2 648 läst · 42 svar
3k läst
42 svar
Är det möjligt att värma upp och använda källaren?
Men ju djupare du gräver, destå närmare grundvattnet kommer du. Tänk också isåfall på att inte gräva för nära väggarna för risken finns alltid att källarmuren sätter sig. Byggfusk är ingen ny företeelse, så kullerstensväggarna kan mycket väl vara grundlösa😀, vilket inte är ett problem sålänge källaren förblir outgrävd och den nedersta delen stöttas såväl ut som inifrån.K Kreacon skrev:
Ta som alternativ i alla fall att gräva ett provhål mitt i rummet för att se ifall du får en oas eller inte.
Sand är inget vidare, ett lastbilslass väggrus 0/18 förmodligen billigast och bekvämast om du inte klarar dig på en(1) släpkärra stenmjö 0/4 l att sätta plattorna i vid förslaget om en nedsänkt gång i mitten?K Kreacon skrev:Helt sant! Good enough är helt enkelt tillräckligt bra i detta fall. Plus att det är lätt åtgärdat eller förbättrat om det skulle behövas framöver. Nu behöver jag bara veta hur jag ska tänka med placeringen av byggfolien. En tät markduk hade väl varit bättre kanske men kostar ordentligt mycket mer. Jag tänker först vägggrus, sen sand, därefter byggfolie och sedan sant och betongplattor. Behöver lite input kring den idéen och vilka tjocklekar/djup jag bör ha.
Plast / markduk riskerar blir ett bekymmer om du i framtiden vill gräva ur mer och/ eller isolera källargolvet helt enl alla konstens regler, svårt att ta bort och separera från jord/ grus och riskerar att hålla kvar fukt om du vid vissa årstider (snösmältning eller sommarregn? ) får in stående vatten.
Jahopp. Jag som trodde jag hade lösningen utstakad nu 😂F fribygg skrev:Sand är inget vidare, ett lastbilslass väggrus 0/18 förmodligen billigast och bekvämast om du inte klarar dig på en(1) släpkärra stenmjö 0/4 l att sätta plattorna i vid förslaget om en nedsänkt gång i mitten?
Plast / markduk riskerar blir ett bekymmer om du i framtiden vill gräva ur mer och/ eller isolera källargolvet helt enl alla konstens regler, svårt att ta bort och separera från jord/ grus och riskerar att hålla kvar fukt om du vid vissa årstider (snösmältning eller sommarregn? ) får in stående vatten.
Nej det är ju sant det du säger. Men jag har aldrig varit med om att det stått vatten där nere. Det är en trapp ner till källaren som ska få två lutande dörrar över sig, sen tänkte jag sätta in en ordentlig dörr till själva källaren. Innan den dörren finns det möjlighet att borra ett gäng hål så att eventuell smältanö eller annat kan rinna ner där innan det når källardörren.
Jag skulle gott kunna tänka mig att skippa plasten men när jag läser runt på nätet så verkar många vara överens om att den är bra för att just hindra stigande markfukt.
Det får bli ett provhål. Jag tänkte även göra ett smalt inspektionshål precis vid muren för att kolla lite hur djupt den ligger. Det är inte inte mycket som ska grävas, kanske är gruset överflödigt? Kanske räcker med stenmjöl som fribygg nämner här ovan.Intet skrev:Men ju djupare du gräver, destå närmare grundvattnet kommer du. Tänk också isåfall på att inte gräva för nära väggarna för risken finns alltid att källarmuren sätter sig. Byggfusk är ingen ny företeelse, så kullerstensväggarna kan mycket väl vara grundlösa😀, vilket inte är ett problem sålänge källaren förblir outgrävd och den nedersta delen stöttas såväl ut som inifrån.
Ta som alternativ i alla fall att gräva ett provhål mitt i rummet för att se ifall du får en oas eller inte.
