Hej!
Fritidshus köpt förra sommaren så vi har inte lärt oss allt. Elektriker drog om elen och installerade nya elcentraler i höstas. Elcentral med jordfelsbrytare som vi kanske är extra glada för nu.
Jordfelsbrytare slog ut i natt och hittade att det var något med värmeslingan i vattenrör som går från egna pumpen till huset.
Hittade att det var vatten i en kopplingsdosa. Den är under diskbänk där vattnet kommer in.
Min fråga är: är det bara kondens som skapat det vita man ser i bilden? Är det avlagringar/kall?
Det finns inga andra hål till dosan. Funderade på om det varit möss någonstans.
Min plan är att torka ut, testa, och ringa elektriker. Det är minus ute så behöver få igång det. 😅
Glad lördag! ☀️
Fritidshus köpt förra sommaren så vi har inte lärt oss allt. Elektriker drog om elen och installerade nya elcentraler i höstas. Elcentral med jordfelsbrytare som vi kanske är extra glada för nu.
Jordfelsbrytare slog ut i natt och hittade att det var något med värmeslingan i vattenrör som går från egna pumpen till huset.
Hittade att det var vatten i en kopplingsdosa. Den är under diskbänk där vattnet kommer in.
Min fråga är: är det bara kondens som skapat det vita man ser i bilden? Är det avlagringar/kall?
Min plan är att torka ut, testa, och ringa elektriker. Det är minus ute så behöver få igång det. 😅
Glad lördag! ☀️
Fanns allt det "pulver" vi ser i dosan?P PontusAP skrev:Hej!
Glad lördag! ☀️
Ser ut som oxiderad aluminium (jfr. bild) eller annan metall.
Jag tippar på att vatten har vandrat in i dosan via gummikabeln med hjälp av kapilärverkan.
Slå ifrån huvudbrytaren samt aktuell dvärgbrytare å krafsa & borsta bort så mycket bös som möjligt.
Skruva på locket lite löst så att det kan lufta men ändå relativt säker.
När du har gjort det kan du troligen slå på huvudbrytaren samt JFBn utan att JFBn löser ut.
Troligen är det fuktiga böset mellan nollan och jord som fått JFBn till att lösa ut.
Slå ifrån huvudbrytaren samt aktuell dvärgbrytare å krafsa & borsta bort så mycket bös som möjligt.
När du har gjort det kan du troligen slå på huvudbrytaren samt JFBn utan att JFBn löser ut.
Troligen är det fuktiga böset mellan nollan och jord som fått JFBn till att lösa ut.
Oavsett hur mycket jag torkar så kommer fukten från gummikabeln som går till värmekabeln. Som Demmpa skrev. Högra sidan på dosan.Demmpa skrev:
Jag tippar på att vatten har vandrat in i dosan via gummikabeln med hjälp av kapilärverkan.
Tips på hur jag kan minska möjligheten att vatten trycks upp? Dra åt en något hårt på utsidan av sladden vid något ställe?
Bra att tänka att det ska finnas luft också 👍
Lite osäker vad du menar. Den svarta kabeln går till vattenrör enligt bilden. Jag tror värmekabeln ligger inuti vattenröret ned till vattenpumpen. Tankar?nino skrev:
De gula trådarna ser ut att gå i transparent rör/sladd som sedan är kapslat med den svarta mer gummiliknande. Ser tight ut men det skulle kunna vara att det är öppet i andra änden i brunnshuset (betongrör på frostfritt djup).nino skrev:
Jag hade bytt ut värmekabeln och dess anslutningskabel.
Jag tippar på att den befintliga är ganska gammal, då troligen en som drar konstant effekt oberoende om det behövs eller inte.
Många av dagens värmekablar är självbegränsande och slutar värma när det är över 5⁰ på vattnet.
Jag tippar på att den befintliga är ganska gammal, då troligen en som drar konstant effekt oberoende om det behövs eller inte.
Många av dagens värmekablar är självbegränsande och slutar värma när det är över 5⁰ på vattnet.
Exakt samma har jag varit med. Värmekabeln blev otät och vattnet vandrade in i grendosan. Tyvärr också ner i bjälklaget eftersom vattnet kom så sakta så det syntes inte. Vattnet kröp via kabeln in i dosan sedan via skruvarna och in i vägg och sedan ner i bjälklaget.
Ur med värmekabeln och i med en ny eller ta ur den och sätt en ändplugg.
Ur med värmekabeln och i med en ny eller ta ur den och sätt en ändplugg.