R
Aftoc Aftoc skrev:
Japp vi har begärt ut allting. När jag kollar på den nya detaljplanen och den gamla så står det max 6 våningar. Kolla bilden på ett av husen. Balkongerna är riktade mot oss och som ni kan se är det en sluttning från den sidan ned till huvudentrén. De har väl på så sätt fått till fler våningar antar jag, -2?

På motsatt sida av balkongerna kommer de ha in en väg för bilar och parkering och i den marknivån kommer huvudentrén vara. Så det är 6 våningar högt från balkongsidan, men 7-8 från huvudentrén. Men Enligt detaljplanen räknas våningar från huvudentrén...? Se gärna bilderna

Jag börjar mest få huvudvärk av det hela...
Jag tycker (tyvärr för er) att det hus du klippt in verkar följa detaljplanen. Jag ser det som 6 våningar med två underliggande souterrängvåningar. Jag ser ingen begränsning i antal souterräng/källarvåningar. Vid stora höjdskillnader i marken så är det inget ovanligt heller, som bostadsutvecklare behöver du oftast maxa BOA/BTA för att få igenom projekten. Tycker det verkar som att det är rätt öppet (troligen meningen) för en sån tolkning av detaljplanen.

Sen är det såklart jättetrist att ni känner er vilseledda!
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
0% chans tyvärr. Utsikt är inget man äger eller kan förvänta sig bestå:(
Man kan villkora sådant i kontraktet, det hade jag på min förra lägenhet.
 
P Pilis skrev:
Säker på det?

Är finns det en mäklare som lovar något som inte stämmer, borde kunna stämma mäklaren och gå på hens ansvarsförsäkring då han möjligen har gått ut med rena lögner alternativ inte kolla upp sitt objekt för att kunna sälja.

Mäklaren ska ändå vara på både säljare samt köparenssida och är låter det som mäklaren varit partisk.
Lita aldrig på en mäklare! De är alltid på samma sida som pengarna och bra på det finstilta. Såklart finns det undantag, men en bra och tråkig princip att tillämpa. Kolla helst allt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Utsikten är ingen rättighet så där har ni en återvändsgränd. Om ni anmäler mäklaren hamnar det inte i tingsrätten, det är gratis men kommer mest troligt inte ger er någon "kompensation".
Det är ingen som har antytt eller frågat efter detta! Säljaren har gjort en utfästelse som ev är grund till kontraktet, och dessutom inte meddelat när förutsättningarna ändrades.

Det har inget med någon "rättighet till utsikt" att göra. Sen kan det vara en tröstlös sak att dra vidare, det vet jag inget om, men dina svar tillför inget och är inte så trevliga i tonen.
 
  • Gilla
Mrs Flyte och 1 till
  • Laddar…
P
Att mäklaren visat bilder som även trådskaparen bekräftat att dom bara är en illustration och att verkligheten kan skilja sig se inlägg #25

Att komma någonstans mot mäklaren eller mot säljaren i detta fall verkar ju som en rejäl uppförsbacke då man har väldigt svårt att påvisa dels vad mäklaren och säljaren sagt och även om man kan lyckas bevisa det så är det svårt att påvisa en skada och även i dom fall där nån likt trådskaparen lyckats bevisa detta så har man inte fått nån kompensation utan som mest verkar mäklaren fått en reprimand..
Att strida mot något utan chans att vinna nåt av värde skulle iaf jag se som meningslöst och även om det känns fel osv så verkar det ganska meningslöst, 8 våningshuset kommer mest troligt att byggas klart och det kommer knappast att rivas ens om man skulle få rätt utan det kommer stå där det står.

Flera fall och exempel i tråden och liknande trådar styrker svårigheterna runt detta med förändringar utanför ens tomtgräns och det är svårt att vinna såna mål där man förlorar utsikt och liknande mera lösa svårbevisade saker.

Jag skulle inte kalla såna inlägg som påvisar det problemet för att "inte tillför något" bara för att man själv önskar att det är på något annat vis utan att den verkliga juridiska vägen vidare är väldigt väldigt osäker och mest troligt kommer man inte vinna något alls på att strida emot.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Utsikt är inget man äger eller kan förvänta sig bestå
Instämmer. Enda sättet för garanterad utsikt är frontside med vatten framför ;-)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Instämmer. Enda sättet för garanterad utsikt är frontside med vatten framför ;-)
Eller göra som Walt Disney när han byggde Disney World i Florida: köpa hela utsikten (dvs marken runt omkring med stor marginal). Han ville inte få det som i första Disneyland i Kalifornien där det ploppade upp höga hotell precis utanför och syntes in i nöjesparken.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Det är ingen som har antytt eller frågat efter detta! Säljaren har gjort en utfästelse som ev är grund till kontraktet, och dessutom inte meddelat när förutsättningarna ändrades.

