GK100 GK100 skrev:
Försöker du säga att det du gör är vettigt och bra något att rekommendera? Du kunde säkert med fördel hoppa över hylsor helt och hållet.

Du är ju veteran på många sätt så varför ange sätt som i större sammanhang dvs där din metod testas över stora antal ger upphov till fel och problem?

Om du vänder dig mot mig;

nej, försöker komma bort från signalkablar med ändhylsor.
Nada funktion.

4-20mA, 0-10V, 24VAC/DC. Finns inget behov.
Och få bort frånskiljbara plint ur beskrivningar i ett annat skede.
EE har ju sällan samma krav..
 
GK100 GK100 skrev:
Försöker du säga att det du gör är vettigt och bra något att rekommendera? Du kunde säkert med fördel hoppa över hylsor helt och hållet.

Du är ju veteran på många sätt så varför ange sätt som i större sammanhang dvs där din metod testas över stora antal ger upphov till fel och problem?
oopsie, made a boo boo, läste inte hela ditt inlägg, sorry.


Men att ansluta med hylsor anser jag inte som ett klockrent sätt, enkelt att få kontakt utan.
Förespråkar inget men formodar att TS har koll då hylsor kommer på frågan…?
För du är väll som mig och alla andra, kan man inte ansluta korrekt så skippa det?
 
R Robin Lindberg skrev:
Om du vänder dig mot mig;

nej, försöker komma bort från signalkablar med ändhylsor.
Nada funktion.

4-20mA, 0-10V, 24VAC/DC. Finns inget behov.
Och få bort frånskiljbara plint ur beskrivningar i ett annat skede.
EE har ju sällan samma krav..
Nej du kom in mellan prototypens inlägg och när jag skrev, det är ändrat nu.
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Har bara läst hälften av alla inlägg men jag skulle säga att vissa anläggningar kräver änd/rundhylsor och jag tycker att det aldrig är fel men onödigt ibland ..men som någon sa inget kardelspröt och bara det är :D (y)
Men skammens rodnad på mina kinder - måste jag erkänna att inte heller jag läst alla inlägg - fick nyss se tråden. Använder själv ändhylsor - som påpekats - håller ihop kardelerna på ett bra sätt. Men man måste ha klart för sig att en formpressningen till fyrkant eller sexkant inte ensamt uppnår kravet på ett "Gastätt förband för långvarig och god ledningsförmåga”.

Man får ex vis inte till de nödvändiga punkter med kallsvetsning etc. som erfordras. En formpressad ändhylsa på en mångtrådig ledare kan därför inte jämställas med en homogen ledare. För att få till ett tillräcklig kontakttryck genom ändhylsan, krävs en kontaktskruv som punktvis kan deformera ändhylsan.

Därför funkar det inte med en ex vis fyrkant- eller sexkantformad pressad RK-ledare – för att anslutas till ett uttag som baseras på ”fjäderverkan” - för att uppehålla kontakttrycket – det måste till ett högre initialt kontakttryck.

”Fjäderkontakter” funkar bara med EK eller FK – enligt min erfarenhet. Jag jobbade professionellt ganska mycket med sådana frågor på 70-talet. På den tiden fanns inte ens fjäderkontakter i plintar, som en ”glimt i ögat” på någon konstruktör av strömförband.

I dagsläget är det helt annorlunda – där fjäderkontakter breder ut sig i alltmer kvalificerande sammanhang. ”Godkände” nyss en plint för en mycket kvalificerad tillämpning, och som baserades på fjäderverkan. Men tillsammans med formpressade ändhylsor – aldrig i livet.
 
  • Gilla
kapten_krok och 4 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Men skammens rodnad på mina kinder - måste jag erkänna att inte heller jag läst alla inlägg - fick nyss se tråden. Använder själv ändhylsor - som påpekats - håller ihop kardelerna på ett bra sätt. Men man måste ha klart för sig att en formpressningen till fyrkant eller sexkant inte ensamt uppnår kravet på ett "Gastätt förband för långvarig och god ledningsförmåga”.

Man får ex vis inte till de nödvändiga punkter med kallsvetsning etc. som erfordras. En formpressad ändhylsa på en mångtrådig ledare kan därför inte jämställas med en homogen ledare. För att få till ett tillräcklig kontakttryck genom ändhylsan, krävs en kontaktskruv som punktvis kan deformera ändhylsan.

Därför funkar det inte med en ex vis fyrkant- eller sexkantformad pressad RK-ledare – för att anslutas till ett uttag som baseras på ”fjäderverkan” - för att uppehålla kontakttrycket – det måste till ett högre initialt kontakttryck.

