17 513 läst · 107 svar
18k läst
107 svar
Älvsbyhus lät hantverkarna sova över i nybyggen
Sida 1 av 8
På konsumentens sida
· 3 112 inlägg
Byggjobbarna fick övernatta i husen under uppförandet, men Konsumentverket säger ifrån.
Du kan läsa artikeln här: Älvsbyhus lät hantverkarna sova över i nybyggen
Du kan läsa artikeln här: Älvsbyhus lät hantverkarna sova över i nybyggen
Stölderna sker väl nästan alltid på helgerna vid byggarbetsplatser, så det var väl ett klent argument från Älvsbyhus att de bor där för att skydda egendonen. De lär väl knappast bo där på helgerna.
Trevlig att komma till ett nybyggt hus där det luktar brottarbralla efter de som bott där under uppbyggnaden....
Trevlig att komma till ett nybyggt hus där det luktar brottarbralla efter de som bott där under uppbyggnaden....
Här i Finland har det varit standard med Estniska byggare som bor i huset dom bygger från älvsbyhus sida. Dom brukar dessutom grisa ner ganska ordentligt och lämna efter sig tomma pizzakartonger och en massa ölburkar. Det har inte slutat trots att många har klagat så att det är för att få nöjda kunder tror jag inte på.
Dom har dessutom aldrig gett någon kompensation eller erbjudit sig att städa efter deras grisar till hantverkare. Dom hänvisar bara till kontraktet där det står att dom bara gör grovstädning.
Dom har dessutom aldrig gett någon kompensation eller erbjudit sig att städa efter deras grisar till hantverkare. Dom hänvisar bara till kontraktet där det står att dom bara gör grovstädning.
Och har de billigaste husen.obell11 skrev:
Kan det finnas något samband tro?
Att pengarna dom sparar på att vara snåla/smarta inte bara går rakt ner i ägarnas fickor ...?
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
Det är nog tyvärr rätt vanligt att "lågpris import arbetskraft" jobbar nästan dygnet runt 7 dagar i veckan.fusion skrev:Stölderna sker väl nästan alltid på helgerna vid byggarbetsplatser, så det var väl ett klent argument från Älvsbyhus att de bor där för att skydda egendonen. De lär väl knappast bo där på helgerna.
En nyinflyttad granne har låtit renovera på det sättet. Det har under långa perioder jobbats 16h (08:00 - 23) arbetsdagar 7 dagar i veckan, med samma gubbar, alltså inte flerskift. Även på julafton och midsommardagen.
Ja det är ju ganska vanligt att man hellre tar långa lönsamma pass om man har väldigt långt till sin arbetsplats.
Min pappa hade en tid i sitt arbetsliv där han veckopendlade över 50 mil till vissa ställen.
Det var inte helt ovanligt att köra 14-15-timmars dagar, och sen en helt ledig vecka. Och lite andra varianter.
Och en jag jobbar med har varit på norsk oljeplattform, där var det två veckor på plattform, 4 veckor hemma, eller något sådant.
Och vanliga Svenska byggarbetare som många år efter 90-talskrisen fortfarande inte fick några jobb i sina hemkommuner åkte halva landet till arbeten i sthlm och andra ställen där byggande hade kommit igång, bodde i husvagnar och på bygget osv, löste det helt enkelt på billigaste vis.
Sådana jobb är ju ändå av karaktären att där är man ju endast för att tjäna pengar, inte för att ha trevligt. Mest pengar är nog prio ett för de flesta.
Min pappa hade en tid i sitt arbetsliv där han veckopendlade över 50 mil till vissa ställen.
Det var inte helt ovanligt att köra 14-15-timmars dagar, och sen en helt ledig vecka. Och lite andra varianter.
Och en jag jobbar med har varit på norsk oljeplattform, där var det två veckor på plattform, 4 veckor hemma, eller något sådant.
Och vanliga Svenska byggarbetare som många år efter 90-talskrisen fortfarande inte fick några jobb i sina hemkommuner åkte halva landet till arbeten i sthlm och andra ställen där byggande hade kommit igång, bodde i husvagnar och på bygget osv, löste det helt enkelt på billigaste vis.
Sådana jobb är ju ändå av karaktären att där är man ju endast för att tjäna pengar, inte för att ha trevligt. Mest pengar är nog prio ett för de flesta.
Nu vill jag inte försvara några usla arbetsvillkor, det är säkert ofta bättre uppstyrt med viloperioder hos svenska företag.hempularen skrev:
Men om man vänder på perspektivet och tittar på arbetskraft som vi istället exporterar. T.ex. i form av svenskar som jobbar med stora projekt, typ någon fabrik som ska driftsättas, infrastrukturprojekt osv i andra stater. Så är normen långa dagar under längre perioder, inte sällan en hel del öl för att släppa lite på trycket däremellan.
Tror det har mycket med arbetsformen i projekt långt hemifrån att göra, när man ändå är borta från familjen vill man få så mycket gjort på så kort tid som möjligt, får ganska lång sammanhängande ledighet mellan utryckningarna å andra sidan och tjänar betydligt mer än om man gått hemma på ett 8-17 kneg.
Även om förutsättningarna inte är precis desamma, skulle jag tro att de utifrån som t.ex. bygger hus här resonerar liknande.
Edit: äh, Mikael_L var långt tidigare med samma resonemang, gick ifrån ett tag.
Redigerat:
Ska man ändå vara iväg ifrån sitt hem då kan man väl lika gärna arbeta... Så att man arbetar riktigt långa dagar känns nästan naturligt...
Dock trodde jag för en stund i min enfald att det var människor man lät bygga husen. Men som Älsvbyhus verkar behandla dessa så kanske jag hade fel...
Dock trodde jag för en stund i min enfald att det var människor man lät bygga husen. Men som Älsvbyhus verkar behandla dessa så kanske jag hade fel...
Det är ju långt ifrån bara det företaget som gör så. När kompisens "nyckelfärdiga" hus inte ens var i närheten av färdigt pga byggfusk av de svenska byggnadsarbetarna, så anlitade företaget ett gäng från Polen som jobbade från solen gick upp tills den gick ner och gjorde dessutom ett bra arbete.
Visst behöver de också vila, men jag har själv jobbat säsong och vila gjorde man under lågsäsongen, annars var jag på jobbet.
Visst behöver de också vila, men jag har själv jobbat säsong och vila gjorde man under lågsäsongen, annars var jag på jobbet.
Du menar att de luktar mer nattetid än vad de gör under dagtid när de är där och jobbar? Och jo, de polacker jag känner här i Sverige jobbar alla dagarna i veckan eftersom de inte har något jobb alls sedan när de åker hem.fusion skrev:Stölderna sker väl nästan alltid på helgerna vid byggarbetsplatser, så det var väl ett klent argument från Älvsbyhus att de bor där för att skydda egendonen. De lär väl knappast bo där på helgerna.
Självklart inte, men lukten sätter sig garanterat mer när någon vistas där dygnet runt jft 8-10 timmar om dygnet.MissAnpassad skrev:
Känner en som hyrde ut sin friggebod till några anläggningsarbetare över en sommar och han hade svårt att bli av med lukten efter sina hyresgäster, de sov ju bara där.
Undrar hur personalliggaren handhas i dessa fall med dessa "maratonarbetare" ?