H*L*B = 150*200*100 (cm) totalt 3 kubik. Russin nu hänger jag inte med?
 
v-g skrev:
Bra skiss :D Fast det var mest när jag körde "trycklöst" som problemet uppstår. ÄR det inte så (som i ritningen) så är det ju inga problem som Matss skriver bara att parallellkoppla.
Bygger du som Matss beskrivit i tråden om trycklöst så får du inga problem. Du kommer när du eldar att värma upp båda tankarna samtidigt via laddkretsen som är ansluten till båda tanktopparna och båda tankbottnarna som på min skiss. När den lilla är varm en halvmeter ner från toppen är även den stora det även om det innebär större mängd varmt vatten i den störrre tanken. När båda tankarna är fulladdade och du slutar elda så använder du antingen en värmeväxlare eller en slinga monterad i den stora tanken (lättare att få i en slinga där, bara att pilla in den genom manluckan) för att plocka ut värmen till radiatorsystemet. Allt eftersom det samlas kallvatten i botten på den stora tanken så kommer det vattnet, på grund av sin högre densitet, att tränga undan varmvatten i botten på den mindre tanken. Det varmvattnet har ingenstans att ta vägen annat än till toppen av den stora tanken och vips så har du självcirkulation som utjämnar tempdifferansen så att skiktningen kommer att ligga på samma nivå i båda tankarna. För att förbättra skiktningen ännu mer kan du sätta två slingor i den större tanken, en uppe och en nere, och ansluta dem till en Bivalentshunt. Då kommer du att tömma botten på tanken helt och hållet innan du börjar utnyttja värmen i toppen och det hjälper till att få en bra skiktning.
 
Om radiatorsystemet kopplas till en slinga i tanken,
hur reglerar man då värmen?
Man har ju inget kallt vatten att "blanda" med, eller är det jag som tänker fel?

Mats C
 
Man sätter ett T-rör på returen och blandar returen med vatten från slingan. Se komplettering på min ytterligt amatörmässiga skiss.
I princip så skickar man alltså så pass stor andel av vattnet som behövs genom slingan för att hålla önskad framledningstemp, resten återcirkulerar via shunten och värms därför inte. Om värmebehovet är noll går all retur via shunten och om värmebehovet är max går allt vatten via slingan..
 
  • trycklöst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
v-g skrev:
Staffan2000: Ska man svetsa igen manluckan också eller duger packning? Någon aning om hur mycket man ska staga eller hur man räknar på det?





Svetsa igen manluckan.
Se på min bild som ett av otaliga alternativ för uppstagning.
Själv provtryckte jag min tank utan manometer, med mottot "ju mer tryck, desto bättre" Och lät den stå i tre dagar.
Tanken gav ifrån sig läten som fick mig att tro att jag var instängd i en sjunkande Ubåt.

Vid idrifttagande med normalt tryck gick "Ubåten" i ytläge.

Ingen mening med extrem stagning enl. tidigare inlägg. 5000kg/kvadratmeter är inte så mycket som det kan låta för den oinvigde.

Staffan
 
  • PICT0826.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffan2000:Det där ser mer rimligt ut i genomförandemöjlighet. 5 ton är inte mycket i det avseendet, nej när en svetspunkt kan hålla för ett ton. Som järn kostar nu har man ju inte precis obegränsade möjligheter heller. . Dock blir det ändå massa järn som måst handlas in. Kostar säkert 5 papp men ändock en fjärdedel av vad ny tank skulle kosta.

Som det är kopplat nu så har jag ingen slinga för radiatorerna utan de går rätt in i tanken. Tycker det fungerar bra (förrutom då man inte eldar ;) )

Har denna lösningen någon nackdel gentemot slina i tanken? För som det är nu kan jag fylla rubbet med en kran och det tycker jag är smidigt.

Shunten är kopplad som den snygga skissen fast utan slinga. En sak som är "lite" störande är att man måste reglera shunten med mikrometerprecision, har tex aldrig vridit den ovanför trean under normal drift och utetemp på -15.
 
v-g skrev:
Staffan2000:
Som det är kopplat nu så har jag ingen slinga för radiatorerna utan de går rätt in i tanken. Tycker det fungerar bra (förrutom då man inte eldar ;) )

Har denna lösningen någon nackdel gentemot slina i tanken? För som det är nu kan jag fylla rubbet med en kran och det tycker jag är smidigt.

Shunten är kopplad som den snygga skissen fast utan slinga. En sak som är "lite" störande är att man måste reglera shunten med mikrometerprecision, har tex aldrig vridit den ovanför trean under normal drift och utetemp på -15.
Nackdelen är väl i så fall att tanken måste hålla för driftstrycket. Tar du ut värmen med hjälp av en slinga så behöver du inte ha något tryck alls i tanken och använder du din oljetank så behöver du inte staga den överhuvudtaget, bara att svetsa in en slinga och täta manluckan ordentligt. Väljer du att staga upp tanken så att den klarar 1.5 bar så sparar du å andra sidan in på kostnaden för slinga.

Angående shunten så bör du definitivt satsa på en shuntautomatik av något slag. Kostar någon tusenlapp men sparar en fruktansvärd massa spring i pannrummet och ser till att hålla innetemperaturen konstant så länge det finn varmvatten kvar i tanken.
 
Jaarmannen:Aha nu börjar polletten ramla ner tror jag, din ritning avser alltså att man ska ha panna och bef acctank i det trycklösa systemet?

Shuntautomatiken är så gott som redan beställd såpass mycket har jag iaf insett för länge sen. Visste inte ens att den kostade under 2 lax förrän jag av en slump tittade på rinkabys sida. Tänkte handla termoventilers variant. Helt olidligt utan nu när solen skiner så blir det stekhett och man måste kompensera för detta. Just nu 22 grader och det är ett tag sen solen gick ner :rolleyes: Vill ha runt 20 grader men men....
 
Staffans2000
Hej v-g.
Om du redan har oljetanken, behöver du endast material för stagningen.
Kolla på närmsta skrot efter lämpligt material tillex.: Plattjärn, T profil. U balk, H/I balk............
Med andra ord: Vad som helst i järnväg som är styvt. Det borde inte kosta mer än ett par hundra kr.
 
v-g skrev:
Jaarmannen:Aha nu börjar polletten ramla ner tror jag, din ritning avser alltså att man ska ha panna och bef acctank i det trycklösa systemet?
Ja just så, även den stora tanken blir förstås trycklös (då slipper du staga den). Du kan då behålla befintlig expansion för radiatorkretsen eftersom den blir separerad från panna&tank. Men det går för all del att ansluta även radiatorerna direkt, utan slinga, och bygga upp trycket i radiatorkretsen med hjälp av pumpen. Det beskrivs detaljerat i tråden om trycklöst system, lägg gärna lite tid på att kolla igenom den, där finns mycket nyttigt.
 
Vill nog helst ha expansion till elementen, det är så behändigt och bara fungerar :)

Skulle nog faktist vara en mycket bra lösning tror jag. Minst jobb är det ju definitivt.

Har läst den tråden från början så jag är ganska informerad. Tyvärr så minns man ju inte allt ens direkt efter att det lästs. :rolleyes:
 
Hallåjs, nu lyfter jag min egen tråd här med ytterligare frågor, det verkar som om jag äntligen kommer till skott och det får bli stagning av denna tank med skrotjärn.

Problemet nu är isolationen som tar upp för mycket plats särskilt på sidorna.

För att få en lösning på detta har jag tänkt ut att använda frigolit bla under och på sidorna av tanken. Ovansidan tänkte jag dränka i sprutull upp mot taket.

Tanken står mot yttervägg i källaren (murad/putsad på halmmatta) och ej helt 100% i dräneringen därav vill jag inte ha ull mot väggen utan föredrar då frigolit där man kan fixa en liten luftspalt.

Tänkte samma sak under tanken enklast att hissa upp den och lägga en matta av frigolit under (efter att man svetsat ;) )

Frågan är egentligen om frigoliten tål värmen eller om det blir pulver efter ett tag? Ska man välja någon särkild sort? Det står ju att den klarar 80kPa i tryck vilket borde vara nästan 8 ton/m² så där borde man ju vara safe eller har jag tänkt fel (kollar på byggmax friggo)

Eller ska jag helt slå detta ur tanken och isolera med ull hela vägen? Frigolit isolerar ju bättre vad jag vet. ½ friggo hälften ull kanske?

Någon som har ett bra förslag? tippar på att jag maximalt kan bygga 1 dm/sida och då får jag göra en inbuktning för spånbingen till förugnen. Ska flytta pannan så gott det går men det är allaredan ganska tajt.

Kostnaden är såklart också en stor faktor (annars hade det hela redan vart klart) :rolleyes:
 
Att frigolit isolerar bättre är en myt, kolla på isover.se om du undrar över isolervärden
 
pr95: Hittade detta under övriga egenskaper:Skivorna behåller sin form upp till +90 C°. Går nog inte så bra då tyvärr :(

Matss:I MITT fall skulle den göra det särskilt på undersidan iom att jag slipper reglarna.

Fast nu när jag tänkt på det hela och eftersom frigolit inte tål värmen så får det bli en platon mot väggen och sen stoppar jag bara ner vanlig glasull från byggmax den tål ju värmen och isolationen borde bli god nog. Alternativt får jag spruta bakom tanken också. Framsidan vill jag ha så man kan öppna upp (om man gud förbjude glömmer nåt ;) ) så där får bli reglar och matta.

Möjligen får jag göra om hela stosen och hela baletten så att isoleringen får plats :)

Har iaf fått tag i ett nytt expansionkärl idag i RF samt järn att staga upp tanken med så bollen har börjat rulla åtminstone en meter av den kilometer den ska ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.