8 580 läst · 64 svar
9k läst
64 svar
6 av 6 testade LED-strålkastare fick försäljningsförbud
Sida 1 av 5
På konsumentens sida
· 3 111 inlägg
Majoriteten av LED-strålkastarna på marknaden uppfyller inte gällande krav.
Du kan läsa artikeln här: 6 av 6 testade LED-strålkastare fick försäljningsförbud
Du kan läsa artikeln här: 6 av 6 testade LED-strålkastare fick försäljningsförbud
Den som följer "Big Clive" på youtube när han plockar isär elprylar, (mestadels östasiatiska) inser att detta är ingen enstaka händelse. Kvaliteten och säkerheten på dessa prylar är mestadels under all kritik. Med CE-märken och allt!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Och noll info om vad det var för fel på de "testade" produkterna.
Mycket upplysande
Mycket upplysande
Läser man testerna så framkommer det att det ex rör sig om rent livsfarliga elektriska fel. En del har ex. för små ledningar som kan leda till överhettning. Det framgår även att de kan skapa elektriska övertoner på elnätet (Switchade nät delar) vilket i sin tur kan skapa el problem i fastigheten de ansluts i, radio störningar mm.KnockOnWood skrev:
Det är mängder av "felpunkter" som tas upp så det är svårt att skriva ett enhetligt fel som gäller samtliga.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Men vad är felen?
Det kan jag i alla fall inte utläsa.
Det närmaste jag kommer är att armaturerna inte är vattentäta, så det kan läcka in (och ut?) vatten.
Men om det blir kortis så slår väl säkringen eller JFBn ifrån, eller?
Det kan jag i alla fall inte utläsa.
Det närmaste jag kommer är att armaturerna inte är vattentäta, så det kan läcka in (och ut?) vatten.
Men om det blir kortis så slår väl säkringen eller JFBn ifrån, eller?
De ej godkända skickar även ut skit på elnätet som kan störa annan elektrisk utrustning.
Saxat :
LED-strålkastarna testades också enligt skyddskraven för EMC. Mer än hälften av produkterna, 54 procent, uppfyllde inte kraven. Ledningsbundna störningar var den vanligaste typen störningar men det fanns också utstrålade störningar hos vissa produkter. Detta innebär att produkter som inte uppfyller kraven kan påverka funktionen och prestanda hos andra elektriska produkter som är anslutna i samma elnät eller bara är i närheten av nära armaturen. Totalt testades 85 LED-strålkastare avseende EMC.
Saxat :
LED-strålkastarna testades också enligt skyddskraven för EMC. Mer än hälften av produkterna, 54 procent, uppfyllde inte kraven. Ledningsbundna störningar var den vanligaste typen störningar men det fanns också utstrålade störningar hos vissa produkter. Detta innebär att produkter som inte uppfyller kraven kan påverka funktionen och prestanda hos andra elektriska produkter som är anslutna i samma elnät eller bara är i närheten av nära armaturen. Totalt testades 85 LED-strålkastare avseende EMC.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 294 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 294 inlägg
Hittar ingen exakt info, men spekulerar lite. Har granskat lite led drivare som en kund funderade på att importera map. Elsäkerhet och emc. När det gäller elsäkerhet var det genomgående för små isolationsavstånd, ibland nästan obefintligt mellan primär och sekundärsida. Dessutom var kabel för inkommande 230v typ 0.5 mm2 utan någon dragavlastning.
När det gäller emc mätte jag ledningsbunden emission och vissa klarade sig, men många låg långt över tillåtet. Några enstaka skickades till testhus för att mäta strålad emission. Klarade inte gränserna där heller. Dessutom var inte dokumentation tillräcklig.
När det gäller emc mätte jag ledningsbunden emission och vissa klarade sig, men många låg långt över tillåtet. Några enstaka skickades till testhus för att mäta strålad emission. Klarade inte gränserna där heller. Dessutom var inte dokumentation tillräcklig.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag och många med mig. Det kostar energiverken många slantar att försöka filtrera bort dessa störningar. Det blir såklart vi som får betala för det.KnockOnWood skrev:
En eltandorste som tillfälligt kraschar är kanske inte något problem, lite jobbigare om en pacemaker eller andra medicintekninska produkter blir utstörda... eller om spisplattan går igång av misstag med något olämpligt kvar på spisen eller kollisionsskyddet hos gräsklipparroboten blir utslaget... går att tänka ut massa spännande saker som kan hända när produkter strålar för mycket och ännu värre i kombination med produkter där man fuskat med hur tolerant produkten är att hantera påstrålad EMC vilket det även finns krav på....KnockOnWood skrev: