7 902 läst · 38 svar
8k läst
38 svar
Älvsbyhus(är det verkligen billigt?) vs Götenehus
Det är riktigt att inget markarbete ingår i huspriset det är bara grunden som ingår och montering av den allt som görs innan och efter får man stå för själv.......men en del säljare anlitar egna entreprenörer och erbjuder detta till sina husköpare med vad jag förstått väldigt varierande priser 90000:- - 360000:-......sen vad det beror på det vet jag inte, säljarens provistion kanske..... :-/
(Vi hade dock inte detta problem med våran säljare får jag väl påpeka)
(Vi hade dock inte detta problem med våran säljare får jag väl påpeka)
Här uppe i Luleå får man betala grundgrävaren 50 000 för utvändiga VA-arbeten.
Sen 5 - 10000 för avtäckning av tomt samt max 20000 för fyllnads massor.
Har aldrig hört ngn i Luleå komma över 100 000
Sen 5 - 10000 för avtäckning av tomt samt max 20000 för fyllnads massor.
Har aldrig hört ngn i Luleå komma över 100 000
Jag skulle rekommendera GH! Vi står precis i begrepp att skriva avtal med stockholmskontoret efter att ha våndats länge och försökt välja mellan Trivselhus och GH. Valet föll på GH eftersom vi helt enkelt tycker bättre om det huset, sedan är det ett stort plus att det är totalentrepenad. Man verkar dessutom få mycket för pengarna.
Att bygga på spekulation är helt värdelöst om man själv ska bo i fastigheten. Man bygger för att BO, inte för att tjäna pengar. Om man sedan gör en bra affär den dag man väl säljer är ju förstås en bonus! Så det där med "andrahandsvärdet" tycker jag man kan ta med en nypa salt. Det man däremot kan tänka på är att inte bygga "för dyrt" för området. Det är lite "kapitalförstöring" att bygga ett hus för 4-5 miljoner (bara huset alltså) på en "vanlig" tomt i andra områden är exempelvis Danderyd, Lidingö eller Saltsjöbaden. Den dag man säljer vill man ju kunna hitta en köpare, men de som har möjlighet att lägga ned 5-7 miljoner för ett boende väljer nog helst ett postnummer i ovan uppräknade områden...
I vilket fall så har vi har hört en massa bra saker om GH från flera håll, det känns tryggt. Standarden känns mycket bra, dessutom kan man ju göra om planlösningen helt från "scratch", om man nu skulle vilja det. Vi tog ett hus som passade tomten och som vi tyckte var snyggt rent arkitektoniskt. Sedan förstorade vi det och gjorde helt ny planlösning. Suveränt slutresultat! Vår säljare på GH i Stocksund är mycket trevlig och kunnig (John Leijdström), vem har ni varit i kontakt med? Och var ska ni bygga? *nyfiken* Vi ska bygga på Ingarö.
Lycka till!
Att bygga på spekulation är helt värdelöst om man själv ska bo i fastigheten. Man bygger för att BO, inte för att tjäna pengar. Om man sedan gör en bra affär den dag man väl säljer är ju förstås en bonus! Så det där med "andrahandsvärdet" tycker jag man kan ta med en nypa salt. Det man däremot kan tänka på är att inte bygga "för dyrt" för området. Det är lite "kapitalförstöring" att bygga ett hus för 4-5 miljoner (bara huset alltså) på en "vanlig" tomt i andra områden är exempelvis Danderyd, Lidingö eller Saltsjöbaden. Den dag man säljer vill man ju kunna hitta en köpare, men de som har möjlighet att lägga ned 5-7 miljoner för ett boende väljer nog helst ett postnummer i ovan uppräknade områden...
I vilket fall så har vi har hört en massa bra saker om GH från flera håll, det känns tryggt. Standarden känns mycket bra, dessutom kan man ju göra om planlösningen helt från "scratch", om man nu skulle vilja det. Vi tog ett hus som passade tomten och som vi tyckte var snyggt rent arkitektoniskt. Sedan förstorade vi det och gjorde helt ny planlösning. Suveränt slutresultat! Vår säljare på GH i Stocksund är mycket trevlig och kunnig (John Leijdström), vem har ni varit i kontakt med? Och var ska ni bygga? *nyfiken* Vi ska bygga på Ingarö.
Lycka till!
Vilket GH bygger ni? Vi ska bygga Sparreholm, stomresning 12 december - det rycker allt närmre ...lbg skrev:Jag skulle rekommendera GH! Vi står precis i begrepp att skriva avtal med stockholmskontoret efter att ha våndats länge och försökt välja mellan Trivselhus och GH. Valet föll på GH eftersom vi helt enkelt tycker bättre om det huset, sedan är det ett stort plus att det är totalentrepenad. Man verkar dessutom få mycket för pengarna.
Lycka till!
Har du lust att precisera byggorten närmare? Vi är också sugna på att bygga Ä-hus i Umetrakten. Skulle vara kul att veta var ni bygger bara. Vi kanske blir grannar.sask skrev:
Liknande trådar
-
Är det verkligen en spricka eller skarv?
Hustillverkare -
Kan detta verkligen vara godkänt underlag för golvläggning?
Golv -
Till asbestkunniga: finns det verkligen i dessa (typ alla) material?
Byggmaterial & Byggteknik -
Är detta verkligen OK?
Altan & Uteplats -
Domino vs skruva? Är det verkligen så dåligt att Skruva ihop skivor?
Möbelsnickeri