Status
Inte öppen för fler kommentarer.
De vargar det talas om där är inte grunden till den Svenska vargstammen. Om de inte planterades ut eller om de dog kvittar. De är inte en del av den stam vi har.

Alla markägare i Sverige är från start införstådda i regelverket runt skogsmark i Sverige. Det är inga inskränkningar som kommit i efterhand. Så gnället om intrång i äganderätten är inget att komma med.

Jag uppskattar att vi har de regler som vi har.

Älgjakt med lös hund som jägare på större marker är vana vid funkar inte när det finns varg på marken. Det är något man behöver anpassa sig efter. Men visst förstår jag att både fårägare, renägare och jägare ser nackdelar med Vargen. Men vilka djur vi ska ha i Sverige eller vem som får röra sig på marken ska inte bestämmas av enskilda markägare som maskintok.
 
  • Gilla
bakterie och 18 till
  • Laddar…
Jösses.
Jag vill inte ha Glador i min närhet.
Betyder det att jag kan skjuta varenda en som flyger över min tomt då?
De är större skada än varg i Skåne.

Förresten så sköt en "blind" jägare en varg som bott här nere i några år och inte fällt tamboskap alls.
Han skyllde på räv eller va det var.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
R Rkarlsson skrev:
Jösses.
Jag vill inte ha Glador i min närhet.
Betyder det att jag kan skjuta varenda en som flyger över min tomt då?
De är större skada än varg i Skåne.

Förresten så sköt en "blind" jägare en varg som bott här nere i några år och inte fällt tamboskap alls.
Han skyllde på räv eller va det var.
Eller Tumlare:D.

Staffans
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Eller Tumlare:D.

Staffans
Tumlare är fan coola. Har man tur så kommer de upp bredvid en när man är i sundet.

Jag var så korkad en gång när jag kom mindre än 30 meter från en varg. Ringde länsstyrelsen för OBS.
Den tog de nån vecka efter.
Resten av alla rovdjur jag sett håller jag väldigt tyst om när jag sett de.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
A
vem har påstått att de ska skjutas?
Inte jag iallafall... :thinking:
visar isåfall på hur duktig man är på att vinkla och feltolka text...

lätt här att hoppa på mig.. Men jag vill se den som vågar stå inför en jägare vars hund blivit angripen... Jag har iallafall varit med när detta skett har ni?
Om inte så skaffa er den erfarenheten så kan vi prata sen..
 
richardtenggren
Jag skarvar vidare med Skarv!
 
Det är säkerligen inte alls roligt. Men släpper man hunden på marker med varg så måste man vara medveten om att det är en risk man tar.
 
  • Gilla
steve5432 och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
Maskintok skrev:
vem har påstått att de ska skjutas?
Inte jag iallafall... :thinking:
visar isåfall på hur duktig man är på att vinkla och feltolka text...

lätt här att hoppa på mig.. Men jag vill se den som vågar stå inför en jägare vars hund blivit angripen... Jag har iallafall varit med när detta skett har ni?
Om inte så skaffa er den erfarenheten så kan vi prata sen..
Det är jägaren själv som försatt hunden i livsfara. Att sedan skylla ifrån sig på "skiten", är ren ynkedom. Patetiskt. Helt enkelt.

Staffans
 
  • Gilla
Paulina123 och 6 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Det är säkerligen inte alls roligt. Men släpper man hunden på marker med varg så måste man vara medveten om att det är en risk man tar.
Så är det tyvärr.
Men det bör inte behöva vara så heller om vargen höll sig längre in i skogarna än nere vid husknuten...
 
Det är knappast vanligt att hundar tas i trädgården. De vargar som brukar röra sig i den miljön avlivas i allmänhet.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Det är knappast vanligt att hundar tas i trädgården. De vargar som brukar röra sig i den miljön avlivas i allmänhet.
vanliga husdjur?
Det vet jag inte att jag skrev...
faktum kvarstår..
varg rör sig vid husknutarna hos folk och inte enbart längre in och ifrån folk i skogen..

De flesta iakttagelser sker trots allt nära bebyggelse.. till skillnad mot lo och Björn.. Som man ser mest i skogen eller på en åkerkant.. Men sällan vid husknuten..
 
F
Maskintok skrev:
vanliga husdjur?
Det vet jag inte att jag skrev...
faktum kvarstår..
varg rör sig vid husknutarna hos folk och inte enbart längre in och ifrån folk i skogen..

De flesta iakttagelser sker trots allt nära bebyggelse.. till skillnad mot lo och Björn.. Som man ser mest i skogen eller på en åkerkant.. Men sällan vid husknuten..
Men faktum kvarstår: väljer man att skicka in sin hund löst i en skog så är man ansvarig för det som sker.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
F frasen_36 skrev:
Men faktum kvarstår: väljer man att skicka in sin hund löst i en skog så är man ansvarig för det som sker.
Nej man är och har ansvar för hunden.
Inte mer.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är knappast vanligt att hundar tas i trädgården. De vargar som brukar röra sig i den miljön avlivas i allmänhet.
2020
3 november. En tax dödades av varg nära ett bostadsområde i Borlänge.
25 oktober. En dvärgpinscher dödades av två vargar i Bössviken, Östra Ämtervik i Värmland. Hunden angreps när den och familjens andra dvärgpinscher följde med hundens ägare för att hämta ved.

2018
12 mars. En liten sällskapshund dödades av varg på en gårdsplan i Hedemora. Hunden dödades mitt på dagen.

2017
3 oktober. En tibetansk spaniel dödades av varg. Attacken inträffade i Österåker, Stockholms län.
20 september. En cocker spaniel dödades av varg. Attacken inträffade en meter från ägaren i samband med en morgonpromenad i Kårsta, Stockholms län.
13 september. En mindre sällskapshund dödades av varg. Attacken inträffade i Punskog, Riala, Stockholm län.
17 augusti. En cavalier king charles spaniel dödades av en varg i ett fritidshusområde utanför Brottby, Stockholms län. Hunden togs framför ögonen på ägaren under en morgonpromenad.
6 juni. En pudel attackerades och dödas av varg i Kolsva, Västmanland. Hunden dödades på en gårdstomt framför sin ägarinna.

2015
30 september. En jack russell terrier dödades av en varg. Vargen tog hunden på en gårdstomt i Järbo, mitt framför ögonen på hundägaren.

detta är hundar som är bekräftat vargtagna...
enbart sällskapshundar

https://svenskjakt.se/start/nyhet/vargdodade-hundar/
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Staffans2000
Maskintok skrev:
Nej man är och har ansvar för hunden.
Inte mer.
Inte mer?

Staffans
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.