8 692 läst · 64 svar
9k läst
64 svar
6 av 6 testade LED-strålkastare fick försäljningsförbud
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Jag tror att vi talar förbi varandra.F Fredrik Sjödin skrev:
Hur tänker du annars att ESV har valt ut just dessa sex exemplar, förmodligen ett av varje av sex olika modeller, som varr och en importeras importeras i 100 eller 1000-tal?
F Fredrik Sjödin skrev:
NEJ jag är inte ute efter att sprida felaktiga myter.F Fredrik Sjödin skrev:
Saknar snarare tydligheten på SEMKO's tid. Kan bara konstatera att när Elsäkerhetsverket gör en stickprovsundersökning så är det förvånansvärt få av tillverkaren/importörens CE-märkta produkter som passerar nålsögat utan anmärkning.
Min käpphäst är att vi som jobbar professionellt med drivdon och annan elektronik från China inte litar på det påstådda CE-godkännandet utan hela tiden måste bilda oss en egen uppfattning om vi kan och vågar stå för produkten även om vi köper den från en europeisk åf.
Vi har ändå viss förmåga att berömma elsäkerhet och andra krav som EMC. Men hur ska en konsument ha ens en liten chans att köpa bra produkter?
I slutänden blir ändå elsäkerhetsverkets stickprov slumpmässiga.
Om de då dömer ut exempelvis 6 av 6 ledstrålkastare så påstår jag att de har slumpen på sin sida. Alternativet om slumpen inte är inblandad är värre.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Verket har en rätt omfattande underrättelseverksamhet tillsammans med bland annat tullverket. De har väldigt bra koll på flödena av elektrisk utrustning in till Sverige. De behöver inte använda slumpmässigt urval.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Att verket har ett ”bra” utfall när de testar beror på att de är duktiga på att hitta produkter som kan förmodas ha brister. De springer inte runt och samlar in produkter på måfå.Ljus skrev:
NEJ jag är inte ute efter att sprida felaktiga myter.
Saknar snarare tydligheten på SEMKO's tid. Kan bara konstatera att när Elsäkerhetsverket gör en stickprovsundersökning så är det förvånansvärt få av tillverkaren/importörens CE-märkta produkter som passerar nålsögat utan anmärkning.
Min käpphäst är att vi som jobbar professionellt med drivdon och annan elektronik från China inte litar på det påstådda CE-godkännandet utan hela tiden måste bilda oss en egen uppfattning om vi kan och vågar stå för produkten även om vi köper den från en europeisk åf.
Vi har ändå viss förmåga att berömma elsäkerhet och andra krav som EMC. Men hur ska en konsument ha ens en liten chans att köpa bra produkter?
I slutänden blir ändå elsäkerhetsverkets stickprov slumpmässiga.
Om de då dömer ut exempelvis 6 av 6 ledstrålkastare så påstår jag att de har slumpen på sin sida. Alternativet om slumpen inte är inblandad är värre.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Det påstås i facktidningar att elbränderna ökar igen men att det inte beror på installationerna i allmänhet utan ofta undermåliga apparater. Om detta är sant eller inte vet inte jag och jag har heller ingen källa att hänvisa till.
Om det är som påstått ovan så räcker inte verkets underrättelser eller resurser till.
Målet måste väl fortfarande vara ett elsäkert Sverige?
Om det är som påstått ovan så räcker inte verkets underrättelser eller resurser till.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Jo visst, självklart!F Fredrik Sjödin skrev:
Men inte tror du väl att ESV tar in all 10.000 av en ifrågasatt produktsändning och undersöker/testar.
Utan man ta en eller någrå stycken (= ett stickprov) och kontrollerar.
Förresten:
Jobbar du på SÄPO eller FRA?F Fredrik Sjödin skrev:
Moderator
· Stockholm
· 53 294 inlägg
Det har sagts att det vanligen handlar om angiveri från konkurrenter.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
ElbrändetLjus skrev:
Det påstås i facktidningar att elbränderna ökar igen men att det inte beror på installationerna i allmänhet utan ofta undermåliga apparater. Om detta är sant eller inte vet inte jag och jag har heller ingen källa att hänvisa till.
Jag har jobbat på Elsäkerhetsverket.KnockOnWood skrev:
Det räcker med att ta in ett enda exemplar.KnockOnWood skrev:
Man mäter upp rent fysiskt isolationsaavstånd, man kontrollerar spänningstålighet på olika komponenter, man kontrollerar att galvanisk åtskillnad är tillräcklig osv. Och så gör man EMC-mätningar, utstrålad, och ofta påstrålad.
Men det räcker med att testa ett exemplar, alla är nämligen likadant konstruerade.
