Vilken dusch gör inte det i ett sekelskiftesbadrum... För att inte tala om tvättmaskinen... ;D
 
Jag tycker då det är jättefint! Finns sådan kakellist i fler färger än vitt? Sambon är nämligen allergisk mot vitt men jag tycker det blir trevligt och inte så sterilt att inte gå upp med kaklet hela vägen till taket - i synnerhet om badrummet är stort. Vad har ni ovanför? Målad väv eller vad?
 
Tack för berömmet om vårt badrum :)

Angående duschen är det ju som TorpSara skriver...det passar ju aldrig riktigt in. Och det var ett val vi gjorde. Vi ville inte ha bara badkar eftersom det då antingen stänker massor på golvet (iallafalll vi vill stå upp när vi duschar) eller kräver ett draperi vilket känns mindre fräscht. Dessutom efter att ha bott i flera olika lägenheter där det krävts draperi är jag fullständigt allergisk mot såna som dras in mot kroppen och klibbar fast när man duschar...Ihhh...Kallt!! :D

Hur skulle vi då göra? Jo det fick bli duschdörrar i glas...klarglas så det inte syns så mycket och vi har dem alltid öppna och ställde in mot väggen så de inte tar någon plats. Genom det känns badrummet rymligt. Visst är de stilenligt helt fel men det snyggaste alternativ vi kunde hitta som vi dessutom ville leva med.

Alsti 18! Jag tror att kakellisten finns i flera färger. I annat fall fanns det liknande hos Höganäs. Kommer inte ihåg vad den vi har heter tyvärr. Men kolla i välsorterad kakelaffär så hittar du säkert. Vi har tapetserat med vanlig målarpapp. Sån man normalt lägger som skydd på golvet alltså. Sen är den målad med 3 strykningar linoljefärg. Ytan är ganska blank och jättelätt att torka av och den utsätts inte för några vattenstänk direkt eftersom vi har kaklat hela vägen upp i duschen och kaklet i resten av badrummet går upp till ca 1.60.

Kan oxå meddela att det inte är något som heslt problem att ha vitt heller...om det är pga att det blir lätt smutsigt som stör din sambo. Det är så lätt att hålla rent med kakel ändå.
 
Förlåt men jag "ljög" om pappen på väggen. Vi har använt golvpapp i andra rum med bra resultat och jag glömde faktiskt att vi inte gjorde det i badrummet. Vi köpte en vanlig papperstapet och satte upp. Billigaste sorten vi kunde hitta. tror rullen kostade 35:- Funkade jättebra och sen målade vi den.

Att vi inte tog papp beror på att den är bredare och svårare att jobba med, och eftersom det var så liten yta så räckte en tapetrulle.
 
Hur fint som helst.
 
Ja jag gör också tummen ner, verkar som åsikterna är lika skiftande som färgen på golvet.

Huvudsaken är som alltid att brukaren ska vara nöjd själv.
 
Sara_B skrev:
Måste få dela med mig lite - nu är det nästan, nästan klart, vårt badrum!

Efter att i över ett år bara haft dusch i uthuset (brrr på vintern!) och en minimal och jättesunkig toa inne i skaffeiet i köket har vi nu nästan, nästan ett färdigt badrum! Det är helt enormt, särskilt när man inte är van!!!

Man går in från stora salen nere, genom en nytillverkad men jättefin liten spegeldörr längst bort, och kommer in i det lilla tillbygget på baksidan. Och här är det moderna bekämligheter fullt ut: helkaklat, golvvärme, stort handfat, tvättstuga med stor arbetsbänk, en massa skåp... Ja, ni hör ju! Sen är det lite ålderdomliga bekvämligheter också, med ett gammalt tassbadkar i gjutjärn.

Det är ljust, det är fräscht, det är snyggt och det är praktiskt! Och det är ett perfekt komplement till allt det ålderdomliga, handgjorda, slitna och sneda i resten av huset!

Någon dag kan ni få se foton om ni vill också.
Var det inte ditt badrum vi skulle få se? (Tråden blev visst kapad) :)
Nyfiken!
 
Jovisst - har inget foto på det utvändigt bara, hade tänkt fota i kväll (fast det vete sjutton om jag hinner innan det är mörkt förresten). Men foton invändigt kan ni få redan nu!

Eftersom det är ett helt nytt tillägg i en ny liten tillbyggnad bestämde vi oss för att inte försöka skapa någon perfekt illusion av ett badrum anno 1900, det får gärna synas att det är nytt!

Samtidigt vill vi inte att det nya rummet ska skära sig alltför mycket mot resten av huset, så vi har försökt använda lite mer gedigna material, många små och inte alltför skarpa ljuskällor och några lite mer traditionella detaljer.

Tycker det blev en ganska bra blandning av gammalt och nytt, utan att vara något märkvärdigt.

Ska se om jag kan fota mer ikväll. Det är en bad/toadel och en tvättstugedel, skåp av ek, krokar o dyl av mässing, fönster med krysspröjs.

 
  • bad_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade ett par bilder till, här är duschhörnan:

 
  • dusch_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Handfat o förvaring
 
  • P1010824.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ett redigt duschmunstycke ni hittat :)
Var har ni köpt det ?

Väldigt snyggt med kakel satt "i förband" (heter det så?)
I alla fall, med förskjutna skarvar alltså.
Det gör att det ser lite äldre ut faktiskt, bra idé

Jocke
 
Några till: tvättstugedelen
 
  • Tvttstugedelen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Å en sista: det ena av fönstren
 
  • Fnster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint! :) (den här Sara vill också ha en tvättstuga...)
 
Hej!
Vi har også gennem to år bygget et baderum i et gammelt torp fra 1818
Vi gjorde det klart for os at det skulle være moderne med respekt for det gamle hus, og jeg synes at vi har gjort der godt. Se de billeder jeg har .

MVH

JCS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.