Mikael_L
Mäster skrev:
Apropå verkningsgrad på förbränningsmotorn, så tror jag de nya Cumminsdieslarna ligger på 70 %..
Har du någon länk eller nåt som stöder det?
Jag tror nämligen att det (i princip) är teoretiskt omöjligt.
Utan att räknat på det så tror jag det krävs förbränningstemperaturer på över 2000 grader för att uppnå sådan verkningsgrad ur en förbränningsmotor.
 
Ingen länk, endast fikarumssnack i dieselverkstan.., Därför tror jag bara..
 
M
Mäster skrev:
Jag tycker nog denna skapelse är lite rolig ändå...
[länk]
Verkar inte behöva vara så dyr heller.

Apropå verkningsgrad på förbränningsmotorn, så tror jag de nya Cumminsdieslarna ligger på 70 %..

Kolla upp lilla elsportbilen Wrightspeed X1 Finns bl.a på YouTube. Måsta va tungt att bli så förnedrad, när man sitter i t.ex en FERRARI ENZO :D

magentis
 
Mikael_L
Mäster skrev:
Ingen länk, endast fikarumssnack i dieselverkstan.., Därför tror jag bara..
Och ödmjukt nog så erkänner jag att min kunskap är inte tillräcklig = det är möjligt att det du säger stämmer. Så jag ville egentligen inte säga emot, utan istället se om det finns lite nya rön att lära sig. :)

Men vi räknade lite på olika verkningsgrader i carnot och rankins-cykler (och gud vet vilka fler olika modeller det fanns).
Och teoretisk max verkningsgrad för otto-motor (20-25%), kol och oljekraftverk (30-33%) och kylskåp och allt vad det nu var. Sen blir den praktiska verkningsgraden ännu sämre då verkligheten inte ser lika bra ut som teorin.

Men diesel cykeln är ju annorlunda än otto cykeln. (Och jag har aldrig fått räkna på den. ;))
Diesel har lite högre energiinnehåll än bensin, men inte nog mycket för att förklara moderna dieselbilars låga bränsleförbrukning, så diesel cykeln har antagligen bättre verkningsgrad än otto cykeln.
 
Det var nog lite önsketänk med 70%, jag googlade lite, men hittade inte mycket konkret,
75 % var ett teoretiskt mål. men idag verkar det ligga runt 50 %

Hamnade tillslut på wikipedia, där M.A.N påstods ha uppnått 54,4 %

(The MAN S80ME-C7 low speed diesel engines use 155 gram fuel per kWh for an overall energy conversion efficiency of 54.4%,)

Länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_engine .

Vad som är "nytt" på dieselfronten är väl commonrail, och upp till 7 insprutningar på en cykel.

I vilket fall verkar det gå att få bra "klipp" i en elbil också..:)
 
Redigerat:
Mikael_L
Mäster skrev:
Länk: [länk]
Ja det var intressant läsning. Jag hade ingen koll på att man nått dessa verkningsgrader. :)

Vi skulle haft lika bra bilmotorer som nu, redan på 60-talet. Då hade mänskligheten bara använt hälften av det bränsle vi redan brännt upp. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.