Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
Maskintok skrev:
hur ofta får man tag i den exakta positionen? och varför bär isåfall inte alla vargar spårsändare?
Jo pga tjuvjakt...
Så här har jägarna bundit ris åt egen rygg. Istället för att använda sändarna till att skydda sina älskade hundar, har de istället använt dom till att skjuta varg. Smart!
Så nu vet de inte längre var vargarna är, mer än via djungeltelegrafen eftersom staten slutat med sändarna.

Staffans
 
J JohanLun skrev:
Är det inte hyfsat känt var varg brukar finnas, eller kommer det som en total överraskning?
Jag tänker, om man vet att varg finns i området så släpper man inte hunden? Om man ändå gör det, ja, då har man tagit en medveten risk - och då är ju givetvis risken mycket högre. Ungefär som om man rastar hunden på en rastplats, okopplad, utmed motorvägen så tar man en lite onödigt stor risk...
enda sättet är att spåra av ev. grusvägar före men det är inte någon garanti...dels kanske vägen är hård,du kanske inte har grusväg runt om eller så har vargen inte rört sig.
sen kan vargen komma under jakten från ett annat område...staten lämnar inte ut positionerna,men har någon sett en bil från länsstyrelsen senaste veckan...då kan man nästan garantera varg
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag med. För nyss snackade Skogstokigs sidekick, Skoge om 4.000.000 bilar. Kör verkligen alla dom på skogsvägar, och samtidigt dessutom?

Staffans
vi vet att du inte har koll...jag har inte skrivit ett ord om antal bilar.
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
ungefär som att höra på en miljölobby som gnäller över att vargen måste finnas... mm
dessutom så är jag inte jägare..
Men det var du själv som yrade om att "om man arrenderar jaktmark så behöver man inte tolerera varg"....
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ingen utom jag som skrivit om skogsbilsvägar... Det andra har varit Europa vägar eller riksvägar...
OK. Ja. Hoppas de som släpper sin hund fri försöker ta reda på eventuella faror, vad än faran nu än är. En varg som tar en jakthund skulle jag klassa som olycka - trist men sånt som händer (vi tar alla risker varje dag) - en varg som dödar 100 får är nåt annat.

Mängden olyckor är ju som jag bedömer låg utifrån mängden hundar, så det måste vara ett rätt marginellt problem sett till hela Sveriges hundbestånd. Dock tråkigt för just den drabbade förstås...
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
skoge skoge skrev:
vi vet att du inte har koll...jag har inte skrivit ett ord om antal bilar.
"Vi"? Namn och adress på fem. Tack.:D
Jag förväxlade dig med ditt alter ego.

Maskintok skrev:
finns det 400 vargar men det finns 4 miljoner bilar... vilken har största sannolikhet att st för den största delen av dödsorsak...

Staffans
 
skoge skoge skrev:
vi vet att du inte har koll...jag har inte skrivit ett ord om antal bilar.
Kan vi konstatera att källan och underlaget till statistiken verkar högst oklar för de flesta av oss härinne. Kanske gäller statistiken bara dvärgpudlar. Vem vet? :D Dessutom är det nästan 5 miljoner personbilar, på det lastbilar och traktorer mm. Dock är nästan en halv miljon av bilarna veteranbilar som sannolikt körs mycket kort sträcka. För kalenderbitaren finns säkert mer att grotta i...
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
sunnis
skoge skoge skrev:
fanns iaf för några år sedan ingen statistik för enbart jakthundar...antalet trafikdödade hundar gällde samtliga hundar
Ja, så vitt jag vet gäller det samtliga hundar. Lite ungefär som statistik över jaktbrott, man skulle tro att det är jägarkåren som står för dessa jaktbrott eftersom det är ju dom som jagar men majoriteten av jaktbrotten är ju från personer som inte jagar, t.ex de som kör på vilt men inte anmäler det vilket är det vanligaste jaktbrottet i statistiken. Jaktbrott under jakt av jägare förekommer men väldigt ovanligt i förhållande till alla andra jaktbrott.