Ju mindre som behövs grävas och ju mindre material jag behöver tillföra desto bättre för mig hehe.
En provgrop är en utmärkt början. 👍
Dels kanske det visar sig hur fuktig marken är, och om grundvattnet ligger högt, och dels märks det vilket material man lagt i källaren. Med lite tur ligger det kanske ngn dm med fin sand.
Dock, vad gäller grundvatten och markfukt nu i slutet på sommaren så är det inte bästa tiden. Snösmältningen på våren brukar vara den tid då vattenståndet är som högst. Vi har en grävd brunn. På vintern brukar vattennivån vara i höjd med grästopparna utanför, medan det på sommaren sjunker ca 3 m... Brunnen har ingen vattenåder som fyller den utan det är bara grundvattennivån som avgör vattenståndet.
Plasten brukar minska fuktvandringen, men precis som nämnts så kan den vara störig om man ska ändra om. Markduk ute brukar vara det, men där beror det på att rötter växer igenom. Borde inte vara ngt problem i en källare. Tänk också på att verkligheten alltid är analog, aldrig digital. Dvs markfukten minskar fr 0 - 100% ju tätare material/plast som används. Även t ex 50% minskning är bra. Det kan alltså vara en fördel med en otät plast, full med hål. Då blir inte ev översvämmande vatten stående så länge. Markduk i plast, eller kanske heter det täckduk(?), används bl a av plantskolor som gångmaterial (temporärt en säsong eller två). Den är en väv som inte är vattentät. Täcker marken och hindrar ogräs, men släpper igenom vatten. En vild gissning säger att en sådan kanske minskar fukten med sisådär 50%. Har för mig att de inte är så dyra som bra markdukar. Annars går det fint att jobba med en syl eller skruvmejsel på vanlig byggplast också.
Om plast ska användas öht.
En av fördelarna med denna lösning med plattor är just att den är relativt enkel att justera om det visar sig behövas, samt att det är en billig metod att känna sig fram med.
Väggrus är stabilt, men inte kapillärbrytande. Dock funkar det att lägga sättsand/kross direkt på. Det gör det inte med makadam. Då behövs en markduk så inte sättsanden/krosset rasar ner och fyller alla håligheter i makadammen...
Med kapillärbrytande makadam minskar behovet av plast, men med icke kapillärbrytande väggrus ökar det för att inte markfukten ska sugas vidare upp i markstenen (betongplattor eller marktegel), medan behovet av mass-separerande markduk är tvärtom. 😳
Dels kanske det visar sig hur fuktig marken är, och om grundvattnet ligger högt, och dels märks det vilket material man lagt i källaren. Med lite tur ligger det kanske ngn dm med fin sand.
Dock, vad gäller grundvatten och markfukt nu i slutet på sommaren så är det inte bästa tiden. Snösmältningen på våren brukar vara den tid då vattenståndet är som högst. Vi har en grävd brunn. På vintern brukar vattennivån vara i höjd med grästopparna utanför, medan det på sommaren sjunker ca 3 m... Brunnen har ingen vattenåder som fyller den utan det är bara grundvattennivån som avgör vattenståndet.
Plasten brukar minska fuktvandringen, men precis som nämnts så kan den vara störig om man ska ändra om. Markduk ute brukar vara det, men där beror det på att rötter växer igenom. Borde inte vara ngt problem i en källare. Tänk också på att verkligheten alltid är analog, aldrig digital. Dvs markfukten minskar fr 0 - 100% ju tätare material/plast som används. Även t ex 50% minskning är bra. Det kan alltså vara en fördel med en otät plast, full med hål. Då blir inte ev översvämmande vatten stående så länge. Markduk i plast, eller kanske heter det täckduk(?), används bl a av plantskolor som gångmaterial (temporärt en säsong eller två). Den är en väv som inte är vattentät. Täcker marken och hindrar ogräs, men släpper igenom vatten. En vild gissning säger att en sådan kanske minskar fukten med sisådär 50%. Har för mig att de inte är så dyra som bra markdukar. Annars går det fint att jobba med en syl eller skruvmejsel på vanlig byggplast också.
