Jag har en gammal orange Weidmüller PZ4 (max 4 mm^2 och en nyare kombi-presstång med bytbara backar "Click'n'crimp" (Kina??) som skall klara upp till 10mm^2. Båda pressar 4-kant, men Weidmüllern är ju smidigare med ett spår som tar alla storlekar - i den andra måste man lägga hylsan på rätt ställe. Båda dessa är "öppna" så att man lägger ner pressdelen i backen - det är inte att föra in från änden. Jag tycker att det är en fördel, men kanske är det vanans makt?

Det har funkat fint för mig - jag använder nog dessa prylar varje år, ibland kanske till och med flera gånger...

(Skämt å sido - när jag har gjort industrimaskinjobb, med RK-kabel, så behövs det en hel del ändhylsor.

OBS att det finns flera olika färgkoder på hylsornas färger kontra area. Bestäm Dig för Tysk eller Fransk standard, men blanda inte - det blir bara jobbigt!

För kopplingsplintar använder jag dock bara fjäderkraftplintar (Wago eller likvärdiga) som man öppnar med RÄTT skruvmejsel, släpper in tråden och drar ut mejseln.

Utformade för valfritt RK/FK/EK, och riktigt bra kontakt blir det utan ändhylsor, som bara skulle ta extra tid i montaget, och göra ändringar jobbiga. Jag föredrar att ha trådarna framifrån - så att jag kan se in längs ledningen och besikta/kontrollera anslutningen. Jag hatar gammaldags radplintar som kräver tandläkarspegel för att se hur man lyckats träffa hålet...

Min grundregel är att kosta på mig "det bästa" för verktyg jag använder mycket/hela tiden. Avbitaren till exempel - (den är densamma sedan 20 år och sitter som gjuten i min hand). Och borrhammaren - jag har inte hittat något som är lika bra som min gamla blå Bosch när det gäller att smyga igång lugnt, att kunna sätta hålet exakt där jag satt pricken utan att borrspetsen hoppar jenka för en slump-landning... Den var dyr då, men jag ångrar inte köpet.

Men det jag anävnder mycket sällan, ja där gör det inte så mycket om jag behöver lite extra tid för att ta fram en chucknyckel i stället för automatchuck etc.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
E elmont skrev:
Möjligen om man använder RK men det ska inte användas i vanliga centraler utom möjligen för huvudledningar.
Det där med RK i centraler...
När jag var på Elektroscandia nyligen såldes bara RK löst, inte FK. Varken från Draka eller Nexan.
Har använt det för att bygla i central till PSA och mellan rader. Är det fel alltså?
Utgående från säkringar och PSA är det självklart FK.
 
Nej där är det inte fel, men elektriker nästan aldrig använder RK så använder dom FK/FQ när dom bygger centraler, i alla fall om dom inte står på "firman" och bygger.
Och åk på Jula och köp din FK där har dom 10 metersbitar.
Ps
Det är ju ytterst lite interna trådar i en central som inte normalt är mist 6 mm2
 
Redigerat:
Nu har jag inte läst hela tråden men "på min tid", som det brukar heta, vi talar tidigt 90-tal, använde vi MK internt i centraler, den ligger mellan FK och RK i mångtrådighet. Finns den inte längre?
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är ju ytterst lite interna trådar i en central som inte normalt är mist 6 mm2
Med fasskenor är det ju inte så mycket bygling alls. Men är det inte normalt att de byglingar som ändå finns är RK6? 6 mm² FK vet jag inte att jag sett ens.
 
  • Gilla
Solar53 och 1 till
  • Laddar…
6kvmm brukar vara RK.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Är det dessa du menar:thinking:
[länk]
Tråden på bilden är inte RK utan det är en MK och den behöver man normalt inte ändhylsor till.
 
Är säker på att Elmont menar byglingar mellan normapparater som görs på plats
Då använder jag vad jag har tillgängligt (FQ)
Bygger jag en central hemma/på firman så använder jag givetvis RQ

Föredrar att bygga ihop centralen innan jag åker ut till kunden, det blir snyggast så
 
A Avemo skrev:
Med fasskenor är det ju inte så mycket bygling alls. Men är det inte normalt att de byglingar som ändå finns är RK6? 6 mm² FK vet jag inte att jag sett ens.
Vanligast är nog MK som liknar FK.
 
Vad som är vanligast beror nog på vilken grossist man handlar på.

RK6 vet jag finns i meter-längd på en av de jag handlar av, men inte MK.

"Förr" - i Diazedcentraler - var det lite längre avstånd och lite mer plats, då var MK väldigt lagom. I dagens, ärligt talat, rätt trånga (kompakta står det säkert i broschyrerna) normkapslingar är i mina ögon RK ett lämpligare val. om vi talar 10mm² så är det ännu mer så.

Dessutom säljs ju särskilda "rad till rad"-bryggor med 3 st EK om man vill ha det väldigt stiligt. I praktiken kan ändå ingen se vilket man använt när alla utgående gruppledningar lagts på plats...

Men jag kan nog hålla med TS lite. Med "grov" RK som kommer under en monteringsskena och gör en 180-graders för att gå in på en apparat blir det ofta så att isoleringen drar sig tillbaka i "ytterkurvan", dvs åt det hållet som fingrarna kan komma åt. Bakom en skena gör det kanske mindre, men om det är överst i centralen, där alla nollor och jordar skall knös in, ja då är allt den isolerade kragen på en ändhylsa rätt välfunnen.
 
Nu är det knappast någon elektriker som köper RK/MK på meter utan oftast i hela 100 metersrullar, den används ju inte enbart inne i centraler utan även ofta mellan central och mätarskåp och mellan centraler och "värmeproducent".
 
Jag ser ofta "serviceelektriker" klippa åt sig några meter på grossen, så det beror nog på hur stor firman är och vilken typ av jobb som är huvudinriktning.

Alla har inte lust att tynga/fylla bilen med prylar som man inte använder alltför ofta, och som ofta kan bli "glömda" när det skall göras underlag för räkningen till kund om de inte är med på listan från inköpet.
 
Sysslar man med ren a servicejobb så naturligtvis men dom allra flesta som sysslar med installationer (ny som ombyggnad) i bostäder har med säkerhet ringar av RK/MK liggande "på hyllan". Lika väl som att man har FK och lite annat på lager. Det binder ju inget kapital och tar ingen plats, kostnaden är i alla fall betydligt mindre än om man måste åka och "småhandla" även priserna på "helringar" kontra stumpar gör det lönsamt att ligga på ett litet lager.
 
E elmont skrev:
Sysslar man med ren a servicejobb så naturligtvis men dom allra flesta som sysslar med installationer (ny som ombyggnad) i bostäder har med säkerhet ringar av RK/MK liggande "på hyllan". Lika väl som att man har FK och lite annat på lager. Det binder ju inget kapital och tar ingen plats, kostnaden är i alla fall betydligt mindre än om man måste åka och "småhandla" även priserna på "helringar" kontra stumpar gör det lönsamt att ligga på ett litet lager.
Eller så har man ett gyllene tillfälle att ta betalt en timme av kunden för att mysa med en frukostmacka på ahlsell? ;)
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.