6 480 läst · 14 svar
6k läst
14 svar
Är det lönsamt att behålla min gamla värmepump?
Hej.
Jag har en gammal bergvärmepump Thor7 från ca år 2000 (tror jag) som gått felfritt hela tiden. Den har inte så många timmar eftersom den stått som reservkälla i flera år.
Är det någon ide att byta ut den mot en ny, tex. CTC 408?
Mvh
Lars-Erik
Jag har en gammal bergvärmepump Thor7 från ca år 2000 (tror jag) som gått felfritt hela tiden. Den har inte så många timmar eftersom den stått som reservkälla i flera år.
Är det någon ide att byta ut den mot en ny, tex. CTC 408?
Mvh
Lars-Erik
Redigerat:
Hej!
Nu vet jag inte hur stort hus den försörjer - men av storleken att döma kanske inte ett jättestort hus.
Då har jag svårt att tro att det blir särskilt lönsamt att slänga ut den.
Om du gör av med 20000kwh för värme och varmvatten. Din nuvarande värmepump kanske har en årsvärmefaktor på ca 2,3
Har du en årsförbrukning på 8700kWh ungefär med Thor.
Med en ny värmepump typ 408 är årsvärmefaktorn 2,8 (finns nya modeller med högre).
7150kWH.
Du sparar 1650kWh extra och betalar ca 150-170k kr för denna merbesparing i detta scenario. Är huset mindre minskar även besparingspotentialen.
Så i min bok är det inte särskilt bråttom.
MVH
Robin
Nu vet jag inte hur stort hus den försörjer - men av storleken att döma kanske inte ett jättestort hus.
Då har jag svårt att tro att det blir särskilt lönsamt att slänga ut den.
Om du gör av med 20000kwh för värme och varmvatten. Din nuvarande värmepump kanske har en årsvärmefaktor på ca 2,3
Har du en årsförbrukning på 8700kWh ungefär med Thor.
Med en ny värmepump typ 408 är årsvärmefaktorn 2,8 (finns nya modeller med högre).
7150kWH.
Du sparar 1650kWh extra och betalar ca 150-170k kr för denna merbesparing i detta scenario. Är huset mindre minskar även besparingspotentialen.
Så i min bok är det inte särskilt bråttom.
MVH
Robin
Min IVT pump är från 2006, 27000 timmar och klarat värmebehovet under alla år. 100 timmar tillskott.L Lars-Erik skrev:
Kollar bara filtret på varma sidan, ingen övrig service.
Tänker inte ens tanken på att byta. Jag tar ett problem i taget.
Jag skulle tro att mätaren varvat så den gått 60 000 timmar. Runt 3 000 timmar per år är en normal drifttid.R Ryzen skrev:
man skall också tänka på att i många fall kan man inte bara koppla in en ny VP mot bef. borrhål. Om vi antar att du skall ta ut samma effekt ur den nya värmepumpen som är effektivare, så förbrukar den mindre el, men tar då ut mer energi ur borrhålet, vilket är bra OM borrhålet kan leverera. Är hålet korrekt dimensionerat för den äldre sämre värmepumpen, så räcker det inte till för en nyare bättre VP.
Ja du...DUT har jag aldrig brytt mig om, vet inte ens vad det är. Jag är nöjd om det blir varmt till en rimlig kostnad.useless skrev:
Pumpen, en 6:a drar c:a 7000 kwh per år. (Totalt i huset 10000) Skall tillägga att den är kopplad till knappa 400 meter jordvärmeslang, inte berg.
För att värma varmvatten på sommaren när ingående köldbärare är kanske 18° jobbar den inte mycket.
Det brukar ta till December innan köldbärartempen är nere på 4°.
Det innebär alltså att den måste dra 4,7 kW i genomsnitt för att komma upp i 7000 kWh på endast 1500 drifttimmar? Dvs COP är endast 1,3...R Ryzen skrev:
Siffrorna stämmer inte. En värmepump med en uteffekt på 6 kW har en kompressor som drar lite drygt 1,5 kW som mest. Den ska inte kunna dra mer än 2500 kWh per år med den totala drifttid du angett.
Därför är det rimligt att anta att räknaren har "varvat", vilket den gör efter 32767 timmar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 940 inlägg
59000h på 19år skulle ge ca 3100h/år.
Jag gissar på att pumpen är en Greenline HT-C6, vilken ligger på 1.5-2kW i effekt beroende på framledningstemp.
Varmvattnet går ner mot 2 i COP.
Sen gissar jag på att cirkpumpar etc tillkommer.
3100h*2kW = 6200kWh vilket stämmer hyfsat med 7000kWh/år.
EDIT: Förtydligande.
Kan också tilläggas att vår C9 drog mer än sina 2.7kW när kompressorn började bli gammal.
Jag gissar på att pumpen är en Greenline HT-C6, vilken ligger på 1.5-2kW i effekt beroende på framledningstemp.
Varmvattnet går ner mot 2 i COP.
Sen gissar jag på att cirkpumpar etc tillkommer.
3100h*2kW = 6200kWh vilket stämmer hyfsat med 7000kWh/år.
EDIT: Förtydligande.
Kan också tilläggas att vår C9 drog mer än sina 2.7kW när kompressorn började bli gammal.
Redigerat:
Jag bryr mig inte. Det blir varmt. Pumpen är 19 år, funkar bra och drar 7000 kWh per år. Vidare analyser får andra stå för om det är till nån glädje.useless skrev:
Det innebär alltså att den måste dra 4,7 kW i genomsnitt för att komma upp i 7000 kWh på endast 1500 drifttimmar? Dvs COP är endast 1,3...
Siffrorna stämmer inte. En värmepump med en uteffekt på 6 kW har en kompressor som drar lite drygt 1,5 kW som mest. Den ska inte kunna dra mer än 2500 kWh per år med den totala drifttid du angett.
Därför är det rimligt att anta att räknaren har "varvat", vilket den gör efter 32767 timmar.
Hoppas TS fått ut något av detta
Hade en IVT C6 HT installerad 2006 och som bytes år 2020. Den gick 1900 drift timmar om året. 109 kvadrat enplans uppvärmning.useless skrev:
Jo, men Ryzen hävdar att hans kompressor går 1400 timmar per år och drar 7000 kWh. Det skulle innebära att kompressorn i hans värmepump med 6 kW uteffekt drar 5 kW vilket är helt orimligt.Gnist skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är det lönsamt att ta en extra försäkring till Nibe bergvärmepump?
Värmepumpar -
Är det lönsamt med batterier till solceller?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
När är det lönsamt att sälja solel
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Snabba affärer, är det sååå lönsamt för mäklarna....
Köpa & Sälja hus -
Går det att få lönsamt? Hur ställs det då in?
Ventilation
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Forsar vatten ovanifrån vvb Nibe F-110, låter som det blåser luft
Värmepumpar -
IVT Greenlint HT C7 - Kompressor låter högre än vanligt
Värmepumpar -
Droppar från vattenberedaren,Nibe F110
Värmepumpar -
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Vad ska jag välja till villa 190 kvm -74, platta på mark?
Värmepumpar