Plywood på plats och gips på gång. Trevligt att börja få en uppfattning hur rummet kommer te sig utifrån ritningarna.

Ett pågående byggprojekt med uppsatt plywood och verktyg på golvet i ett ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Nyligen flytspacklat golv i ett rum under renovering med synlig golvbrunn och skuggor.
Skapa konto

Äntligen flytspacklat klart en första omgång, ska mäta ut var duschen tar vid, stänga av och flyta en sista gång.

Inte lika roligt att hålla på längre men väldigt trevligt att se rummet ta form. Har en eftersmak av "less" i munnen...

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Renoverat badrumsgolv med installerat tätskikt och synlig golvbrunn, redo för klinkersläggning.
Skapa konto

Väggarna klara med tätskikt, första våden på golvet klart med golvbrunnen på plats.
Tvättmaskinen gav upp och vi hade 14 dagar utan tvättmaskin, bilen gick sönder och var ute ur matchen två veckor likaså.. knät blev utdömt av Sjukgymnast med 3 månaders rehabilitering.. Trots allt så är vi här idag..
Tre våder till på golvet sen dags för klinkers och kakel. Duschväggen kommer från glasmästaren på onsdag!

Otroligt skön känsla!

• Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
Kvadratisk slukrist omgiven av marmor klinkers med synliga avstånd mellan bitarna under installation.
Skapa konto

Ok, så slukristen är 17 cm i kvadrat och rutorna på marmorn är 48 mm, avståndet är 3 mm mellan klinkersbitarna.

Hur kapar jag för att få snyggt kring? Eller... Köpa en annan slukrist med bättre mått, 20x20 skulle funka bättre?

Redigerat:
nikasp
Heja heja! Själv river jag bara vårt 6 kvm och lejer ut jobbet som startar i veckan. Föräldraledig just nu med sambo som oftast är borta från 07-18 på jobbet. Med en 1 och en 3-åring får man inte ihop mycket tid alls mellan tvättar, städning, disk och måltider plus (viktigaste), vara med barnen. Sabbade delvis min första föräldraledighet pga att jag hade för mkt på gång i både hus och torp. Magen rasade också halvofta, säkert pga stress. Ta det lugnt också om det går!

nikasp nikasp skrev:
Heja heja! Själv river jag bara vårt 6 kvm och lejer ut jobbet som startar i veckan. Föräldraledig just nu med sambo som oftast är borta från 07-18 på jobbet. Med en 1 och en 3-åring får man inte ihop mycket tid alls mellan tvättar, städning, disk och måltider plus (viktigaste), vara med barnen. Sabbade delvis min första föräldraledighet pga att jag hade för mkt på gång i både hus och torp. Magen rasade också halvofta, säkert pga stress. Ta det lugnt också om det går!
Jo, det tar en faslig tid. Jag var sjukt naiv "vi har ju alla sakerna så det borde ta 3-4 veckor".

Avis att du leker birt, man sover liksom lite djupare på nätterna då.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Blev en ny slukrist.. 20x20 cm. Ska ge det ett försök.. Annars blir det plastmatta..

Ny 20x20 cm stor slukrist i metall med dekorativt mönster monterad på vägg.
Skapa konto

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Haha, jag är också sjukt naiv ibland och felbedömer ofta tiden med 3-4 ggr då något alltid jä&las och jag ofta gör saker själv och för första gången = tar extra tid.

Firman som ska bygga bedömer att våra 6 kvm tar 19-24 dagar och lovar dyrt och heligt att de aldrig blir försenade. Stor firma som startar ca 10 badrumsrenoveringar per vecka. Utlovat att vi har minst en gubbe här varje dag och minst 40 tim/vecka. Få se om verkligheten stämmer :)

• Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Nu hann @Peter_K redan att börja klinkra/kakla så där hjälper inte det tips jag tänker ge dig nu (som jag kanske redan gett dig.. Förvirrad man här!)

Men jag har tidigare fått tipset av en plattsättare att det underlättar att börja med att väggarna. Detta för att slippa kapa kaklet snett eller vad man ska säga. Klinkersens kapningar blir raka i vilket fall då de inte påverkas av fallet så som kaklet gör :)

J Jarlsgård skrev:
Nu hann @Peter_K redan att börja klinkra/kakla så där hjälper inte det tips jag tänker ge dig nu (som jag kanske redan gett dig.. Förvirrad man här!)

Men jag har tidigare fått tipset av en plattsättare att det underlättar att börja med att väggarna. Detta för att slippa kapa kaklet snett eller vad man ska säga. Klinkersens kapningar blir raka i vilket fall då de inte påverkas av fallet så som kaklet gör :)
Låter vettigt, värt att ta till sig. Ska nog inte ge mig hän efter öl, vin och grill.. Gaudi nästa!

P
J Jarlsgård skrev:

Jo jag har sett det tipset och var i valet och kvalet hur jag skulle göra men tyckte det var skönt att få på klinkers och golvpapp så duken inte blir skadad. Sedan är golvet nästan i våg förutom vid duschen så det blir inte så mycket att passa in ändå.

P Peter_K skrev:
Jo jag har sett det tipset och var i valet och kvalet hur jag skulle göra men tyckte det var skönt att få på klinkers och golvpapp så duken inte blir skadad. Sedan är golvet nästan i våg förutom vid duschen så det blir inte så mycket att passa in ändå.
Förstår din tankegång till fullo! Har man fått till flytspacklingen riktigt bra så är nog golvet att föredra att börja med, har man det inte så ska man nog börja med väggarna :)

Mycket bättre med en 20x20 slukrist. Tur att jag tänkte till

En 20x20 centimeter stor slukrist installerad i ett kaklat golv.
Skapa konto

• Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
I round 1 i ena hörnan Mr & Mrs VS fix & marmor: 1-0

Hörnet av ett duschutrymme med mosaikgolv, centralt golvavlopp och vattentätande KeraSafe-folie på väggarna.
Skapa konto

• Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
Har precis börjat lägga träinspirerat klinkers som möter marmorn i duschen..

Renoveringsbild av gråa klinkerplattor bredvid nylagda trä-look klinkerplattor med distanskors och nivelleringssystem.
Skapa konto

• Gilla
Peter_K och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.