Skånebeslag säljer s k Stockholmsdusch. Den är inte billig. Väggskiva med spegel och gångjärn. Fick pris 2014:
2110001 Duschvägg vit 1900*600mm hål Total b 630mm, RSK 7394072
Kostar 4273:-/st netto exkl. moms och frakt.

2110003 Duschvägg vit 1900*770mm hål Total b 800mm, RSK 7394073
Kostar 4476:-/st netto exkl. moms och frakt.
Avloppet kan dras i en förhöjning på golvet och kopplas till tvättställsavloppet kanske (med backventil). ;)
info(at)skanebeslag.se
 
Redigerat:
Jehu skrev:
En baggis. Gott om plats, i själva verket. Skissade lite snabbt
glasväggen ledad, så den kan vikas in. Toalettstolen vinklad, så man sätter sig rakt på den.
Helkaklat med tätskikt. Bra fall mot golvbrunn, så håller det sig torrt. Gärna golvvärme.
Gör man det själv, kostnad cirka 40?
Man får ju inte ha brunnen sådär nära väggen, men en unidrain hörnbrunn skulle ju fungera
10-gulvbrunn-hoern-galler-unidrain-Column_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo, gott om plats är det men jag trodde vitsen var att fixa detta utan att riva ut hela bef rummet, montera tätskikt och keramisk beklädnad.Det blir ju inte lågbudget direkt. Den lösning med uppfällbart duschkar som någon visade är ju en genial lösning för då klarar man sig med duschdraperi. Avloppet drar man ovanpå golvet till tvättställsavloppet.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
The-Advantages-of-Toilet-Sink-Combo-Other-Alumunium.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
roca_toilet_2_views.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spara utrymme med en japansk inspirerad eko-toa/tvattstall?
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Mikael_L
Spolar man med vatten som man tvättat händerna i?

I så fall rent genialiskt i miljö-hänseende. (y)
 
Självklart går det på den ytan, och även mindre än så (som synes av flera tidigare inlägg). Det är bara att se hur det ser ut på moderna fritidsbåtar, på en bråkdel av ditt utrymme får allt plats. Och nej, man behöver inte ha det blött om fötterna efter dusch, man lägger in en trätrall på golvet! En rund ventil i dörren och känslan är total (alltså ett fönster, om man är landkrabba).

Jag bodde en gång på 1900-talet på ett italienskt hotell som hade just den lösningen, dusch rakt mellan toa och handfat. Mycket kompakt, men funkade bra.
 
Mikael_Swe skrev:
Har en liten toalett i min uthyrningsdel som jag skulle vilja göra om till ett komplett badrum, dvs handfat, toalett och dusch. Toaletten saknar naturligtvis golvbrunn. Måtten är 127cm x 147cm.

Jag är på jakt efter inspirerande kreativa lösningar som gör det möjligt för allt att få plats. Har ni tips eller förslag så välkomnas det.

Jag måste vara hemmablind, men jag ser inte det där som ett extremt litet badrum som kräver några direkta speciallösningar. :x

Mitt badrum är 100 cm x 145 cm, dvs ca 0.4 kvadratmeter mindre än ditt, och det rymmer ett komplett badrum utan några avancerade speciallösningar. Det enda jag inte är nöjd med är att det inte är så fint material, och lite till åren och slitet/ofräsht. Så jag är i start-fasen av att göra en totalrenovering. Layoten är jag dock nöjd med, så där kommer jag med största sannolikhet inte göra några större förändringar.

Om man tittar på badrumet från ett fågelperspektiv, med ena kortsidan "högst upp", så ser layouten ut såhär:
På övre kortsidan har jag en toalett av lite grundare modell i övre vänstra hörnet, med ryggen mot kortsidan. Brevid den står ett hörnhandfat i övre högra hörnet. Handfatet är 48 cm brett, men eftersom det är ett hörnhandfat (format som en triangel, dock med något rundad yttersida) är det bredast närmast väggen (precis brevid wc-cisternen), så man stöter inte emot det med armen när man sitter på toan. Ovanför handfatet finns en triangelformad glashylla, och ca 50 cm ovanför toalett-cisternen sitter ett vanligt badrumsskåp.

På andra kortsidan, i nedre högra hörnet, har jag en duschhörna med en duschstång formad som en fjärdedels cirkel ca 90cm i radie. Efter en dusch skjuter man duschdraperiet åt sidan, och då tar det minimalt med plats.

Dörren sitter på vänstra långsidan, ca 20 cm från nedre vänstra hörnet.

Angående kostnaden så kan jag bara gå efter de 6 st offerter jag fått in för mitt nya badrum. Mellan 70.000 och 110.000 efter rot, för arbete och "grundmaterial" (dvs allt som man i princip inte kan välja själv). Därefter räknar jag med mellan ca 30.000 och 40.000 till för kakel/klinker, wc, handfat, blandare, dusch m.m.

Angående blött på golvet har jag löst genom att helt sonika skrapa bort det värsta med en vanlig gummiskrapa, och sen slänger jag ner en för ändamålet avsedd liten handduk på golvet och sveper runt den med foten lite snabbt. Den fukt som är kvar avdunstar ganska snabbt (och troligen ännu snabbare med golvvärme), men visst har det hänt att man råkat gå in i badrummet med strumpor efter att man duschat men varit lite slarvig med torkandet, men 90% av tiden går jag barfota hemma och då är det ett icke-problem.
 
Ja. I USA finns det tydligen aven satser for befintliga toaletter, vet ej hur bra de ar, men tanken ar intressant.
http://sinkpositive.com/web/
 
K
Vårt förra badrum var bara 140x140 och det kändes absolut inte trångt på något sätt. Vi hade dusch med ett draperi som kunde dras undan för att man skulle kunna använda toaletten ned rullstol.

