11 243 läst · 40 svar
11k läst
40 svar
Äntligen, sågj@veln är färdigrenoverad!
After reading mattiasp's answer in the other thread I tend to agree with him. This is the fifth time I'm asked for details on the riving knife construction and it's maybe time to make a seperate (in english) thread about it. I haven't got many detailed pictures of my conversion but a lot of cad pics and a quite detailed walk-through instruction already written. If David could add real pics and findings of his conversion that would be a major contribute to the thread and all ags 10 owners around the world.
Redigerat:
Medlem
· Hawkes Bay
· 4 inlägg
I'm most grateful Ola and will endeavour to document my conversion just as you suggest.
Litet trådlyft, vet inte om du fortfarande letar flippbar profil Dennis? Surfade runt på aliexpress idag och snubblade över denna, väldigt överkomligt pris så jag klicka hem en.DennisCA skrev:
US $18.04 43%OFF | New 800mm Aluminium Profile 75mm Height with T-tracks Woodworking Workbench DIY Tools
https://s.click.aliexpress.com/e/cstOrcFR
Byggnadsvårdare
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Jag har precis köpt en BGS 12:a med fast klyvkniv (kanske inte så smart men fick den till ett väldigt bra pris) och funderar på om jag behöver en följande klyvkniv eller inte. OM jag behöver det, hur måste jag då modda CAD-ritningarna för att passa min såg? Vad är viktigt, vad skall jag tänkta på? Alla tips är välkomna Efter att granskat min bild lite är jag dessutom lite tveksam om jag överhuvudtaget får plats med din konstruktion? Ser väldigt trångt ut i min såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser ingen större skillnad mot hur min såg såg ut innan modifieringen. Antar du sett den andra tråden där jag skrev ihop en liten how to på engelska? https://www.byggahus.se/forum/threa...iving-knife-to-early-wadkin-ags10-saw.296339/niklasekman skrev:Jag har precis köpt en BGS 12:a med fast klyvkniv (kanske inte så smart men fick den till ett väldigt bra pris) och funderar på om jag behöver en följande klyvkniv eller inte. OM jag behöver det, hur måste jag då modda CAD-ritningarna för att passa min såg? Vad är viktigt, vad skall jag tänkta på? Alla tips är välkomna Efter att granskat min bild lite är jag dessutom lite tveksam om jag överhuvudtaget får plats med din konstruktion? Ser väldigt trångt ut i min såg.
Byggnadsvårdare
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Jepp, såg den, mycket bra och tydligt. Jag har klurat en del och undrar om det får plats då jag har glidbord på min, och om jag förstår din beskrivning rätt så måste klingaxeln skiftas en del till vänster vilket blir svårt tror jag. Eller har jag tolkat beskrivningen fel?
Aha, jag läste du hade rullbordsvarianten men insåg inte det såklart påverkade. Ja, min axel e skiftad utåt, kommer inte ihåg exakt hur mycket. I alla fall är distansen nersvarvad 5mm och sen har jag knuffat paketet mot klingsidan. Så säg 8-10mm jämfört med standard.niklasekman skrev:
Byggnadsvårdare
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Jag får mäta när borden är tillbakamonterade. Håller på att fräscha upp den ned nya lager, rostborttagning m m.
Byggnadsvårdare
· Västra Götaland
· 14 inlägg
Om jag tillverkar delarna i järn/stål istället, hur mycket mindre bygger de då, tror du?
5mm kanske, jag är aningen dåligt up to date. Vill minnas jag konstaterade att en konstruktion i stål skulle funka utan att svarva något, bara trycka ut axeln en bit. Det är två lager metall som ska få plats mellan hus o "klumpen" bakom klingan, där du idag har kanske 3mm.niklasekman skrev:
Liknande trådar
-
Äntligen en gårdsmaskin eller är det nu den personliga konkursen tar vid..
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Coola elbilscabbar äntligen på ingång
Laddboxar & Elbilar -
Har äntligen lokaliserat röklukten
Byggmaterial & Byggteknik -
En dröm ska äntligen bli sann - en rejäl snickarverkstad!
Socialt & Projekt -
Robotklippare utan begränsningskabel - äntligen
Robotgräsklippare