2 668 läst · 42 svar
3k läst
42 svar
Är det möjligt att värma upp och använda källaren?
Tack för input! Det är inte en dålig idé! 👍T topmount skrev:Tänker att i en verkstad behöver det inte vara 22 grader utan det räcker ifall det är tempererat (säg 17) och eftersom det är under jord kommer inte kylan åt så bra. Vill du komma billigt/enkelt undan och inte störa naturstens väggarna så kan man ju tänka sig att man sänker golvet i mitten och sen bygger arbetsbänkar med korta ben runt om. Dränering till pumpgrop i mitten
Det funkar med en oisolerad platta. Även den behöver ett kapillärbrytande skikt för att minska fuktgenomslag.K Kreacon skrev:
Har själv ingen källare men väl ekonomibyggnader som jag använder sporadiskt som snickeri/verkstad/förråd efter behov och var jag behöver renovera/reparera. Det är då välventilerade byggnader med uteklimat (loge resp större vedbod). Markbeläggningen varierar mellan sand, singel resp grus. Marken är fuktig. För att lindra uppträngning av markfukt så har jag grusat upp och lagt gamla trasiga lättviktspresenningar på ca halva golvet i vedboden. Tanken är att lägga lite stenmjöl och ngn form av markplattor ovanpå som golv. Det ger ett tillräckligt lättstädat och jämnt golv för ändamålet. Det är i princip också det enklaste och billigaste golvet att göra.
Hur torrt/fuktigt golvet blir beror på underlaget, dvs om det är väldränerat och med ett tillräckligt tjockt kapillärbrytande lager. Gruset är inte kapillärbrytande (väggrus 0-16) så därför plasten.
Man kan tänka sig plast under även i en källare för att minska fuktuppslag, men dräneringen måste fungera annars kan vatten bli stående ovan plasten utan att kunna dränera bort och då blir den kontraproduktiv.
Oj oj. Nä man vill ju inte ha vatten ståendes i ett ”tätskikt” eller vad man ska kalla det. Plast eller annat. Vad tänker du kring att markfukten (om man har ett tätskikt) skulle tryckas ut i grunden istället, och på så vis öka och vandra upp i naturstenen och vidare till syllen?Oldboy skrev:Det funkar med en oisolerad platta. Även den behöver ett kapillärbrytande skikt för att minska fuktgenomslag.
Har själv ingen källare men väl ekonomibyggnader som jag använder sporadiskt som snickeri/verkstad/förråd efter behov och var jag behöver renovera/reparera. Det är då välventilerade byggnader med uteklimat (loge resp större vedbod). Markbeläggningen varierar mellan sand, singel resp grus. Marken är fuktig. För att lindra uppträngning av markfukt så har jag grusat upp och lagt gamla trasiga lättviktspresenningar på ca halva golvet i vedboden. Tanken är att lägga lite stenmjöl och ngn form av markplattor ovanpå som golv. Det ger ett tillräckligt lättstädat och jämnt golv för ändamålet. Det är i princip också det enklaste och billigaste golvet att göra.
Hur torrt/fuktigt golvet blir beror på underlaget, dvs om det är väldränerat och med ett tillräckligt tjockt kapillärbrytande lager. Gruset är inte kapillärbrytande (väggrus 0-16) så därför plasten.
Man kan tänka sig plast under även i en källare för att minska fuktuppslag, men dräneringen måste fungera annars kan vatten bli stående ovan plasten utan att kunna dränera bort och då blir den kontraproduktiv.
Hmmm ja jag känner nästan att ju mer jag vet om detta desto mer rådvill blir jag.
Men man skulle alltså kunna köra grus, stenmjöl och betongplattor och på så vis låta konstruktionen vara öppen? Men då kan man ju nästan slänga på en armeringsmatta och gjuta en platta. Det är ju rätt mycket jobb att lägga plattor oxå tänker jag.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 216 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 216 inlägg
Det ser ut som en värre version av "potatiskällaren" som vi har under huset från 1919 som har använts som tvättstuga under senare delen av 1900-talet. Det luktade mögel, putsen var skadad och första varma sommaren var det nästan (kondens)vatten på det oisolerade betonggolvet.