Om plast ska användas öht.
En av fördelarna med denna lösning med plattor är just att den är relativt enkel att justera om det visar sig behövas, samt att det är en billig metod att känna sig fram med.
Väggrus är stabilt, men inte kapillärbrytande. Dock funkar det att lägga sättsand/kross direkt på. Det gör det inte med makadam. Då behövs en markduk så inte sättsanden/krosset rasar ner och fyller alla håligheter i makadammen...
Med kapillärbrytande makadam minskar behovet av plast, men med icke kapillärbrytande väggrus ökar det för att inte markfukten ska sugas vidare upp i markstenen (betongplattor eller marktegel), medan behovet av mass-separerande markduk är tvärtom. 😳
Återigen kommer jag till slutsatsen att ju mer jag vet, desto mer förstår jag att jag inte vet. 😂
Kanske ska jag bara slänga på en plast och skita i att använda källaren då. 😄 Placerar verkstan i någon lada istället. Tänkte att det var bra att ta tillvara på överskottsvärmen om man skulle ha en radiator där nere.
Kanske ska jag bara slänga på en plast och skita i att använda källaren då. 😄 Placerar verkstan i någon lada istället. Tänkte att det var bra att ta tillvara på överskottsvärmen om man skulle ha en radiator där nere.
Men om det inte gör nåt att det är lite hål i plasten, då kan man väl i princip packa och jämna till det som är där och lägga på plast och marksten direkt? Då är det ju löjligt enkelt att inspektera, göra om, ta bort helt osv. Skulle det funka i praktiken?Oldboy skrev:En provgrop är en utmärkt början. 👍
Dels kanske det visar sig hur fuktig marken är, och om grundvattnet ligger högt, och dels märks det vilket material man lagt i källaren. Med lite tur ligger det kanske ngn dm med fin sand.
Dock, vad gäller grundvatten och markfukt nu i slutet på sommaren så är det inte bästa tiden. Snösmältningen på våren brukar vara den tid då vattenståndet är som högst. Vi har en grävd brunn. På vintern brukar vattennivån vara i höjd med grästopparna utanför, medan det på sommaren sjunker ca 3 m... Brunnen har ingen vattenåder som fyller den utan det är bara grundvattennivån som avgör vattenståndet.
Plasten brukar minska fuktvandringen, men precis som nämnts så kan den vara störig om man ska ändra om. Markduk ute brukar vara det, men där beror det på att rötter växer igenom. Borde inte vara ngt problem i en källare. Tänk också på att verkligheten alltid är analog, aldrig digital. Dvs markfukten minskar fr 0 - 100% ju tätare material/plast som används. Även t ex 50% minskning är bra. Det kan alltså vara en fördel med en otät plast, full med hål. Då blir inte ev översvämmande vatten stående så länge. Markduk i plast, eller kanske heter det täckduk(?), används bl a av plantskolor som gångmaterial (temporärt en säsong eller två). Den är en väv som inte är vattentät. Täcker marken och hindrar ogräs, men släpper igenom vatten. En vild gissning säger att en sådan kanske minskar fukten med sisådär 50%. Har för mig att de inte är så dyra som bra markdukar. Annars går det fint att jobba med en syl eller skruvmejsel på vanlig byggplast också.
Om plast ska användas öht.
En av fördelarna med denna lösning med plattor är just att den är relativt enkel att justera om det visar sig behövas, samt att det är en billig metod att känna sig fram med.
Väggrus är stabilt, men inte kapillärbrytande. Dock funkar det att lägga sättsand/kross direkt på. Det gör det inte med makadam. Då behövs en markduk så inte sättsanden/krosset rasar ner och fyller alla håligheter i makadammen...
