Angående Älsbyhus vs. andra hustillverkare...

Ja, de är billiga OM man bara väljer standardutförande. Men ska man välja till diverse tillval; parkett, klinkers m.m m.m så blir det oftast inte så stor skillnad i slutändan! Många andra har ju dessa grejer som standard.
Tror att många lurar sig på "start-prislappen"! Man ska nog dubbelkolla och verkligen jämföra VAD man får för pengarna, och vad det är man egentligen vill ha... ::)

Carisma skrev:
Angående Älsbyhus vs. andra hustillverkare...

Ja, de är billiga OM man bara väljer standardutförande. Men ska man välja till diverse tillval; parkett, klinkers m.m m.m så blir det oftast inte så stor skillnad i slutändan! Många andra har ju dessa grejer som standard.
Tror att många lurar sig på "start-prislappen"! Man ska nog dubbelkolla och verkligen jämföra VAD man får för pengarna, och vad det är man egentligen vill ha... ::)

Precis det jag har upptäckt..! Lägger ju gärna 100.000kr till och får ett Götenehus med dess höga grundstandard...! Golvvärme i båda planen och sånn saker.

Ja MEN om du istället för att lägga 100000:- x-tra och istället lägger ner lite jobb på huset så kan du spara
ytterligare 100000:- - 400000:- och ändå få standarden dit du vill. VI har byggt väldigt billigt jämfört med andra alternativ.

Kosmos skrev:
Ja MEN om du istället för att lägga 100000:- x-tra och istället lägger ner lite jobb på huset så kan du spara
ytterligare 100000:- - 400000:- och ändå få standarden dit du vill. VI har byggt väldigt billigt jämfört med andra alternativ.
Absolut har du rätt i det ;), men vi känner att vi vill ha tid för barnen och varandra istället för att bo i en byggarbetsplats under lång tid (för byggen tar ALLTID längre tid än vad man räknar med) och både jobba på våra arbeten och sen på helger och kvälla fortsätta jobba hemma, och då inte få någon tid över för familjen, för OSS känns det inte som ett alternativ, men det passar säkert många andra.

Jo det har du rätt i det blir en del sena kvällar......
Nu väntar vi våran förste lille så det kanske inte blir så mycket byggt iframtiden efter födseln... ;)

Men vad händer när nybyggaren säljer? Nej, jag har inga vetenskapliga bevis. Men väntar med spänning på studenten som gör detta till uppsats.

Nästan INGEN som köper begagnat hus nöjer sig med att flytta in och bo i huset precis som det är. Andrahandsköparen beter sig med andra ord som Älvsbyhusbyggaren! Man köper "billigt" och "förädlar" dyrt.

En annan sida av samma mynt är att den som köper begagnat hus inte bryr sig särskilt mycket om ifall huset man köper är ett Älvsbyhus, ett Myresjöhus, ett Vårgårdahus eller ett Götenehus. Köparen ser bara att köket har fel färg och att parketten är lite sliten...

Är köket och badrummen yngre än tio år? Har huset vattenburen värme? Hur många sovrum? Hur många kvadratmeter boyta? Och - framförallt - vilket läge? Med svaret på dessa frågor multiplicerar mäklaren antalet kvadrat med lägesfaktorn X.

Detta borde göra Älvsbyhus till en KLAR vinnare för den som nöjer sig med kåken som den är och efter ett par år SÄLJER på andrahandsmarknaden...

Jo det skulle nog va en bra investering även om jag inte skulle nöja mig med Ä-hus standard.

Men det e som du säger att ingen köpare bryr sig om fabrikatet på huset, märktes vid värderingen som för våran del hamnade ca 650000:- högre än vad vi byggt för läget betyder allt för tillfället , och vi skulle med all säkerhet fått mer än så för det om vi skulle sälja......hmm man kanske skulle...... 8)

billy_baver skrev:
Men vad händer när nybyggaren säljer? Nej, jag har inga vetenskapliga bevis. Men väntar med spänning på studenten som gör detta till uppsats.

Nästan INGEN som köper begagnat hus nöjer sig med att flytta in och bo i huset precis som det är. Andrahandsköparen beter sig med andra ord som Älvsbyhusbyggaren! Man köper "billigt" och "förädlar" dyrt.

En annan sida av samma mynt är att den som köper begagnat hus inte bryr sig särskilt mycket om ifall huset man köper är ett Älvsbyhus, ett Myresjöhus, ett Vårgårdahus eller ett Götenehus. Köparen ser bara att köket har fel färg och att parketten är lite sliten...

Är köket och badrummen yngre än tio år? Har huset vattenburen värme? Hur många sovrum? Hur många kvadratmeter boyta? Och - framförallt - vilket läge? Med svaret på dessa frågor multiplicerar mäklaren antalet kvadrat med lägesfaktorn X.

Detta borde göra Älvsbyhus till en KLAR vinnare för den som nöjer sig med kåken som den är och efter ett par år SÄLJER på andrahandsmarknaden...

Där har du en poäng!!

Men vi bygger för att bo länge inte för att sälja om 5-10år (sen vet man ju aldrig iof)

Å andra sidan är planlösningarna olika vilket är mycket jobb att ändra när man köper äldre hus. Där tycke iaf jag att Götenehuset har vissa fördelar med den planlösningen som vi tittat på.
Och som du säger så stämmer ju nästan aldrig en andrahandsköpares smak in på de hus som man köper, när det gäller tapeter och färger, men det är å andra sidan lättare att ändra på än hela planlösningen.

Kosmos skrev:
Jo det har du rätt i det blir en del sena kvällar......
Nu väntar vi våran förste lille så det kanske inte blir så mycket byggt iframtiden efter födseln... ;)

Då får man grattulera till den kommande lillKosmos..
När är det tänkt att storken ska landa? :D

Haha....ja det är ju preliminärbokat till den 27 Januari ;D
Väldigt spännande OCH nervöst!
Så man får väl liga i lite nu så man blir klar med så mycke som möjligt i höst. :)

Kosmos skrev:
Haha....ja det är ju preliminärbokat till den 27 Januari ;D
Väldigt spännande OCH nervöst!
Så man får väl liga i lite nu så man blir klar med så mycke som möjligt i höst. :)

Ok va kul..! Att få barn är det underbaraste som finns, man kan inte jämföra det med någonting annat i livet, helt fantastiskt..!!

Bor ni i sthlm eller? Isf kan jag verkligen reka http://www.bbstockholm.se/

Tackar för tipset men vi bor utanför Falkenberg typ 10 mil söder om Gbg. så vi får satsa på något som ligger lite närmare ;) ;D

Kristoffer

Kosmos skrev:
Tackar för tipset men vi bor utanför Falkenberg typ 10 mil söder om Gbg. så vi får satsa på något som ligger lite närmare ;) ;D

Kristoffer

Hehe ja då är det lite långt att åka..! ;D ;D ;D

Lycka till iaf.

Just det horribla priset på markarbete hos Ä-hus verkar ju vara något som går igen här på forumet. Vi (inte Ä-hus) hade en tomt med mycket vatten vilket innebar mycket fyllor. Dessutom fick vi platta till både hus och garage (116+50) . Totalt under 300'. Och jag tycker att jag blev halvblåst. :(

Vad är det som ingår i priset från Älvsbyhussäljarna? För det är väl inte husföretaget Älvsbyhus som fixar markarbetet.....inte när vi byggde i alla fall. Själv så fick vi betala ca 150 000:- för markarbetet, men då fyllde de upp tomten med ca 1800-2000m3 fylnadsmassor, det är ca 200 turer med lastbil och dumper. Och det var den markgubben som säljaren rekomenderade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.