Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
skoge skoge skrev:
2020
3 november. En tax dödades av varg nära ett bostadsområde i Borlänge.
25 oktober. En dvärgpinscher dödades av två vargar i Bössviken, Östra Ämtervik i Värmland. Hunden angreps när den och familjens andra dvärgpinscher följde med hundens ägare för att hämta ved.

2018
12 mars. En liten sällskapshund dödades av varg på en gårdsplan i Hedemora. Hunden dödades mitt på dagen.

2017
3 oktober. En tibetansk spaniel dödades av varg. Attacken inträffade i Österåker, Stockholms län.
20 september. En cocker spaniel dödades av varg. Attacken inträffade en meter från ägaren i samband med en morgonpromenad i Kårsta, Stockholms län.
13 september. En mindre sällskapshund dödades av varg. Attacken inträffade i Punskog, Riala, Stockholm län.
17 augusti. En cavalier king charles spaniel dödades av en varg i ett fritidshusområde utanför Brottby, Stockholms län. Hunden togs framför ögonen på ägaren under en morgonpromenad.
6 juni. En pudel attackerades och dödas av varg i Kolsva, Västmanland. Hunden dödades på en gårdstomt framför sin ägarinna.

2015
30 september. En jack russell terrier dödades av en varg. Vargen tog hunden på en gårdstomt i Järbo, mitt framför ögonen på hundägaren.

detta är hundar som är bekräftat vargtagna...
enbart sällskapshundar

[länk]
väldigt dåligt med varg enligt detta i skogen.. mer inne vid människor...
 
Jag orkar inte läsa hela tråden. Men om vargen är statens djur... Då är även älgen och rådjuret det?
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Staffans2000
J JohanLun skrev:
Jag orkar inte läsa hela tråden. Men om vargen är statens djur... Då är även älgen och rådjuret det?
Nja. Det är de nog inte, när allt kommer omkring :D.

Staffans
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
K
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är jägaren själv som försatt hunden i livsfara. Att sedan skylla ifrån sig på "skiten", är ren ynkedom. Patetiskt. Helt enkelt.

Staffans
Då gäller samma sak om din katt blir överkörd då? Det är ju du som släppte ut den och försatte den i livsfara!
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Jag orkar inte läsa hela tråden. Men om vargen är statens djur... Då är även älgen och rådjuret det?
rådjur, älg, bäver, mård, järv, myskoxe.

bättre att läsa hela tråden än att bara hoppa in.. nu är inte dock alla så duktiga på att döda som varg... Men även älgkor sparkar ihjäl älg hundar varje år.. Sedan har vi trafiken som tar en del..
 
  • Gilla
Kardiuz
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
Nej man är och har ansvar för hunden.
Inte mer.
Som hundägare är man ansvarig för sin hunds hälsa. Riskerar man de medvetet är man oansvarig.
 
  • Gilla
  • Arg
hackatall och 1 till
  • Laddar…
A
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nja. Det är de nog inte, när allt kommer omkring :D.

Staffans
jopp.
Men man måste förstå vad som står i text..
 
Staffans2000
K Krille_90_ skrev:
Då gäller samma sak om din katt blir överkörd då? Det är ju du som släppte ut den och försatte den i livsfara!
Ja.
Vems skulle det annars vara? Staten eller miljöåklagarna?:D

Staffans
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
A
F frasen_36 skrev:
Som hundägare är man ansvarig för sin hunds hälsa. Riskerar man de medvetet är man oansvarig.
arrenderar du jaktmark, så ska inte det vara en risk att hunden blir angripen..
Den marken är inte upplåten åt staten utan åt den som arrenderar... Kanske man bör börja tänka på... Att det inte är okej att helt bryta folks avtal bara för att..
 
  • Haha
Henrik.S och 2 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
[länk]
Aha, det finns en sådan definition. Men är tanken utifrån att staten ska ersätta markägare som har sådant djur på sin mark? Eller att man bara inte får döda dessa? Vem "äger" de andra djuren? Om en älg eller ett rådjur "förstör" något, vem är ansvarig? "Äger" markägaren alla andra djur som råkar befinna sig på hens mark? Om jag går in i skogen med allemansrätten, kan jag gnälla på markägaren om en duva skiter mig i huvudet?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Maskintok skrev:
arrenderar du jaktmark, så ska inte det vara en risk att hunden blir angripen..
Den marken är inte upplåten åt staten utan åt den som arrenderar... Kanske man bör börja tänka på... Att det inte är okej att helt bryta folks avtal bara för att..
Aha, arrenderar man mark så kan man alltså hålla markägaren ansvarig för det vilda djur gör. Hm, här lär man sig något varje dag. :D
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja.
Vems skulle det annars vara? Staten eller miljöåklagarna?:D

Staffans

Staffans
Jäkla skillnad..
Det ena är ett husdjur det andra är statens djur, som staten är ansvarig för.
Varför betalar annars staten för rovdjur angrepp på renar? samerna släpper ju ut sina djur på lösdrift..
Men de behöver inte betala skogsägaren för de skador deras djur skapar... Det har staten bestämt...
 
A
J JohanLun skrev:
Aha, arrenderar man mark så kan man alltså hålla markägaren ansvarig för det vilda djur gör. Hm, här lär man sig något varje dag. :D
näpp. men staten om det är statens djur.
Förstår att du inte hänger med..
Du läser inte..
Det handlar inte om markägare utan om staten... Och detta är inte sovjet så staten äger inte all mark i Sverige..
 
Maskintok skrev:
näpp. men staten om det är statens djur.
dem på listan altså?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
2020
3 november. En tax dödades av varg nära ett bostadsområde i Borlänge.
25 oktober. En dvärgpinscher dödades av två vargar i Bössviken, Östra Ämtervik i Värmland. Hunden angreps när den och familjens andra dvärgpinscher följde med hundens ägare för att hämta ved.

2018
12 mars. En liten sällskapshund dödades av varg på en gårdsplan i Hedemora. Hunden dödades mitt på dagen.

2017
3 oktober. En tibetansk spaniel dödades av varg. Attacken inträffade i Österåker, Stockholms län.
20 september. En cocker spaniel dödades av varg. Attacken inträffade en meter från ägaren i samband med en morgonpromenad i Kårsta, Stockholms län.
13 september. En mindre sällskapshund dödades av varg. Attacken inträffade i Punskog, Riala, Stockholm län.
17 augusti. En cavalier king charles spaniel dödades av en varg i ett fritidshusområde utanför Brottby, Stockholms län. Hunden togs framför ögonen på ägaren under en morgonpromenad.
6 juni. En pudel attackerades och dödas av varg i Kolsva, Västmanland. Hunden dödades på en gårdstomt framför sin ägarinna.

2015
30 september. En jack russell terrier dödades av en varg. Vargen tog hunden på en gårdstomt i Järbo, mitt framför ögonen på hundägaren.

detta är hundar som är bekräftat vargtagna...
enbart sällskapshundar

[länk]
Det är något my(s)tiskt med varg.
O det är något med varg vs hund.
Jo, vargen tar hundar.
O när det händer blir det ett jäkla liv!
Men trafiken, tåg o bil, dödar långt fler hundar än varg. Skall vi förbjuda bilkörning under jakten?
O ser vi till vildsvin så är vargangreppen enligt statistiken mer än tjugodubbelt fler med vildsvin kontra varg. Men det är inte i närheten så mycket liv om det.
Tragiskt är det oavsett för de som drabbas oaktat om det är varg, gris eller bil.
Men det låter tjugo gånger mer om en hund dödas av en varg än om den dödas av en bil eller gris.
Bara en tanke...
Skärmdump från Agria med statistik över skadade hundar 2020, inklusive trafikolyckor och vilda djurangrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.