Med kapillärbrytande makadam minskar behovet av plast, men med icke kapillärbrytande väggrus ökar det för att inte markfukten ska sugas vidare upp i markstenen (betongplattor eller marktegel), medan behovet av mass-separerande markduk är tvärtom. 😳
Det är ju här det blir trial & terror.K Kreacon skrev:
Allt beror på - hur mkt markfukt det finns i just din källare, och hur nära grundvattnet kommer i värsta fall.
Ingen vet, och därför går det inte att svara på om det fungerar i praktiken. Det enda sättet är att testa och utvärdera efter 1 - 10 år...
Eller ta till storsläggan för att vara på den säkra sidan. Dvs dränera, gräva ur, kapillärbrytande skikt, ev isolering, och gjuta en betongplatta när man ändå håller på.
Jag har börjat sedan många år nu med att lägga ut utslitna billiga lättviktspresenningar på den tillgängliga halvan av golvet i vedboden. Att jag grusat upp med väggrus innan är för att få ett plant och stabilt underlag för att kunna lägga plattor. Jag noterar att det fungerar. Presenningarna stoppar markfukten. Där de är trasiga syns det att det är lite fuktigt, liksom på den del där de inte finns. Jag tänker att den lilla fukten här och där pga hål och revor inte nämnvärt kommer att påverka markstenen utan att den kommer att vara tillräckligt torr och fin.
Nu är det ju dock en vedbod med uteklimat året om vilket bl a innebär att det är hög luftfuktighet under en stor del av året så det fuktar ner golvet ovanifrån sas.
Ev översvämning kommer att rinna bort/ut mellan plintarna. Grundvattennivån ligger en dryg meter ner på sommaren men bara ngn dm ner på vintern. Detta vet jag pga en "provgrop" som stod öppen nästan ett år pga stopp i dräneringen för intilliggande garage/verkstad.
För en uppvärmd källare gäller delvis andra spelregler.
När det gäller fukt så finns det inga enkla svar, och heller inga garanterat fungerande lösningar. Gamla hus är inte byggda för att vara kruttorra i källaren, och just grundläggningen är det som är svårast och därmed dyrast att försöka ändra. I värsta fall kan en dränering av ett gammalt hus orsaka sättningsskador.
Så, ja du kan fixa iordning golvet på enklast tänkbara sätt och utvärdera allteftersom. Eller gräva en provgrop och avvakta till nästa vår, eller...
Det är "bara" att välja vilken strategi/lösning du tror mest på. Återigen, fördelen med enkelt golv av marksten är att det också är enkelt att göra om, om än drygt och trist.
Kanske kombinera provgrop och golv? Då kommer du igång direkt med utrymmet och kan avfukta och eller värma upp och använda, samt får en uppfattning om grundvattennivån som ju är en avgörande faktor för förhållandena och vilka åtgärder som kan vara lämpliga/nödvändiga (eller inte nödvändiga).
Du märker också hur du använder ytan och vilka behov som finns.
För din egen skull, (och oss andra här på BH 😉), glöm inte att dokumentera alla åtgärder med före och efter!
Detta får bli det avslutande inlägget! Stort tack för ditt och er allas engagemang för att hitta en lämplig lösning!Oldboy skrev:Det är ju här det blir trial & terror.
Allt beror på - hur mkt markfukt det finns i just din källare, och hur nära grundvattnet kommer i värsta fall.
Ingen vet, och därför går det inte att svara på om det fungerar i praktiken. Det enda sättet är att testa och utvärdera efter 1 - 10 år...
Eller ta till storsläggan för att vara på den säkra sidan. Dvs dränera, gräva ur, kapillärbrytande skikt, ev isolering, och gjuta en betongplatta när man ändå håller på.
Jag har börjat sedan många år nu med att lägga ut utslitna billiga lättviktspresenningar på den tillgängliga halvan av golvet i vedboden. Att jag grusat upp med väggrus innan är för att få ett plant och stabilt underlag för att kunna lägga plattor. Jag noterar att det fungerar. Presenningarna stoppar markfukten. Där de är trasiga syns det att det är lite fuktigt, liksom på den del där de inte finns. Jag tänker att den lilla fukten här och där pga hål och revor inte nämnvärt kommer att påverka markstenen utan att den kommer att vara tillräckligt torr och fin.
Nu är det ju dock en vedbod med uteklimat året om vilket bl a innebär att det är hög luftfuktighet under en stor del av året så det fuktar ner golvet ovanifrån sas.
Ev översvämning kommer att rinna bort/ut mellan plintarna. Grundvattennivån ligger en dryg meter ner på sommaren men bara ngn dm ner på vintern. Detta vet jag pga en "provgrop" som stod öppen nästan ett år pga stopp i dräneringen för intilliggande garage/verkstad.
För en uppvärmd källare gäller delvis andra spelregler.
När det gäller fukt så finns det inga enkla svar, och heller inga garanterat fungerande lösningar. Gamla hus är inte byggda för att vara kruttorra i källaren, och just grundläggningen är det som är svårast och därmed dyrast att försöka ändra. I värsta fall kan en dränering av ett gammalt hus orsaka sättningsskador.
Så, ja du kan fixa iordning golvet på enklast tänkbara sätt och utvärdera allteftersom. Eller gräva en provgrop och avvakta till nästa vår, eller...
Det är "bara" att välja vilken strategi/lösning du tror mest på. Återigen, fördelen med enkelt golv av marksten är att det också är enkelt att göra om, om än drygt och trist.
Kanske kombinera provgrop och golv? Då kommer du igång direkt med utrymmet och kan avfukta och eller värma upp och använda, samt får en uppfattning om grundvattennivån som ju är en avgörande faktor för förhållandena och vilka åtgärder som kan vara lämpliga/nödvändiga (eller inte nödvändiga).
Du märker också hur du använder ytan och vilka behov som finns.
För din egen skull, (och oss andra här på BH 😉), glöm inte att dokumentera alla åtgärder med före och efter!
Jag återkommer med uppdatering och bilder!
Med en bra avfuktare så ska inte fukt vara ngt problem. Tvättstuga eller inte.
Det enda att vara uppmärksam på är att det förmodligen också krävs ventilation, (om än inte samtidigt). Det finns alltid en risk att det kan lukta lite unket i en rå fuktig källare. Även om avfuktaren tillsammans med värme troligtvis eliminerar ev lukt så är det ngt att vara uppmärksam på då tvätt tar till sig lukt.
Det enda att vara uppmärksam på är att det förmodligen också krävs ventilation, (om än inte samtidigt). Det finns alltid en risk att det kan lukta lite unket i en rå fuktig källare. Även om avfuktaren tillsammans med värme troligtvis eliminerar ev lukt så är det ngt att vara uppmärksam på då tvätt tar till sig lukt.
Tack!Oldboy skrev:Med en bra avfuktare så ska inte fukt vara ngt problem. Tvättstuga eller inte.
Det enda att vara uppmärksam på är att det förmodligen också krävs ventilation, (om än inte samtidigt). Det finns alltid en risk att det kan lukta lite unket i en rå fuktig källare. Även om avfuktaren tillsammans med värme troligtvis eliminerar ev lukt så är det ngt att vara uppmärksam på då tvätt tar till sig lukt.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur är det möjligt att bearbeta slaggsten i murgrunden?
Fritidshus -
V2x - Är det möjligt idag (2024) - Ett pågående samtal!
Laddboxar & Elbilar -
Luft/vatten - hur är det ens möjligt??
Värmepumpar -
Är det lagligt med vindskupor på en oinredd vind? Dvs är det möjligt att få bygglov för vindskupor fast vinden är oinredd?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Är detta möjligt/ok enligt branschstandard?
Badrum