Men städning - ut med allt organiskt, laga putsskadorna och måla med vit silikatfärg och sen en avfuktare så blev det en helt OK tvättstuga. Jag körde på ett par flaskor Klorin spätt 1:5 på väggar tak och golv vid städningen också för jag klarar inte mögellukt. En avfuktare som får stå och puttra gör verkligen underverk i sådana här miljöer.
Men städning - ut med allt organiskt, laga putsskadorna och måla med vit silikatfärg och sen en avfuktare så blev det en helt OK tvättstuga. Jag körde på ett par flaskor Klorin spätt 1:5 på väggar tak och golv vid städningen också för jag klarar inte mögellukt. En avfuktare som får stå och puttra gör verkligen underverk i sådana här miljöer.
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 093 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 093 inlägg
Bästa svaret
Markfukten vandrar från fuktigare till torrare miljöer. Det är en naturlag. I marken räknar man generellt med att det är 100% fuktighet. Det kan inte bli fuktigare så fuktbelastningen på omkringliggande delar ökar inte. Däremot kan det kanske upplevas så om ett ställe som tidigare var fuktigt blivit torrt. Då stör det helt plötsligt att väggar och andra delar inte är lika torra.
(Ungefär som om man börjar tapetsera om ett rum i ett gammalt hus. Helt plötsligt upplevs de andra rummen som sunkiga, trots att man antagligen började med det mest risiga rummet...)
Natursten drar ingen fukt kapillärt. Det är bara cementmaterial som gör. Dvs murbruk, puts och betong. Dessutom vandrar markfukten inte så högt. Den torkar ut långt innan den nått upp till syllen i ett hus med källare. Möjligtvis vandrar markfukt från marken på utsidan upp genom murbruk och puts på en murad naturstensgrund. Det är ju oftast betydligt kortare väg till syllen.
Jo, det är lite pill med att lägga marksten, men enl min uppfattning så är det iaf enklare än att gjuta betonggolv, och lätt att ändra och göra om. T ex om ngt avloppsrör eller annan ledning behöver bytas i källaren.
(Ungefär som om man börjar tapetsera om ett rum i ett gammalt hus. Helt plötsligt upplevs de andra rummen som sunkiga, trots att man antagligen började med det mest risiga rummet...)
Natursten drar ingen fukt kapillärt. Det är bara cementmaterial som gör. Dvs murbruk, puts och betong. Dessutom vandrar markfukten inte så högt. Den torkar ut långt innan den nått upp till syllen i ett hus med källare. Möjligtvis vandrar markfukt från marken på utsidan upp genom murbruk och puts på en murad naturstensgrund. Det är ju oftast betydligt kortare väg till syllen.
Jo, det är lite pill med att lägga marksten, men enl min uppfattning så är det iaf enklare än att gjuta betonggolv, och lätt att ändra och göra om. T ex om ngt avloppsrör eller annan ledning behöver bytas i källaren.
Stort tack för ditt utförliga svar! Mao så är det ingen fara (typ) att lägga ett tätskikt så länge det inte samlas fukt ovanpå tätskiktet som ej kan dunsta/transporteras bort?Oldboy skrev:Markfukten vandrar från fuktigare till torrare miljöer. Det är en naturlag. I marken räknar man generellt med att det är 100% fuktighet. Det kan inte bli fuktigare så fuktbelastningen på omkringliggande delar ökar inte. Däremot kan det kanske upplevas så om ett ställe som tidigare var fuktigt blivit torrt. Då stör det helt plötsligt att väggar och andra delar inte är lika torra.
(Ungefär som om man börjar tapetsera om ett rum i ett gammalt hus. Helt plötsligt upplevs de andra rummen som sunkiga, trots att man antagligen började med det mest risiga rummet...)
Natursten drar ingen fukt kapillärt. Det är bara cementmaterial som gör. Dvs murbruk, puts och betong. Dessutom vandrar markfukten inte så högt. Den torkar ut långt innan den nått upp till syllen i ett hus med källare. Möjligtvis vandrar markfukt från marken på utsidan upp genom murbruk och puts på en murad naturstensgrund. Det är ju oftast betydligt kortare väg till syllen.
