Bra frågeställning. Jag har själv gått i samma tankar men landat i att det blir för stressigt att hela tiden byta bank och försöka pricka in runt 0,10% lägre ränta.

Valde till slut hypoteket bank som låg lägre i rörlig ränta än flera av storbankerna jag förhandlade med.

väldigt smidig bank att ha att göra med. Behöver inte flytta över nåt sparande eller pension för att få rabatt.
 
  • Gilla
fridde och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
M Mariaferm79 skrev:
Och där är definitivt skäl till att välja bort vissa banker. Vilken jävla stress det måste ha varit. Tänk om säljaren hade dragit sig ur efter du hade sålt ditt hus?
Just precis! Eller stulit av mina saker, kunde ju hävdat de var hans. Körde nämligen 2 veckors tid innan jag köpt huset saker till nya huset.

Sedan fick jag ha omvänd, hade redan sålt gamla huset. Men hade saker kvar där ca 2 veckor. Gav köparen gräsklipparen som tack att jag fick förvara mina saker där och slapp flyttstäda.

Ska jag flytta nästa gång så tänker jag ha minst 1 månads övergång då det faktist tar tid flytta.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi bytte från fast till rörligt på hela lånet nu i januari och bytte då bank. Banken vi bytte till gav bättre ränta än vår dåvarande bank var villiga att ge oss, även om vi har massa försäkringar osv hos dem. Jag kollade såklart senaste årets historiska räntor och då verkade de här vara bättre. Hittills ser det ut att ha varit rätt val. Jag kanske inte är benägen byta bank varje 3-månperiod, men absolut varannan, blir rätt mkt pengar vi sparar.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Vi fick den bästa bolåneräntan hos SBAB. Utan förhandling. Skönt att slippa jiddra med banken en gång om året och vara utlämnad till handläggarens dagsform. Hos SBAB kan man direkt se vilken ränta man får beroende på belåningsgrad och storlek på lånet.

När vi bytte till SBAB för några år sedan så jobbade fästmön på SEB, men trots personalränta så var dealen betydligt bättre hos SBAB.

Vi har bunden ränta på 0,99% till nyår, belåningsgrad 58%. Kommer sannolikt byta till rörligt när bindningstiden går ut men det skulle inte förvåna mig om SBAB är konkurrenskraftiga även denna gång.
Har också goda erfarenheter av Sbab men kommer ändå att anlita Lånekoll eller motsvarande någon dryg månad innan bindningstiden på våra bolån hos Sbab går ut. Har ändå en känsla av att Sbab kommer att ha det bästa erbjudandet.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
kisumisu
4 4väggarochtak skrev:
Vi bytte från fast till rörligt på hela lånet nu i januari och bytte då bank. Banken vi bytte till gav bättre ränta än vår dåvarande bank var villiga att ge oss, även om vi har massa försäkringar osv hos dem. Jag kollade såklart senaste årets historiska räntor och då verkade de här vara bättre. Hittills ser det ut att ha varit rätt val. Jag kanske inte är benägen byta bank varje 3-månperiod, men absolut varannan, blir rätt mkt pengar vi sparar.
Hur blir det med uppläggningsavgifter osv visst alla banker tar inte sådant tror inte Handelsbanken gjorde men har för mig många andra tar och det tusenlappar. Men jag kanske är nu ute o cyklar och sen är ju allt relativt har man miljonlån kanske det ändå lönar sig :thinking:
 
kisumisu kisumisu skrev:
Hur blir det med uppläggningsavgifter osv visst alla banker tar inte sådant tror inte Handelsbanken gjorde men har för mig många andra tar och det tusenlappar. Men jag kanske är nu ute o cyklar och sen är ju allt relativt har man miljonlån kanske det ändå lönar sig :thinking:
Kom aldrig på fråga, men hade det gjort det hade jag prutat till mig det. Man kan alltid försöka förhandla om allt. Ja, vi har lån som är ett antal miljoner. Men det e ju en ganska enkel räkneövning vad man sparar med resp. räntor.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Just precis! Eller stulit av mina saker, kunde ju hävdat de var hans. Körde nämligen 2 veckors tid innan jag köpt huset saker till nya huset.

Sedan fick jag ha omvänd, hade redan sålt gamla huset. Men hade saker kvar där ca 2 veckor. Gav köparen gräsklipparen som tack att jag fick förvara mina saker där och slapp flyttstäda.

Ska jag flytta nästa gång så tänker jag ha minst 1 månads övergång då det faktist tar tid flytta.
Det värmer trots allt i hjärtat att läsa hur ni som medmänniskor löste allt när banken schabblade. Man får tillbaka tron på mänskligheten trots att det ser ut som det gör i världen.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Jag har precis fått en ny erfarenhet av lån, som inte känns alltför bra. Har haft bundet lån med 1.6% i ränta som ska bindas om i slutet av mars. Har nu fått stabdarderbjudande från banken på räntor mellan 3.85% (tre månader) och runt 4.6% för längre bindningstider. Mitt problem är att jag är sjukskriven sedan länge och har i praktiken inte råd med någon av de erbjudna räntesatserna. ...och just för att jag är sjukskriven kan jag inte byta bank. Så det är bara att välja något och sen gå back i några år tills jag kommit tillbaka ordentligt till arbetsmarknaden. (y)
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Vad är en bra ränta idag? Allt under 4%? Får man ens det idag?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har precis fått en ny erfarenhet av lån, som inte känns alltför bra. Har haft bundet lån med 1.6% i ränta som ska bindas om i slutet av mars. Har nu fått stabdarderbjudande från banken på räntor mellan 3.85% (tre månader) och runt 4.6% för längre bindningstider. Mitt problem är att jag är sjukskriven sedan länge och har i praktiken inte råd med någon av de erbjudna räntesatserna. ...och just för att jag är sjukskriven kan jag inte byta bank. Så det är bara att välja något och sen gå back i några år tills jag kommit tillbaka ordentligt till arbetsmarknaden. (y)
Baserat på dina räntor så känns det skönt att vi band våra till 3,1% före nyår.
 
  • Gilla
  • Älska
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Vad är en bra ränta idag? Allt under 4%? Får man ens det idag?
Har 3,6 sbab.

Dock under 50% belåning.
 
G Ganescha skrev:
Vad är en bra ränta idag? Allt under 4%? Får man ens det idag?
Vad som är bra beror på dina förutsättningar. Storlek på lån, belåningsgrad och inkomst.
Det som är en bra ränta för en person kan vara omöjligt att få för någon med sämre förutsättningar, eller betraktas som dålig ränta för någon med bättre.

SBAB är en bra indikator, eftersom de inte förhandlar utan ger en OK ränta direkt, baserat på dina förutsättningar.
Är du bra på att förhandla eller har bra kontakter i någon bank kan du få bättre än SBAB. Om du får sämre erbjudande än SBAB så är du en oönskad kund av din bank.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Vad är en bra ränta idag? Allt under 4%? Får man ens det idag?
Kollade precis, och vi skulle idag få 3,47% ränta på SBAB idag för lån med 3-månadersränta, 59% belåningsgrad.
 
50% belåningsgrad är väl inte vanligt att ha vid ett nyköp?
 
kisumisu
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har precis fått en ny erfarenhet av lån, som inte känns alltför bra. Har haft bundet lån med 1.6% i ränta som ska bindas om i slutet av mars. Har nu fått stabdarderbjudande från banken på räntor mellan 3.85% (tre månader) och runt 4.6% för längre bindningstider. Mitt problem är att jag är sjukskriven sedan länge och har i praktiken inte råd med någon av de erbjudna räntesatserna. ...och just för att jag är sjukskriven kan jag inte byta bank. Så det är bara att välja något och sen gå back i några år tills jag kommit tillbaka ordentligt till arbetsmarknaden. (y)
Ingen rolig sits alls.

Nu låter jag kanske som en besserwisser eller så. Men är en anledning att försöka minska och försöka bli av med så mycket lån det går.

Tänker på att det finns så många som tycker det lönt att ha lån. Man vet som sagt aldrig vad som händer i livet.

Har själv fått dock lära mig det via hårda skolan arbetslöshet... timanställd och andra osäkra jobb. Dåliga löner mm. Har en bekant som tjänade de dubbla mot mig och hans lösning var bara ta mera lån. Har idag svårt och får vända på varenda krona fast han tjänar mer än jag.

Jag vill dock önska dig lycka till och mitt tips är väl försöka sälja bort sådant du inte behöver och minska på tex olika abbonemang etc finns ibland hundralappar att spara.
 
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.