”Fjäderkontakter” funkar bara med EK eller FK – enligt min erfarenhet. Jag jobbade professionellt ganska mycket med sådana frågor på 70-talet. På den tiden fanns inte ens fjäderkontakter i plintar, som en ”glimt i ögat” på någon konstruktör av strömförband.

I dagsläget är det helt annorlunda – där fjäderkontakter breder ut sig i alltmer kvalificerande sammanhang. ”Godkände” nyss en plint för en mycket kvalificerad tillämpning, och som baserades på fjäderverkan. Men tillsammans med formpressade ändhylsor – aldrig i livet.
Eftersom jag är så pass g:a att jag var med (professionellt ;)) redan på 70 talet vill jag protestera mot påståendet att det inte fans "fjäderkontakter" redan då. Men tyvärr sviker mig minnet lite då jag inte mins om det var Phönix eller Krone. Plintarna som jag använde var för lite grövre areor från ca 6mm2 och uppåt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
E elmont skrev:
Eftersom jag är så pass g:a att jag var med (professionellt ;)) redan på 70 talet vill jag protestera mot påståendet att det inte fans "fjäderkontakter" redan då. Men tyvärr sviker mig minnet lite då jag inte mins om det var Phönix eller Krone. Plintarna som jag använde var för lite grövre areor från ca 6mm2 och uppåt.
Självklart fanns det kontakter som baserades på fjäderverkan hos ingående material - men typ plintar och liknande var jag förskonad ifrån när det gällde fjädrar - där var det skruvmejsel som gällde. Och några Phönix-plintar med fjädrar såg jag aldrig - är jag nästan 100 på - men inte heller jag kommer ihåg allt som hände för 50 år sedan:). Osvuret är kanske bäst.
 
prototypen prototypen skrev:
För mig har det berättats att WAGO var först och hade patent.
[länk]

Protte
Ja det skulle kunna vara Wago, jag mins som sagt inte.
 
B Boggi skrev:
Men skammens rodnad på mina kinder - måste jag erkänna att inte heller jag läst alla inlägg - fick nyss se tråden. Använder själv ändhylsor - som påpekats - håller ihop kardelerna på ett bra sätt. Men man måste ha klart för sig att en formpressningen till fyrkant eller sexkant inte ensamt uppnår kravet på ett "Gastätt förband för långvarig och god ledningsförmåga”.

Man får ex vis inte till de nödvändiga punkter med kallsvetsning etc. som erfordras. En formpressad ändhylsa på en mångtrådig ledare kan därför inte jämställas med en homogen ledare. För att få till ett tillräcklig kontakttryck genom ändhylsan, krävs en kontaktskruv som punktvis kan deformera ändhylsan.

Därför funkar det inte med en ex vis fyrkant- eller sexkantformad pressad RK-ledare – för att anslutas till ett uttag som baseras på ”fjäderverkan” - för att uppehålla kontakttrycket – det måste till ett högre initialt kontakttryck.

”Fjäderkontakter” funkar bara med EK eller FK – enligt min erfarenhet. Jag jobbade professionellt ganska mycket med sådana frågor på 70-talet. På den tiden fanns inte ens fjäderkontakter i plintar, som en ”glimt i ögat” på någon konstruktör av strömförband.

I dagsläget är det helt annorlunda – där fjäderkontakter breder ut sig i alltmer kvalificerande sammanhang. ”Godkände” nyss en plint för en mycket kvalificerad tillämpning, och som baserades på fjäderverkan. Men tillsammans med formpressade ändhylsor – aldrig i livet.
Du vinglar lite trots allt och inte bara när på tidslinjen olika kontakteringsprinciper för tex radklämmor introducerades. Finns absolut inget problem med korrekt utförda ändhylsor i vilken typ plint som helst. Det är tvärtom rekommenderat i vissa fall med fintrådiga ledartyper.

Om minnet sviker kan man gå till ecempelvis "Annalen der Elektrotechnik" utgiven av RWE under stpra delar av förra seklet. Där finns mycket historik och andra intressanta inblickar i tex det som la grunden till Phoenix som en välkänd tillverkare inom anslutningsteknik. De anslutningar med fjäderklämmor elmont minns antar jag är på olika installationsapparater och introducerade från 60-talet av tex Berker, BuschJaeger osv. Vi i SE har ofta släpat i olika fall så att Wago etc ses som något från i närtid påminner om normapparater, dvärgbrytare osv där vi i medel kommer sent in.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.