199 läst · 3 svar
199 läst
3 svar
Ängsgräs/Ängsblommor
Jag har ett lite större (allt är relativt) markområde som jag röjt från sly och buskar, kanske 1000m2. Tänkte försöka gör om det till en blommig äng och tänkte så in lite vildgräs och ängsblomster. Det spelar ingen roll för mig om det tar några år för vegetationen att etablera sig ordentligt då jag håller på med ett långtidsprojekt. När jag kollar fröblandningar för ängsvegetation på marknaden så verkar det som att det kostar ca 3 kr/m2 för frömixen om man använder dem efter instruktionerna. Är det någon som har en känsla för om man kan så in det lite glesare, säg 3ggr glesare än instruktionen, och ändå få en fin etablering på sikt. Jag gissar att på lång sikt så är det växternas förmåga till föryngring som avgör hur etableringen går och att det viktiga i starten är att ingen annan växt kommer och konkurrerar ut ängsväxterna.
Jag har inte svar på din fråga.F flonaldo skrev:Jag har ett lite större (allt är relativt) markområde som jag röjt från sly och buskar, kanske 1000m2. Tänkte försöka gör om det till en blommig äng och tänkte så in lite vildgräs och ängsblomster. Det spelar ingen roll för mig om det tar några år för vegetationen att etablera sig ordentligt då jag håller på med ett långtidsprojekt. När jag kollar fröblandningar för ängsvegetation på marknaden så verkar det som att det kostar ca 3 kr/m2 för frömixen om man använder dem efter instruktionerna. Är det någon som har en känsla för om man kan så in det lite glesare, säg 3ggr glesare än instruktionen, och ändå få en fin etablering på sikt. Jag gissar att på lång sikt så är det växternas förmåga till föryngring som avgör hur etableringen går och att det viktiga i starten är att ingen annan växt kommer och konkurrerar ut ängsväxterna.
Jag tänker att det viktiga är att marken är mager och lagom solbelyst för att få fin ängsvegitation, de som provar på vanliga villagräsmattor eller åkrar har ofta alldeles för näringsrikt.
jag har områden intill där det finns naturlig ängsmark och nästan som ett hedlandskap där det växer lite enbuskar och enstaka ängsblomster. Jag tror därför att marken är OK. detta ligger dessutom på en bergknalle med väldigt tunt jordlager. Man kan ju kanske vara lite orolig för att det finns risk för uttorkning vid etablering och jag har tyvärr ingen möjlighet att vattna då det är ca 100 m till vattenslangen. Jag är mer orolig för att annan vegetation och buskar ska komma tillbaka. Det har varit sly som består av asp och syren som varit på marken. De har ju en förmåga att sprida sig genom rötterna. Jag har gjort vad jag kan för att bryta upp stubbar med rötterna, men räknar kallt med att de kommer försöka etablera sig igen, men att man löser det genom att man slår en gång om året så att det inte blir några grova stammar igenF fribygg skrev:
Om du sår ängsfrö på hösten är det mindre känsligt med bevattning än om du sår på våren.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Få bort ängsgräs som sprider sig på tomten
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22 -
Frågor om ängsgräs och ogräs
Trädgård allmänt -
Behöver man slå sitt ängsgräs innan vintern?
Trädgård allmänt -
Ängsblommor på cykelförrådets tak
Socialt & Projekt -
är det tillåtet att klippa ängsgräs på kommunens mark för att göra fotbollsplan
Trädgård allmänt