan att bli blöt om fötterna, annars är duschdelen inte mindre än i andra badrum
När vi flyttade hit 2005 fanns ingenstans att tvätta sig, då badrummet var alldeles fantastiskt sunkigt och fuktskadat. I källaren fanns en toalett på 1,5x1,5 meter, som jag gjorde om till duschrum. Enkel mosaik på golvet, vitt 15x15 standardkakel på väggarna, målade taket, in med ny duschkabin och handfat, återanvände den gamla toalettstolen från 1967. Hela rasket kostade väl under 10000. Det finns ingen golvbrunn, utan både dusch och handfat går ner i det gamla avloppet för handfatet.
Så här ser layouten ut och den kan nog utan vidare krympas några decimeter, det är inte särskilt trångt. Inte är det värst snyggt men om alternativet är att inte tvätta sig alls blir man villig att kompromissa.
Så här ser layouten ut och den kan nog utan vidare krympas några decimeter, det är inte särskilt trångt. Inte är det värst snyggt men om alternativet är att inte tvätta sig alls blir man villig att kompromissa.
Logga in
Skapa konto
Vilken firma anlitade du? När var jobbet utfört?
Renoverare
· Stockholm
· 18 481 inlägg
Frågade du mig? Min far som gjorde detta någon gång på slutet av nittiotalet.
Renoverare
· Västragötaland
· 869 inlägg
Jag om att tänka på denna studentlyan. Badrum på 1350 x1050
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jamen precis sådär såg ju badrummet ut på finlandsfärjan, fast 135x135 eller nåt sånt.
Och toan var uppvriden 90° så man hade fötterna mot dörren, typ.
Och handfatet var också uppvridet 90° och uppåt i ritningen där, ganska nära dörren.
Trångt, men helt fungerande. Jag vet att jag tänkte att det var ju en perfekt lösning i friggebod/atterfallshus och mätte upp det lite.
(Är man lite skadad eller ... )
Och toan var uppvriden 90° så man hade fötterna mot dörren, typ.
Och handfatet var också uppvridet 90° och uppåt i ritningen där, ganska nära dörren.
Trångt, men helt fungerande. Jag vet att jag tänkte att det var ju en perfekt lösning i friggebod/atterfallshus och mätte upp det lite.
(Är man lite skadad eller ... )
Renoverare
· Stockholm
· 18 481 inlägg
Man ska inte underskatta vikten av att kunna bajsa utan att slå i knäna etc. Detta gäller öven åt sidorna, vårt badrum ovan tycker jag är absolut minimum för hur lite plats det kan vara åt sidorna.
En grej till, vi har pappershållaren på dörren, denna har man ju slagit i några gånger och svurit
En grej till, vi har pappershållaren på dörren, denna har man ju slagit i några gånger och svurit
En baggis. Gott om plats, i själva verket. Skissade lite snabbt
glasväggen ledad, så den kan vikas in. Toalettstolen vinklad, så man sätter sig rakt på den.
Helkaklat med tätskikt. Bra fall mot golvbrunn, så håller det sig torrt. Gärna golvvärme.
Gör man det själv, kostnad cirka 40?
glasväggen ledad, så den kan vikas in. Toalettstolen vinklad, så man sätter sig rakt på den.
Helkaklat med tätskikt. Bra fall mot golvbrunn, så håller det sig torrt. Gärna golvvärme.
Gör man det själv, kostnad cirka 40?
Logga in
Skapa konto