Edit: Badrummet var upplagt så att duschen var rakt fram och toalett och vask stod till vänster om ingången. Detta gav ett stort oanvänt utrymme precis innanför dörren där vi satte en hylla
 
Redigerat:
Några förslag:
Sätt ett T-stycke på handfatsavloppet och anslut en golvbrunn på det. Golvbrunnen kommer att sitta närmare 1 dm över golv och ha som uppgift att ta emot vattnet från ett nedfällbart duschkar.
Sätt handfatet på en svängbar vägg så att handfatet hamnar ovanför toalettstolen när du använder duschen, så du spar plats.
Använd glasfiberarmerad polyesterplast som tätskikt, vårt försäkringsbolag tyckte det var en utmärkt lösning, och dra upp tätskiktet 1 dm på vägg. Då kan du lägga klinker ovanpå och byta om något händer, utan att tätskiktet går sönder och följer med.
Sätt sedan Fibo-Trespo skivor på väggen så slipper du jobba med tätskikt på väggen. Skivorna är typgodkända att sättas utan extra åtgärd bakom.
 
Inga problem, jag har bott i en lägenhet som hade badrum med dusch på 120x120, funkade utmärkt.
Det går att trycka ihop det ännu mer om man står gränsle över toaletten när man duschar, inte helt ovanligt i Stockholms innerstad. Det var ju en toalett i ett uthyrningsrum det handlade om, inte för en familj och då skall det funka.
Kostnad? Som sagt, i ett uthyrningsrum kostar man vär knappast på mer en det absolut billigaste, kanske kolla på Blocket för en del av inredningen?

/Adam
 
Tänkolog skrev:
Använd glasfiberarmerad polyesterplast som tätskikt, vårt försäkringsbolag tyckte det var en utmärkt lösning, och dra upp tätskiktet 1 dm på vägg. Då kan du lägga klinker ovanpå och byta om något händer, utan att tätskiktet går sönder och följer med..
Intressant! Har du något produktnamn på plasten?
 
jimih skrev:
Jag måste vara hemmablind, men jag ser inte det där som ett extremt litet badrum som kräver några direkta speciallösningar. :x

Mitt badrum är 100 cm x 145 cm, dvs ca 0.4 kvadratmeter mindre än ditt, och det rymmer ett komplett badrum utan några avancerade speciallösningar. Det enda jag inte är nöjd med är att det inte är så fint material, och lite till åren och slitet/ofräsht. Så jag är i start-fasen av att göra en totalrenovering. Layoten är jag dock nöjd med, så där kommer jag med största sannolikhet inte göra några större förändringar.

Om man tittar på badrumet från ett fågelperspektiv, med ena kortsidan "högst upp", så ser layouten ut såhär:
På övre kortsidan har jag en toalett av lite grundare modell i övre vänstra hörnet, med ryggen mot kortsidan. Brevid den står ett hörnhandfat i övre högra hörnet. Handfatet är 48 cm brett, men eftersom det är ett hörnhandfat (format som en triangel, dock med något rundad yttersida) är det bredast närmast väggen (precis brevid wc-cisternen), så man stöter inte emot det med armen när man sitter på toan. Ovanför handfatet finns en triangelformad glashylla, och ca 50 cm ovanför toalett-cisternen sitter ett vanligt badrumsskåp.

På andra kortsidan, i nedre högra hörnet, har jag en duschhörna med en duschstång formad som en fjärdedels cirkel ca 90cm i radie. Efter en dusch skjuter man duschdraperiet åt sidan, och då tar det minimalt med plats.

Dörren sitter på vänstra långsidan, ca 20 cm från nedre vänstra hörnet.

Angående kostnaden så kan jag bara gå efter de 6 st offerter jag fått in för mitt nya badrum. Mellan 70.000 och 110.000 efter rot, för arbete och "grundmaterial" (dvs allt som man i princip inte kan välja själv). Därefter räknar jag med mellan ca 30.000 och 40.000 till för kakel/klinker, wc, handfat, blandare, dusch m.m.

Angående blött på golvet har jag löst genom att helt sonika skrapa bort det värsta med en vanlig gummiskrapa, och sen slänger jag ner en för ändamålet avsedd liten handduk på golvet och sveper runt den med foten lite snabbt. Den fukt som är kvar avdunstar ganska snabbt (och troligen ännu snabbare med golvvärme), men visst har det hänt att man råkat gå in i badrummet med strumpor efter att man duschat men varit lite slarvig med torkandet, men 90% av tiden går jag barfota hemma och då är det ett icke-problem.
Har du bilder att bidra med?
 
Mikael_Swe skrev:
Har du bilder att bidra med?
Hittade bara denna för tillfället:

25235.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan ta nån mer bild när jag är hemma, om du vill. Fast själva duschhörnan är inte så speciell kanske.
 
Hur gick bygget? Jag har ett badrum som är 1590x1890 så jag tycker det borde gå men ser ingen jätteenkel lösning. Slipper jag göra om alltför mycket med rör, höja golv etc är jag ju glad också.

Laddar upp några bilder strax.

Tänker vitt och brett nu:
- Kan man sätta duschutrymme där det finns element, fönster?
- Avlopp från bidé (borttagen) finns, kan det användas till golvbrunn dusch på något enkelt sätt?
- Finns en (oförklarlig) ventilation som jag inte vet var den går. Nästan mitt i huset (oinredd vind ovanför), minst 5 m från murstocken så där går den inte ut.
- Duschutrymme 100x70 är det för litet?

Villa på 115 kvm på entréplan med ett gigantiskt och i övrigt risigt badrum i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.