Och man kontrollerar alltså dimensionsegenskaper.
Skulle man vilja testa livslängd eller andra kvalitativa egenskaper bör man däremot testa flera enheter.
Redigerat:
Klara konstruktionsmissar ser man ju ganska lätt, men jag tror att det var bättre ( och roligare) förr, då man fick tillbaka prylarna i en påse, efter att Semko gjort sina spräng-och brandtester. Nu finns det ju också en hel del piratkopierade komponenter med okända egenskaper, så mätningar har väl blivit än viktigare ?
Jag har tidigare varit av uppfattningen att importören har ett ansvar för att produkterna uppfyller EU:s krav om produktsäkerhet och CE-märkning. Jag har dock läst på lite och tänkte dela med mig av det jag kom fram till:KnockOnWood skrev:
Det är enbart tillverkaren som kan CE-märka en produkt, men i detta sammanhang menar man med "tillverkare" en roll snarare än den som faktiskt producerade den fysiska varan och om man säljer varan under eget varumärke så anses man vara tillverkare även om man "bara importerar".
Ett ansvar för CE märkning har man alldeles oavsett om man är tillverkare, importör eller distributör, även om ansvaret skiljer sig åt en del.
Importörer måste se till att de produkter som de importerar överensstämmer med tillämpliga krav och inte utgör någon risk för människor. I detta ingår också ett krav på att kontrollera CE-märkningen.
Distributörer har ett krav på sig att kunna upptäcka produkter som inte uppfyller lagkrav, t.ex. CE-märkning och har på så sätt ett ansvar för att CE-märkningen finns och är korrekt.
Med tanke på ovanstående så är detta nog klokt då jag antar att ni nog klassas som distributör.Ljus skrev:
Sen är det ju också så att eftersom man nog kan anse att det är allmänt känt att "Kina-CE-märkning" är tveksam, så torde ju ribban för vad som anses vara en rimlig kontroll av ett sån CE märkning också vara högre.
Vad jag menar är att det kanske inte räcker med att be tillverkaren presentera dokumentation och intyg. Om tillverkaren har ett intyg/testprotokoll från ett testföretag så kanske kontrollansvaret i detta fall också sträcker sig till att man kontrollerar att testföretaget är ok och dessutom verifierar att testprotokollet faktiskt har utfärdats av testföretaget och inte är förvanskat på något sätt.
Vi har gjort samma tolkning över ansvarsfrågan som du Leifur. Man ska inte säga att det var bättre förr rent generellt. Men allt blev inte bättre med frihandel eller att nationella krav ses som handelshinder.
Tillbaka till grundproblemet,
Vi som yrkesmän har en viss förmåga att bedömma konstruktion och kvalité men man behöver inte läsa särskilt många trådar här på forumet för att få tips på billigare produkter hos Ali med fler. Där privatpersoner väljer lägsta pris utan kunskap om regelverket eller förmåga att bedöma elsäkerheten i produkten.
Efter ett antal incidenter händer det att ESV väljer att göra en stickprovsundersökning men det varken hjälper de drabbade eller hindrar de som jagar lägsta pris i ren okunskap.
Ser detta som ett större elsäkerhetsproblem än några egnahemspulare som frågar först och sedan gör enligt instruktionerna från någon kunnig.
Personligen saknar jag tydligheten som fanns på SEMKO'S tid även om jag är medveten om att vi aldrig kan dra tillbaka klockan dit.
Vi som yrkesmän har en viss förmåga att bedömma konstruktion och kvalité men man behöver inte läsa särskilt många trådar här på forumet för att få tips på billigare produkter hos Ali med fler. Där privatpersoner väljer lägsta pris utan kunskap om regelverket eller förmåga att bedöma elsäkerheten i produkten.
Efter ett antal incidenter händer det att ESV väljer att göra en stickprovsundersökning men det varken hjälper de drabbade eller hindrar de som jagar lägsta pris i ren okunskap.
Ser detta som ett större elsäkerhetsproblem än några egnahemspulare som frågar först och sedan gör enligt instruktionerna från någon kunnig.
Personligen saknar jag tydligheten som fanns på SEMKO'S tid även om jag är medveten om att vi aldrig kan dra tillbaka klockan dit.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Rykten..H hempularen skrev:
Du fortsätter att sprida felaktigheter om Elsäkerhetsverkets marknadskontrollarbete. Det gagnar ingen.Ljus skrev:
Vi har gjort samma tolkning över ansvarsfrågan som du Leifur. Man ska inte säga att det var bättre förr rent generellt. Men allt blev inte bättre med frihandel eller att nationella krav ses som handelshinder.