Det är ingen som vill ha varg på sina marker. Varken de man plockar svamp i, jagar i, har boskap i, bor i, eller ännu minst inom renskötselområden. Klart att vargen är hatad då varelsen är 100% NIMBY.

Jägare är rätt otacksam kår att vara med i inför allmänheten. Jagar man inte så är det fel. Jagar man så blir det också fel. Släpper man hund i områden där det kan finnas varg så är det jägarens fel, blir för mycket skador på skogsplanteringen av vilt så är det jägarnas fel. Blir det skador på åkrar så är det jägarnas fel.

Ska man bedriva jakt behöver man oftast hund aktivt i jakten och man måste ha hund vid eftersök.

Bara inse att jakt = total intressekonflikt med allt i samhället.
 
Redigerat:
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Jägar är rätt otacksam kår att vara med i inför allmänheten. Jagar man inte så är det fel. Jagar man så blir det också fel.

Bara inse att jakt = total intressekonflikt med allt i samhället.
Jag tycker det är rimligt med jakt, jag tycker det är bland det bästa kött man kan äta. Tyvärr är det inte alla förunnat att kunna jaga (snarast tvärt om) - många av oss i städer har varken mark eller utbildning. Även svårt att ta ledigt för att resa bort för jakt. Jag skulle tro att det är rätt kostsamt att börja jaga om man börjar på noll utan att känna någon.

Men jag tycker man med rätta kan ställa hårda krav på de som jagar. De ska givetvis göra det hela säkert och respektera vilka djur man inte får skjuta.

Men jag tycker nog inte att jag hör så mycket negativt om de som jagar och sköter sig. De som håller på och förgiftar vargar eller tjuvjagar är ju de som förstör för alla som sköter sig. Eller de som gnäller att jägare har det så jäkla svårt med allt.
 
J JohanLun skrev:
Kan vi konstatera att källan och underlaget till statistiken verkar högst oklar för de flesta av oss härinne. Kanske gäller statistiken bara dvärgpudlar. Vem vet? :D Dessutom är det nästan 5 miljoner personbilar, på det lastbilar och traktorer mm. Dock är nästan en halv miljon av bilarna veteranbilar som sannolikt körs mycket kort sträcka. För kalenderbitaren finns säkert mer att grotta i...
underlaget till statistiken om trafikdödade hundar hittar du hos försäkringsbolagen...
de gör dock ingen skillnad på sällskapshund eller jakthund
 
F
Maskintok skrev:
helt ovidkommande.
Är hunden på jakt så är den det på ett område som någon äger eller arrenderar..
Det gör inte staten.. Så inga rovdjur bör finnas där den som äger eller arrenderar marken utövar sin rätt.. djuren har ingen rätt att vara där.
Trams
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
Jaså.. Och äganderätten då?
Där man avgör och bestämmer själv över sin mark... Där hör inte renar eller statens djur hemma.. de tillhör inte den fastigheten.
Vadå "äganderätt"??
Det ENDA du "äger" är att följa de lagar som finns. T.ex. jaktlagar och djurskyddslagar.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
i skogen finns det träd och egendomar.
det är just det handlar om..
Inte att vänstervridna tomtar som sitter i städerna ska tro att de har något att säga till om.
Så länge som staten inte äger marken eller arrenderar så är det bara att hålla skiten väck.
Det är ingen jävla lekstuga med andras egendomar..
Nu är du helt ute och cyklar.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
F
F frasen_36 skrev:
Lämnar man sin hund i en potentiellt farlig miljö tar man inte sitt ansvar.
Jag tycker det verka lysa igenom att (du säger ju dig inte jaga själv) men kanske arrenderar ut (eller gärna vill)?
Men inte hittar rätt "kund" för det råkar finnas nån varg i området - alltså blir det ej bra affär.
Är det där det svider?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
vem har beslutat om att vargen skall finnas igen i Sverige? folket? nä staten.
staten är ansvarig för rovdjuren.
Är du inte svensk medborgare?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.