Ja den är ju också grön, dock skulle det vända sig i magen på mig om jag satt en sådan skylt på sågen.

Om vi bortser från det estetiska så hade övningskörningsskylten inte räckt till för att göra kurvformen jag behövde.
 
katos skrev:
Angående L-profilen. Borde inte den finnas som reservdel från t.ex. Felder. Även fast din blev fin så tycker jag aluminium får lite mindre friktion.
De finns, ganska dyra, nästan 1000kr för en 80cm bit tror jag det var. Funderat på en sån länge.
 
Inte direkt sågrelaterat, men har du frässtål för att fräsa spåren i plyfan (L-vinkeln) i en fräsning?
 
Nä, kör först med rakt stål och sen med nyckelhålsstål 2ggr, en gång per sida. Köra med rakt stål först hade jag nog gjort i vilket fall som helst, det blir för mycket att köra i en fräsning.

T-fräs som gör spår som passar festooltvingarna eftersökes. Andra typer av spår (typ de jag gjorde nu) gör jag så sällan så det går bra med upprepad fräsning.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Aha så dom gånger du vinklar klingan så pass mycket att magnetskyddet tar i, så tar du alltså bort ena halvan?
 
Tar bort eller flyttar med. Egentligen hade det räckt med vänster del om jag bara tänkt ta bort arket vid vinklade snitt, nu är väl tanken att jag flyttar vänster ark och höger flyttar med för att täcka hålet som uppstår på högersidan.
 
Du funderade aldrig på två borstlister sitande på insidan
 
Jo men hade varit väldigt trixigt (omöjligt) att få dit dom utan att de skulle krocka med något. Jag sågar ganska sällan vinklade snitt så det här är inget större problem.
 
  • Gilla
Vante
  • Laddar…
Ok Jag Har funderat på borstlister...tycker nog jag snurra på veven ständigt i alla möjliga vinklar känns det som :)
 
Yo!

Jag har köpt en delta unisaw som har en hel del likheter med din såg. Har nu så smått börjat lura på det hära med klyvkniv och funderar på att försöka mig på nått i stil med det du gjort. Efter att ha läst tråden funderar jag på detta:
Varför valde du pivotering med pinnar i spår istället för fräst spår?
Skruvarna som håller ihop "lagret", är de låsta med typ loctite eller nått annat? Jag förmodar att man drar skruvarna så att det inte glappar men ändå tillräckligt löst så att det kan röra sig men då finns ju risk att dom gängar ur...
Problem med sågdammm, hartser och likande som gummar igen mekanismen?
Kan du tänka dig att dela med dig av ritning om du har nån sån?
 
Antar du sett länken jag postade? http://thewoodenscrew.blogspot.se/2011/10/well-its-finally-done.html?m=1 är inte det en unisaw?

Pinnar vs fräst spår. Jag caddade först nån sorts lagerhylsa (likt han i länken), fick dåligt med plats nånstans (minns inte var men tror det var axiellt) o caddade om till pinnar. Annan bidragande orsak var att jag inte hade stål-cnc möjlighet. Alu mot alu är ett riktigt dåligt lager. Mina pinnar är i pom plast vilket är ett bra glidmaterial. Stort plastlager hade blivit för klent. Pinnarna sitter med låsmutter och loctite. Har inte haft minsta problem med slitage eller att sågspån skulle leta sig in o få det att kärva.

Kan du köra stållager som han i länken tror jag det är en enklare lösning.

Jag har hela mekanismen i 3d cad (inte sketchup utan typ step eller parasolid annat "normalt" format). Skrev också en steg för steg instruktion till en annan forummedlem som funderade på att kopiera lösningen till sin wadkinsåg.

Du kommer dock inte kunna kopiera rakt av och det är inte ens säkert min lösning passar din såg.

Skicka pm med mailadress så kan jag maila över 3d + instruktion.
 
Han i länken har en större variant av Unisaw med 12 eller 14 tum klinga. Det är ännu mer knapert med plats i min såg men jag tror att det går.
Jag har varken CNC eller metallvarv utan tänkte leja bort den biten till en lokal verkstad när jag testat så att konceptet funkar.
 
In English (and apologies because I already posted this in another thread, probably incorrectly)

Ola, greetings from far away in New Zealand. I have just acquired a very early (1958) Wadkin AGS 10 and it has the same problem as your saw where the riving knife does not lower as the blade lowers. Your solution is ingenious and potentially the answer to my prayers. I would be grateful if we could chat via private message about how you achieved this and I would be most interested to know if you had plans for the components made by CNC router. Warmest regards, David

In Swedish (according to Google translation)
(Och ber om ursäkt för att jag redan har lagt upp det här i en annan tråd, förmodligen felaktigt)

Ola, hälsningar från fjärran i Nya Zeeland. Jag har just förvärvat en väldigt tidig (1958) Wadkin AGS 10 och det har samma problem som din såg, där rivningskniven inte sänker när bladet sänker. Din lösning är genial och potentiellt svaret på mina böner. Jag skulle vara tacksam om vi kunde chatta via privata meddelanden om hur du uppnådde detta och jag skulle vara mest intresserad av att veta om du hade planer på komponenter som gjordes av CNC-router. Varmaste hälsningar, David
 
Hi David, nice to have visitors from the other side of the world. I prefer the english version, in swedish riving knife is translated to demolition knife :)

I made a pretty complete instruction in english for a guy at the ukworkshop forum in england. I can mail this including the 3D files needed for the cnc'd parts. Think you need a few posts to be able to receive pm's. My mail adress is (somewhat encrypted) olacseventythree@gmail.com

Change seventythree to numbers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.