Det har inget med någon "rättighet till utsikt" att göra. Sen kan det vara en tröstlös sak att dra vidare, det vet jag inget om, men dina svar tillför inget och är inte så trevliga i tonen.
Försök läsa alla inlägg innan du svarar nästa gång. Jag svarade på TS olika frågor och mitt svar var högst relevant för situationen. Varför blev du upprörd egentligen?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B byggahus1 skrev:
Man kan villkora sådant i kontraktet, det hade jag på min förra lägenhet.
Hur skulle det gå till menar du? Att köpet går tillbaka om nån bygger bort din utsikt oavsett hur lång tid som gått?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Sen kan man nog, oavsett vad mäklaren sagt, räkna med att det kommer byggas fler bostäder i ett exploateringsområde. Det är ju väldigt vanligt att man börjar med ett område för att sedan utöka med fler runt omkring efter en tid. Många av dessa har dessutom egna detaljplaner som inte berör TS fastighet.
 
Aftoc Aftoc skrev:
Okej tack för svaret. Det verkar som att grannarna går ihop och kommer stämma företaget (som är kommunalt ägt) för att säljaren inte har informerat tillräckligt om de ändrade byggplanerna. Det jobbiga är att de nya höga husen ger en insyn på baksidan av våra radhus vilket är frustrerande.
Det är generellt en knivig fråga. Har det gått rätt till så frågar man närliggande fastighetsägare när det gäller bygglov, har man gjort det och fått ok så är det innan radhusen är byggda. Isåfall skulle byggherren för radhusen fått meddelat köparna.
 
Aftoc Aftoc skrev:
Hej! Skrev lite fel i datumen. Bygglovet ändrades mars 2020, vi besökte radhusen maj 2020 och ställde oss i kön och betalade kontantinsats då.. Vi flyttade in Maj 2021 och de började bygga husen mitt emot kort efter det. Så företaget kände ju till de nya byggloven vid försäljningen
Nej, man äger inte utsikten och vet inte vad som händer i den mer avlägsna framtiden men här var det ju något som skulle hända i närtid och det är uppenbart att byggbolag och mäklare spelat ett fulspel eller varit försumliga. Även om det är svårt att få ersättning bör de ju prickas och hängas ut. Har Reklamationsnämnden något tillsynsansvar när det gäller nyproduktion?
 
N nybyggarn3 skrev:
Varför ska säljaren informera er om detaljplanen i området? Jag har aldrig hört talas om att det sker vid försäljning. Är ju bara att kolla med kommunen om man är intresserad.

Om bygglovet bryter mot detaljplanen så tycker jag ni ska överklaga bygglovet. Däremot tycker jag det låter konstigt att balkongerna skulle bryta mot detaljplanen men jag är ingen expert.
Om det är samma byggbolag för både rad- och åttavåningshus borde de informera. Om inte borde de antingen se till att informationen är korrekt eller inte säga något om omgivningen.
 
P Pilis skrev:
Säker på det?

Är finns det en mäklare som lovar något som inte stämmer, borde kunna stämma mäklaren och gå på hens ansvarsförsäkring då han möjligen har gått ut med rena lögner alternativ inte kolla upp sitt objekt för att kunna sälja.

Mäklaren ska ändå vara på både säljare samt köparenssida och är låter det som mäklaren varit partisk.
klart att mäklaren i första hand företräder den som betalar hen. Vad anser du man ska stämma mäklare för ge gärna laghänvisning och några exempel på dommar. lura inte köparen att slösa pengar på en dyr rättsprövning.
utsikt är något man har inget man äger eller kan förvänta sig bestå. troligen så har förutsättningarna ändrats sedan broschyren trycktes eftersom hysen byggs med 8 våningar så kan man förvänta sig att bygglov är beviljat för det.då är ärendet mer eller mindre stängt. dessutom uppfattar jag att det är en bostadsrätt som trådskapern bor i. det betyder att man köpt rätten att bo där inte att man äger huset det gör bostadsrättsföreningen även om det i detta ärende inte förändrar rättsläget.
 
B b50gud skrev:
klart att mäklaren i första hand företräder den som betalar hen. Vad anser du man ska stämma mäklare för ge gärna laghänvisning och några exempel på dommar. lura inte köparen att slösa pengar på en dyr rättsprövning.
utsikt är något man har inget man äger eller kan förvänta sig bestå. troligen så har förutsättningarna ändrats sedan broschyren trycktes eftersom hysen byggs med 8 våningar så kan man förvänta sig att bygglov är beviljat för det.då är ärendet mer eller mindre stängt. dessutom uppfattar jag att det är en bostadsrätt som trådskapern bor i. det betyder att man köpt rätten att bo där inte att man äger huset det gör bostadsrättsföreningen även om det i detta ärende inte förändrar rättsläget.
Tack för inlägget, vi bor i äganderätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.