305 läst · 5 svar
305 läst
5 svar
Ändra byggnad utan bygglov
Jag har en carport med 3 väggar som saknar bygglov, byggd för länge sedan av tidigare ägare så den är preskriberad. Om jag nu skulle vilja sätta dit en fjärde vägg på den, behöver jag då söka bygglov? Kommunen vill att jag isf söker bygglov för hela byggnaden på nytt. Men är det något jag måste göra?
Ja, i normalfallet. Men Om detta är i ett områdes om inte är detaljplanerat så är det möjligt att du inte behöver söka bygglov.
Rent generellt: JaKrozz skrev:
Jag har en carport med 3 väggar som saknar bygglov, byggd för länge sedan av tidigare ägare så den är preskriberad. Om jag nu skulle vilja sätta dit en fjärde vägg på den, behöver jag då söka bygglov? Kommunen vill att jag isf söker bygglov för hela byggnaden på nytt. Men är det något jag måste göra?
Att en olovlig åtgärd är preskriberad betyder inte att du får göra en annan olovlig åtgärd.
Gör du det riskerar du straffavgift på hela byggnaden eftersom den senaste åtgärden då aktualiserar det man bröt mot när man uppförden den den första gången.
Men sen kan den ju gå under div undantag: Är den tex undeer 30 kvm (eller 50 kvm i icke detaljplanerat område) så kan du ju vänta tills i höst och då slippa lov.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 473 inlägg
Här finns MÖDs dom från 2019 som gör att en det inte går att få bygglov för vidare åtgärder på en svartbyggd byggnad:
https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2019/66235/
En annan dom går i samma riktning:
https://www.domstol.se/mark--och-mi...h-miljooverdomstolens-avgoranden/2022/110229/
MÖDs domar är i mitt tycke uttryck för en rätt tuff tolkning av den gamla domen RÅ 1995 ref. 42. Tillsammans ger de att byggnader som historiskt har uppförts på ett vid tiden olagligt sätt inte kan ändras vidare eftersom bygglov för nya åtgärder ej kan beviljas. Detta oavsett om den olovliga åtgärden att uppföra byggnaden är preskriberad eller inte.
//
Inget blir väl bättre i höst eftersom du har en olovligt tillkommen byggnad. Den förblir olovligen tillkommen även efter att PBL ändras 1 oktober. Lagändringen legliseras inte gamla svartbyggen. Du får riva den för att rätta eller söka bygglov för den i efterhand.
https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2019/66235/
https://www.domstol.se/mark--och-mi...h-miljooverdomstolens-avgoranden/2022/110229/
MÖDs domar är i mitt tycke uttryck för en rätt tuff tolkning av den gamla domen RÅ 1995 ref. 42. Tillsammans ger de att byggnader som historiskt har uppförts på ett vid tiden olagligt sätt inte kan ändras vidare eftersom bygglov för nya åtgärder ej kan beviljas. Detta oavsett om den olovliga åtgärden att uppföra byggnaden är preskriberad eller inte.
//
Inget blir väl bättre i höst eftersom du har en olovligt tillkommen byggnad. Den förblir olovligen tillkommen även efter att PBL ändras 1 oktober. Lagändringen legliseras inte gamla svartbyggen. Du får riva den för att rätta eller söka bygglov för den i efterhand.
Ok, då får jag söka bygglov för hela byggnaden i efterhand. Tack för hjälpen.Claes Sörmland skrev:
Här finns MÖDs dom från 2019 som gör att en det inte går att få bygglov för vidare åtgärder på en svartbyggd byggnad:
[länk]
[länk]
//
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ändrad användning ladugårdsbyggnad
Utbyggnad och tillbyggnad -
Om- och tillbyggnad av hus i vinkel - till hus "utan" vinkel
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur ska man hantera en BRF som nekar ombyggnadsplaner utan skäl?
Bostadsrätt -
Tillbyggnad utan bygglov avslöjad vid husköp
Artikelkommentarer -
Byta ut en dörr utan att ändra ramen
Fönster & Dörrar
Tjänster
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Kommunen kräver nedrivning
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Grannens byggnad går in över tomtgräns
Förråd till attefallshus
Flytta en bod. Hur? Vilken firma gör sådant?
Leca eller lösvirke till orangeri
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus