10 118 läst · 39 svar
10k läst
39 svar
Acctankars inkoppling
Ok !
Vad jag tänkte var att man använder blåsull närmast tank som första isolering sedan finnfoam man avisolerar den högre tempen mot tank först, finnfoam mot väggar på regel så att man luftspalt mot vägg borde ge en fullgod isolering.
Mvhpr95
Vad jag tänkte var att man använder blåsull närmast tank som första isolering sedan finnfoam man avisolerar den högre tempen mot tank först, finnfoam mot väggar på regel så att man luftspalt mot vägg borde ge en fullgod isolering.
Mvhpr95
Hade funderat på nåt liknande men jag tror inte riktigt på att blanda ger någon fördel. Ska man liks blåsa in ull kan man göra det så mycket det bara går det fungerar ju trots allt vad jag förstått mycket bra där det är svårt att komma till.
Har en till tank på 750 liter som inte går att isolera på annat sätt så där måste jag ändå blåsa in isolering.
Funderade också på PU (Polyuretan)-skum hittade annons men borde ju finnas lokalt någonstans har för mig at det fanns på biltema.
Problemet med PUskum är att jag inte vet ett dyft mer än att det isolerar bra och fyller håligheter väldigt bra.
Har en till tank på 750 liter som inte går att isolera på annat sätt så där måste jag ändå blåsa in isolering.
Funderade också på PU (Polyuretan)-skum hittade annons men borde ju finnas lokalt någonstans har för mig at det fanns på biltema.
Problemet med PUskum är att jag inte vet ett dyft mer än att det isolerar bra och fyller håligheter väldigt bra.
v-g skrev:pr95: Hittade detta under övriga egenskaper:Skivorna behåller sin form upp till +90 C°. Går nog inte så bra då tyvärr
Matss:I MITT fall skulle den göra det särskilt på undersidan iom att jag slipper reglarna.
Fast nu när jag tänkt på det hela och eftersom frigolit inte tål värmen så får det bli en platon mot väggen och sen stoppar jag bara ner vanlig glasull från byggmax den tål ju värmen och isolationen borde bli god nog. Alternativt får jag spruta bakom tanken också. Framsidan vill jag ha så man kan öppna upp (om man gud förbjude glömmer nåt ) så där får bli reglar och matta.
Möjligen får jag göra om hela stosen och hela baletten så att isoleringen får plats
Har iaf fått tag i ett nytt expansionkärl idag i RF samt järn att staga upp tanken med så bollen har börjat rulla åtminstone en meter av den kilometer den ska
Varför inte bara gullfiberskivor? Det finns en regelskiva som har väldigt lågt lambda, betydligt bättre än lösull, nu när du söker nåt som har bra isolerförmåga.
Och för allt i världen köp inte Byggmax lågprisull, den är värdelös, hur den dyrare är vet jag inte.
Vill man slippa reglar mot golvet finns det "frigolit" Styrolit om jag minns rätt som fixar tempkraven, i alla fall om man lägger en OSB-skiva mellan tank och isolering.
Det är klart det är inga problem att sticka ner några skivor bakom/framför och sen blåsa bara över överdelen eller avrekommenderar du även det? Runt tekniktanken får jag annars problem då jag har slingor och rören går flera varv på utsidan sen matningen osv. Finns bättre sätt så säg gärna!
Byggmax köper jag bara skivor dvs inte rullarna och av vad jag kan finna av prodinfo är det lika bra som roxull förrutom att det är rätt svårkapat (fastän jag har riktig isolerkniv).
Rullarna har sämre lambda det har jag noterat så såna blir det inte och i detta fall är det så få kvadrat att jag kan kosta på nästan vad som helst förutsatt att det bli bra. Men om det går 32 eller 34 kubik ved per år det är vilket som vill mest undvika att sätta in skit så att det är ogjort arbete när jag väl gjort det.
Lösullen får iaf bli roxulls variant för de har jag säljare nära till.
Fiffigt med en OSB där det ska jag anama. I normalfallet tror jag inte jag kommer fylla tanken såpass att det blir över 90 grader i botten men det kan ju vara bra att ha lite marginaler.
Byggmax köper jag bara skivor dvs inte rullarna och av vad jag kan finna av prodinfo är det lika bra som roxull förrutom att det är rätt svårkapat (fastän jag har riktig isolerkniv).
Rullarna har sämre lambda det har jag noterat så såna blir det inte och i detta fall är det så få kvadrat att jag kan kosta på nästan vad som helst förutsatt att det bli bra. Men om det går 32 eller 34 kubik ved per år det är vilket som vill mest undvika att sätta in skit så att det är ogjort arbete när jag väl gjort det.
Lösullen får iaf bli roxulls variant för de har jag säljare nära till.
Fiffigt med en OSB där det ska jag anama. I normalfallet tror jag inte jag kommer fylla tanken såpass att det blir över 90 grader i botten men det kan ju vara bra att ha lite marginaler.
Täck in allt som inte ska isoleras o spruta sen med skum.www.isopol.se Det är väl svalt i pannrummet man vill ha..
Återkoppling:
Ringde isopol och om jag behövde 2 kubik isolering (alltså färdigjäst) så kostar det 7 papp. Inga problem att blanda själv, tydligen bara 50/50.
Mot väggen skulle en platon fungera fint sa han.
Måste fundera vidare men är enormt frestad, detta är ju kungen av isolering
Frestar sålänge med en bild på exp-kärlet:
Ringde isopol och om jag behövde 2 kubik isolering (alltså färdigjäst) så kostar det 7 papp. Inga problem att blanda själv, tydligen bara 50/50.
Mot väggen skulle en platon fungera fint sa han.
Måste fundera vidare men är enormt frestad, detta är ju kungen av isolering
Frestar sålänge med en bild på exp-kärlet: