Jag vet inte, men jag är lite skeptisk till "lagningsvätskor", för som jag förstår ska de "klegga igen" eller "svälla" packningarna. I en skruttbil så är det absolut vettigt, men är bilen något finare så skulle iallafall jag ta det lite försiktigt med "lagningen".

Minns en gammal saab jag hade som läckte i "ögat" på torkfiltret, jag hällde lim över ögat och sen funkade den bättre efter det! Sen gick nåt annat sönder på den, så jag fick hjälp att byta och fylla.

Men efter det har jag fulfyllt två bilar. Utan lagningsvätska. Har funkat bra. Ofta ser man ju om det läcker nånstans då det kommer ut olja, och i vissa fall går det ju att lysa med UV ljus om det redan är spårmedel i. Så vet man om det är ett hopplöst fall. I många fall tror jag att det på gamla bilar helt enkelt "naturligt" tappat tryck över alla år. Då kan man nog egentligen hellre kosta på sig en "finfyllning" hos en riktig firma?
 
Vad jag förstått så tappar alla AC ca 5% av kylvätskan per år. Så om bilen är 14 år, som den jag skall fixa, så är det dags.
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Nu är bilen åtgärdad. Det var dock så lite gas kvar att både lagningsflaskan och refillflaskan gick åt. Men nu är det OK tryck i systemet och det kommer kalluft. Vi får se om det håller tätt, men jag har dubbelkollat efter några dagar och trycket har inte sjunkit.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Våran VW 2018 med blott 8000mil på mätarn blev utan AC för ett tag sedan.
Lite nervöst när man upptäcker att kompressorn saknar magnetkoppling och förr eller senare kommer skära ihop om den får gå utan köldmedium.
Men det gick bra att demontera navet i kompressorns remhjul så det är ett tips till den som vill fortsätta köra sin bil tills man får systemet fyllt igen. Denna bil vill jag inte fulfylla själv och det tar några veckor innan jag får den fylld.
Navet sitter med 3 skruv och en mutter.
Jag drog för säkerhets skull fast skruvarna igen utifall de håller remskivan.
Demonterat nav från kompressorens remhjul i en VW 2018, hålls upp av en hand i gummihandske, med verktygssatser i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en kompressorremhjul i en bilmotor, där navet har demonterats och skruvarna skruvats tillbaka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Felet var läckage på aluminiumrör vid höger bakhjul, till bakre kylelementet.
Rören är överdragna med svart plast vid varje klammer som håller rören mot chassiet. Den plasten hade några bulor som putade ut. Petar man hål på plasten finner man vit aluminiumoxid och ett ärgat hål mer i metallen. Där gasen pyst ut var det ett "typ borrat hål" rakt igenom.
Annars ser rören ut att vara i nyskick.
Bild på ett tvärsnitt av röret rakt igenom hålet.

Tvärsnitt av ett aluminiumrör med korroderat hål, hålls av en person med en svart handske. Bakgrund av kartong och arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt rör 5000kr....🥹
Det blev lite uppfinningsrikedom i stället då de slantarna gör bättre nytta på andra ställen.
 
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Våran VW 2018 med blott 8000mil på mätarn blev utan AC för ett tag sedan.
Lite nervöst när man upptäcker att kompressorn saknar magnetkoppling och förr eller senare kommer skära ihop om den får gå utan köldmedium.
Men det gick bra att demontera navet i kompressorns remhjul så det är ett tips till den som vill fortsätta köra sin bil tills man får systemet fyllt igen. Denna bil vill jag inte fulfylla själv och det tar några veckor innan jag får den fylld.
Navet sitter med 3 skruv och en mutter.
Jag drog för säkerhets skull fast skruvarna igen utifall de håller remskivan.
[bild]
[bild]
Felet var läckage på aluminiumrör vid höger bakhjul, till bakre kylelementet.
Rören är överdragna med svart plast vid varje klammer som håller rören mot chassiet. Den plasten hade några bulor som putade ut. Petar man hål på plasten finner man vit aluminiumoxid och ett ärgat hål mer i metallen. Där gasen pyst ut var det ett "typ borrat hål" rakt igenom.
Annars ser rören ut att vara i nyskick.
Bild på ett tvärsnitt av röret rakt igenom hålet.

[bild]

Nytt rör 5000kr....🥹
Det blev lite uppfinningsrikedom i stället då de slantarna gör bättre nytta på andra ställen.
Vilken VW modell pratar vi om?
 
G Ganescha skrev:
Vilken VW modell pratar vi om?
Sharan 4m 2.0tdi 184hk. Den har r1234yf.
Har en Sharan 2015 också med r134a men den har aldrig behövt fyllas.
Har en Ford F250 1993 och en Dodge Grand Caravan 2003 med dubbla kylpaket. Dessa 2 bilar har jag fyllt med gasol.
Dodgen hade lika ärgade hål i rören som VWn. Har bytt och skarvat i omgångar men där blev det 12mm koppar prisolrör nu sist.
Få se hur länge det går med koppar+alu men det är slang i mellan i allafall.
Ett elände med rör under bilen och hjulhusen bak där det alltid sprutar skit.
Nästa gång Dodgen krånglar så kopplar jag nog ur bakre ACn.
Forden har jag för mig har stålrör och har bara läckt i tryckvakten och skrotat kompressorn en gång. Original r12 men bara gasol r290a+r600a i min ägo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.