Jo, det är lite pill med att lägga marksten, men enl min uppfattning så är det iaf enklare än att gjuta betonggolv, och lätt att ändra och göra om. T ex om ngt avloppsrör eller annan ledning behöver bytas i källaren.
Jag håller med om att det är enklare med färdiga plattor. Jag har väl snöat in lite på att det blir mer lättstädat med en platta.
Så, om man skulle satsa på en sådan uppbyggnad, vilka dimensioner och material skulle du rekommendera?
Jag tänker makadam-sand-plastfolie-sand-plattor. Eller är makadamen överflödig?
Jag tänker avjämning med bergkross 0/18 sen beg trädgårdsplattor på det, ingen plast eller isolering. Om man har ett slätt och stadigt underlag är det kanske ännu lättare att jämna av med ett tunt lager stenmjöl 0/4. Nya trädgårdsplattor kan ju oxå vara lättare att både hantera och lägga än begagnade, men vill du ha en låg investeringskostnad och spara slantarna till nått att värma upp med skulle jag köra väggrus och beg plattor.K Kreacon skrev:Stort tack för ditt utförliga svar! Mao så är det ingen fara (typ) att lägga ett tätskikt så länge det inte samlas fukt ovanpå tätskiktet som ej kan dunsta/transporteras bort?
Jag håller med om att det är enklare med färdiga plattor. Jag har väl snöat in lite på att det blir mer lättstädat med en platta.
Så, om man skulle satsa på en sådan uppbyggnad, vilka dimensioner och material skulle du rekommendera?
Jag tänker makadam-sand-plastfolie-sand-plattor. Eller är makadamen överflödig?
Är helt inne på din linje, men ju mer jag läser om plast på mark i krypgrund desto mindre fientligt inställd till den blir jag. Verkar som de flesta är överens om att det är en ofarlig och till och med bra åtgärd för att minska fukten från marken.F fribygg skrev:Jag tänker avjämning med bergkross 0/18 sen beg trädgårdsplattor på det, ingen plast eller isolering. Om man har ett slätt och stadigt underlag är det kanske ännu lättare att jämna av med ett tunt lager stenmjöl 0/4. Nya trädgårdsplattor kan ju oxå vara lättare att både hantera och lägga än begagnade, men vill du ha en låg investeringskostnad och spara slantarna till nått att värma upp med skulle jag köra väggrus och beg plattor.
Det där kan bli jättebra med plattor på marken och någon uppvärmningskälla. Inget behöver bli perfekt, det räcker att det blir tillräckligt bra för ändamålet.
Sätt dit en temp/fuktmätare så kan du se hur klimatet ändrar sig efter dina åtgärder.
Sätt dit en temp/fuktmätare så kan du se hur klimatet ändrar sig efter dina åtgärder.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Helt sant! Good enough är helt enkelt tillräckligt bra i detta fall. Plus att det är lätt åtgärdat eller förbättrat om det skulle behövas framöver. Nu behöver jag bara veta hur jag ska tänka med placeringen av byggfolien. En tät markduk hade väl varit bättre kanske men kostar ordentligt mycket mer. Jag tänker först vägggrus, sen sand, därefter byggfolie och sedan sant och betongplattor. Behöver lite input kring den idéen och vilka tjocklekar/djup jag bör ha.Luc Reiner skrev:
Alltså. 180cm takhöjd ger inga jättemarginaler för att ösa ut grus och lägga plattor. Det jag skulle provat först är att städa hjälpligt och sedan köra en luftavfuktare och se vad som händer.K Kreacon skrev:Helt sant! Good enough är helt enkelt tillräckligt bra i detta fall. Plus att det är lätt åtgärdat eller förbättrat om det skulle behövas framöver. Nu behöver jag bara veta hur jag ska tänka med placeringen av byggfolien. En tät markduk hade väl varit bättre kanske men kostar ordentligt mycket mer. Jag tänker först vägggrus, sen sand, därefter byggfolie och sedan sant och betongplattor. Behöver lite input kring den idéen och vilka tjocklekar/djup jag bör ha.