Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
J JohanLun skrev:
Jomen om man regelmässigt släppte hundarna fria tex på E4an så skulle nog dödstalen stiga något... Det är ju sällan de 4 miljoner bilarna kör där normalt hundar är lössläppta tänker jag... Troligen dödas långt fler än 233 katter (eller nåt annat löst springande djur) av bilar.
Så vilken statistik gäller för enbart jakthundar.
Den där tror jag inte ett dugg på enbart gäller för jakthundar.. Och då gäller den alla typer isåfall.. det blir inte rätt...
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Vad spelar det för roll?

Staffans
du tror inte att bilarna är jävligt många fler?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
K
Man måste ju ändå förstå när man gör jämför med tex trafiken. Att vi pratar om miljoner bilar och då blir det naturligt att många hundar dör pga bilar. Men vi har inte alls så många vargar och kollar man på antal dödade hundar i förhållande till vargstammens storlek så förstår alla vilket stort problem en varg är och framförallt kan orsaka . Så att jämföra det ger ingenting
 
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
arrenderar du jaktmark, så ska inte det vara en risk att hunden blir angripen..
Den marken är inte upplåten åt staten utan åt den som arrenderar... Kanske man bör börja tänka på... Att det inte är okej att helt bryta folks avtal bara för att..
Det är bara pinsamt höra gnället från skjutkåta jägare när de medvetet spelat med sina hundars liv i en farlig miljö och förlorat.
 
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Så vilken statistik gäller för enbart jakthundar.
Den där tror jag inte ett dugg på enbart gäller för jakthundar.. Och då gäller den alla typer isåfall.. det blir inte rätt...
fanns iaf för några år sedan ingen statistik för enbart jakthundar...antalet trafikdödade hundar gällde samtliga hundar
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Så vilken statistik gäller för enbart jakthundar.
Den där tror jag inte ett dugg på enbart gäller för jakthundar.. Och då gäller den alla typer isåfall.. det blir inte rätt...
Ingen aning. Men det är mycket sällan jag ser folk släppa sina hundar tex på motorvägen eller utmed en landsväg. Visst, i villaområden går endel lösa, men de flesta saktar väl in lite om man ser en löst springande hund... Oavsett, totalt sett verkar det dö oerhört få hundar i olycksfall... Bra så.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
A
F frasen_36 skrev:
Det är bara pinsamt höra gnället från skjutkåta jägare när de medvetet spelat med sina hundars liv i en farlig miljö och förlorat.
ungefär som att höra på en miljölobby som gnäller över att vargen måste finnas... mm
dessutom så är jag inte jägare..
 
Staffans2000
skoge skoge skrev:
du tror inte att bilarna är jävligt många fler?
Jo. Men de kör sällan där hundarna är. Samt, deras instinkt att skydda sitt revir, har av evolutionen nästan försvunnit helt. Kolla i närmsta stad, så får du se. Bil vid bil och inte ett enda oljevite.

Staffans
 
A
J JohanLun skrev:
Ingen aning. Men det är mycket sällan jag ser folk släppa sina hundar tex på motorvägen eller utmed en landsväg. Visst, i villaområden går endel lösa, men de flesta saktar väl in lite om man ser en löst springande hund... Oavsett, totalt sett verkar det dö oerhört få hundar i olycksfall... Bra så.
skriver inte om riksvägar eller motorvägar..
Den jämförelsen blir så fel att det inte ens går att diskutera...

Jag skriver om antalet hundar dödade av trafik i skogen.. Och isåfall kan jag godkänna skogsbilsvägar...
 
K Krille_90_ skrev:
Man måste ju ändå förstå när man gör jämför med tex trafiken. Att vi pratar om miljoner bilar och då blir det naturligt att många hundar dör pga bilar. Men vi har inte alls så många vargar och kollar man på antal dödade hundar i förhållande till vargstammens storlek så förstår alla vilket stort problem en varg är och framförallt kan orsaka . Så att jämföra det ger ingenting
Är det inte hyfsat känt var varg brukar finnas, eller kommer det som en total överraskning?
Jag tänker, om man vet att varg finns i området så släpper man inte hunden? Om man ändå gör det, ja, då har man tagit en medveten risk - och då är ju givetvis risken mycket högre. Ungefär som om man rastar hunden på en rastplats, okopplad, utmed motorvägen så tar man en lite onödigt stor risk...
 
Maskintok skrev:
skriver inte om riksvägar eller motorvägar..
Den jämförelsen blir så fel att det inte ens går att diskutera...

Jag skriver om antalet hundar dödade av trafik i skogen.. Och isåfall kan jag godkänna skogsbilsvägar...
Är statistiken bara på skogsvägar? Jag blir förvirrad här...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Är det inte hyfsat känt var varg brukar finnas, eller kommer det som en total överraskning?
Jag tänker, om man vet att varg finns i området så släpper man inte hunden? Om man ändå gör det, ja, då har man tagit en medveten risk - och då är ju givetvis risken mycket högre. Ungefär som om man rastar hunden på en rastplats, okopplad, utmed motorvägen så tar man en lite onödigt stor risk...
Och vart skulle denna information komma ifrån..?
statens jägare som står bredvid vargen?
Annars så kan man inte veta fullt ut om varg finns på trakten eller ej om den inte har spårsändare på sig... hur ofta får man tag i den exakta positionen? och varför bär isåfall inte alla vargar spårsändare?
Jo pga tjuvjakt...
 
A
J JohanLun skrev:
Är statistiken bara på skogsvägar? Jag blir förvirrad här...
Nä.. Och det märks...
Det var just den jag efterfrågade... Inte om e4an eller riks80in...
 
Staffans2000
J JohanLun skrev:
Är statistiken bara på skogsvägar? Jag blir förvirrad här...
Jag med. För nyss snackade Skogstokigs sidekick, Skoge om 4.000.000 bilar. Kör verkligen alla dom på skogsvägar, och samtidigt dessutom?

Staffans
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K
J JohanLun skrev:
Är det inte hyfsat känt var varg brukar finnas, eller kommer det som en total överraskning?
Jag tänker, om man vet att varg finns i området så släpper man inte hunden? Om man ändå gör det, ja, då har man tagit en medveten risk - och då är ju givetvis risken mycket högre. Ungefär som om man rastar hunden på en rastplats, okopplad, utmed motorvägen så tar man en lite onödigt stor risk...
Och hur kan du vara så säker att man vet att varg finns i området? Här runt har det utan förvarning från ställen runt i kring dykt upp varg och alla blev väldigt förvånade. Då varg är väldigt ovanligt här. En väg vet du med all säkerhet är en dålig plats med varg kan du inte veta alls i många fall . Så att jämföra rastplats och varg är en dåligt jämförelse
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag med. För nyss snackade Skogstokigs sidekick, Skoge om 4.000.000 bilar. Kör verkligen alla dom på skogsvägar, och samtidigt dessutom?

Staffans
ingen utom jag som skrivit om skogsbilsvägar... Det andra har varit Europa vägar eller riksvägar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.