Har en liten toalett i min uthyrningsdel som jag skulle vilja göra om till ett komplett badrum, dvs handfat, toalett och dusch. Toaletten saknar naturligtvis golvbrunn. Måtten är 127cm x 147cm.

IMG_6340.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_6341.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_6342.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I samband med stambyte har man byggt en fixtur för toalett, därav har man en mellanvägg på 21cm. Skulle man ta bort denna blir måtten istället 127cm x 168cm.

Planlösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är på jakt efter inspirerande kreativa lösningar som gör det möjligt för allt att få plats. Har ni tips eller förslag så välkomnas det.
 
Det kanske går att fixa en lösning med en stockholmsdusch?

categories_header_541_small.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alaa El boustany och 1 till
  • Laddar…
Jag har sett lösningar där man fäller ner duschkaret från väggen så att det hamnar ovanför toaletten och med duschavloppet ner i toalettstolen. Sedan har man väl antagligen ett duschdraperi runt.
 
pelpet skrev:
Det kanske går att fixa en lösning med en stockholmsdusch?

[bild]
Vad är det för magi:eek:

Dock har jag ingen golvbrunn i dagsläget. Hur kostsamt är det att bygga till i efterhand?
 
Som det ser ut på dina bilder så har du inget tätskikt på väggarna. Golvet ser jag inte men det borde finnas tätskikt där.

Ska du göra om toaletten till dusch så innebär det i princip att du måste bygga ett badrum. En toa är som en vanligt rum med tätt golv. Så ja, det är dyrt att få in en dusch. Man brukar ju prata om storleksordningen 100.000 för ett badrum. Billigast möjliga badrum bygger man med plastmatta på golvet och målade väggar - då kan du komma undan betydligt billigare.
 
Här är en till variant, det vore u smidigt om du kan få till en ihopfällbar duschkabin. Dels kommer du upp lite så att den kan anslitas till bef avlopp och sen tror jag (men vet inte) att det blir lägre krav på täthet med duschkabin
144451_1280.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://feber.se/hem/art/182453/stockholmsdusch/
 
pelpet skrev:
Som det ser ut på dina bilder så har du inget tätskikt på väggarna. Golvet ser jag inte men det borde finnas tätskikt där.

Ska du göra om toaletten till dusch så innebär det i princip att du måste bygga ett badrum. En toa är som en vanligt rum med tätt golv. Så ja, det är dyrt att få in en dusch. Man brukar ju prata om storleksordningen 100.000 för ett badrum. Billigast möjliga badrum bygger man med plastmatta på golvet och målade väggar - då kan du komma undan betydligt billigare.
100,000kr? Vad är det som kostar mest egentligen?
 
toolman77 skrev:
Här är en till variant, det vore u smidigt om du kan få till en ihopfällbar duschkabin. Dels kommer du upp lite så att den kan anslitas till bef avlopp och sen tror jag (men vet inte) att det blir lägre krav på täthet med duschkabin
[bild]

[länk]
Företaget existerar inte, http://www.supiot.fr/
 
Mikael_Swe skrev:
Är det realistiskt med komplett badrum (127cmx147cm)?...
Det enkla svaret, som du säkert förstått vid det här laget,
är nej, det går inte utom med väldigt skruvade lösningar.

Bjud på deodorant i stället (raggardusch som vi säger här på västkusten) :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Mikael_Swe skrev:
100,000kr? Vad är det som kostar mest egentligen?
100,000 är nog till och med billigaste laget faktiskt. Vi har en skada nu i ett litet badrum. Vårt försäkringsbolag, som jag antar är bra prispressare, har erbjudits i runda slängar 200,000kr för att riva o återuppbygga vårt lilla badrum. Då ingår ingen yta..

Det som är dyrt, i alla fall i Stockholm, är tillgång på behöriga byggare.
 
Allt i ett badrum är dyrt.

Kakel/klinker får man räkna med 100-1000 kr/kvm. Sedan är det en hel del komplicerat snickeri med tätskikt, minst en rörmokardag + rör ca 10000 - 15000 kr, kanske 10000 - 20000 elektriker, rivning 1-2 dagar och en hel del materialtransporter. Sedan kostar inredning en hel del. Blandare 1000-2000 kr/st, en duschkabin ca 5000, wc-stol 1000-5000kr, kommod och spegelskåp 3000 - 10000, handdukstork 1000 - 6000kr, belysning 1000-3000 kr/st.

Tusenlapparna rullar fort, helt enkelt. Och har man bestämt sig för ett fint badrum är det ju trist att snåla på sånt som syns.

Det går att göra mycket billigare om man väljer målat system och budgetprylar och gör mycket av arbetet själv, och det behöver inte bli mycket sämre. Vem har egentligen bestämt att det 'ska' vara kakel/klinker i ett badrum? Man vill ju inte ha så i vardagsrummet.
 
Mikael_Swe skrev:
Vad är det för magi:eek:

Dock har jag ingen golvbrunn i dagsläget. Hur kostsamt är det att bygga till i efterhand?
I princip omöjligt att svara på men allt mellan 5-10000:- kan du lätt räkna med för att försöka ta upp golvet och ansluta en brunn på avloppet.

Bara att byta en befintlig brunn brukar ligga på 5000:-
 
Om jag bygger en dusch i rummet har jag i stort sätt en komplett extra lägenhet med egen ingång. Därför kan de höga kostnaderna bli ekonomiskt försvarbara. Ska försöka boka möte med hantverkare under veckan och höra efter.

Just nu känns det som en golvbrunn tillsammans med Stockholms dusch är det mest praktiska.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Hur är det med tätskikt på väggarna, och ventilation?
 
Mikael_Swe skrev:
I samband med stambyte har man byggt en fixtur för toalett, därav har man en mellanvägg på 21cm. Skulle man ta bort denna blir måtten istället 127cm x 168cm.
För mig låter det som att man byggt ut en vägg och placerat nya avloppsrör och vattenrör i denna låda vid stambytet för att slippa riva upp väggar och golv. Är du säker på att det går att ta bort lådan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.