4 224 läst · 28 svar
4k läst
28 svar
5cm isolering i källarbadrum istället för planerade 30cm :(
Förutom badrumsskåpet så var det ju finare innan renoveringen.
👍F Förrådsbo skrev:
Fint, och trevligt att se att projektet gick i mål till sist.
Det gamla badrummet var väl inte helt tokigt, själv gillar jag ju när det blir lite vågat med färg. Men nu har ni ett bra mycket modernare, och framförallt ett mad varmt golv, för jag fick för mig att det var ett tungt skäl till det hela.
Jag antar att ni inte har någon separat mätning på elförbrukningen till denna golvvärme-slinga (kan termostaten kanske ha något drifttidsmätare?) men går det alls att uppskatta hur mycket detta kalas drar i mer ström?
5cm cellplast under, gör å andra sidan väldigt mycket jämfört med ingen alls isolering eller kanske bara 1 cm i form av spårade cellplastskivor.
Håller med Mikael L, Det vore intressant att veta hur mycket golvet drar. Många, mig inräknat, har källare man gärna skulle vilja ha varmare golv, men det är svårt att gräva ut mycket.
Men kul att det fungerar komfortmässigt... Jag funderar på nåt liknande i tvättstugan, svag elvärme men ha en vanlig vattenradiator. Elvärmen vill man sannolikt även ha på under den varma säsongen.
Men kul att det fungerar komfortmässigt... Jag funderar på nåt liknande i tvättstugan, svag elvärme men ha en vanlig vattenradiator. Elvärmen vill man sannolikt även ha på under den varma säsongen.
Har ställt denna fråga förut i andra trådar, om man underdimensionerar elektrisk golvvärme och sätter in en separat radiator som ska stå för själva värmen, kan man då tänka sig att golvet är ljummet hela tiden, drar lite energi (även om det är på nästan hela tiden) men att lejonparten tas från vattenradiatorn... Om man dimensionerar golvet för att -kunna- värma hela rummet, kommer det då vara att antingen ställer man tempen så golvet aldrig går på, eller att det värmer för mycket hela tiden? Vatten på bergvärmepump är ju mkt billigare än golvvärme... Likaså, om man ställer golvet så det tex bara värmer på natten (när elen är billig), hur länge är golvet varmt då? Ganska tunnt golv antar jag, så det buffrar sannolikt inte hela dagen?
Tror då lösningen infraröd uppvärmning borde passa bäst, då den överför värme direkt till ytor i rummet istället för att värma upp luften. Detta leder till en behaglig och jämn värmefördelning i rummet.J JohanLun skrev:Har ställt denna fråga förut i andra trådar, om man underdimensionerar elektrisk golvvärme och sätter in en separat radiator som ska stå för själva värmen, kan man då tänka sig att golvet är ljummet hela tiden, drar lite energi (även om det är på nästan hela tiden) men att lejonparten tas från vattenradiatorn... Om man dimensionerar golvet för att -kunna- värma hela rummet, kommer det då vara att antingen ställer man tempen så golvet aldrig går på, eller att det värmer för mycket hela tiden? Vatten på bergvärmepump är ju mkt billigare än golvvärme... Likaså, om man ställer golvet så det tex bara värmer på natten (när elen är billig), hur länge är golvet varmt då? Ganska tunnt golv antar jag, så det buffrar sannolikt inte hela dagen?
https://www.heat4all.com/sv/infraroeda-vaermare-alla-foerdelar-2023-i-detalj/
Du gör inte detta genom att underdimensionera, utan genom att välja mellan golv- eller lufttemperturgivare.J JohanLun skrev:
Många termostater har båda driftlägena så att du kan välja efter behag.
I praktiken går man miste av den mysiga känslan när man bara värmer golvet till ljummet. Så det är väl på sätt och vis också frågan om vad man får för pengarna så att säga. Sen om du räknar in extrakostnaden för radiatorn eller vattenburen golvvärme utslagen över livslängden så kan det ändå bli lite hugget som stucket.
problemet om jag förtstår det rätt är att vattenburen golvvärme måste man ha den igång även på sommaren och ha styrning per rum. Har man inte den setupen så blir det en väldigt merkostnad.C cpalm skrev:Du gör inte detta genom att underdimensionera, utan genom att välja mellan golv- eller lufttemperturgivare.
Många termostater har båda driftlägena så att du kan välja efter behag.
I praktiken går man miste av den mysiga känslan när man bara värmer golvet till ljummet. Så det är väl på sätt och vis också frågan om vad man får för pengarna så att säga. Sen om du räknar in extrakostnaden för radiatorn eller vattenburen golvvärme utslagen över livslängden så kan det ändå bli lite hugget som stucket.
Jag tänker att en svag/underdimensionerad elslinga kan vara igång sommar som vinter om det enda det ska göra är att höja tempen på golvet litegranna så det inte känns kallt att gå på. Det behöver inte värma hela rummet, det står vattenradiatorn för.
Om vattenradiatorn värmer till säg 21 grader och jag har ett golv som jag värmer till 22 grader så kommer ju golvet "ta över" och värma även för radiatorn. Om jag stäler golvet på 20 grader är risken den inte värmer alls.
Det finns minishuntar med elpatron så att man kan köra på elvärme under sommarhalvåret. Så det finns lösningar, problemet är snarare att merkostnaden lätt blir större än besparingen.J JohanLun skrev:
Förstår hur du tänker, men en termostat med golvgivare reglerar effekten så att golvet håller inställd temperatur oavsett vad slingan har för effekt. Visst kan du underdimensionera om du tycker att du aldrig kommer att behöva effekten, men det gör inget om du normal- eller överdimensionerar. Golvet drar precis lika mycket energi för det.
Mikael_L skrev:
OK, tror jag nu förstår hur ni tänker. Golvet behöver vara kanske 23 grader, då kommer det att kännas skönt att gå på, men samtidigt kommer det värma rummet troligen mer än vad som behövs, så vattenradiatorn gör egentligen ingen nytta?C cpalm skrev:Förstår hur du tänker, men en termostat med golvgivare reglerar effekten så att golvet håller inställd temperatur oavsett vad slingan har för effekt. Visst kan du underdimensionera om du tycker att du aldrig kommer att behöva effekten, men det gör inget om du normal- eller överdimensionerar. Golvet drar precis lika mycket energi för det.
Det är ju inte enkom kostnaden för en shunt mm, man ska även dra rör från värmepanna till rum. Idag finns ju en ledning för vattenradiator men den är ju sannolikt kall på sommaren. Skulle man göra allt från början så verkar det rimligt, men måste man dra nya ledningar, har en BVP som inte supportar flera slingor, ska installera shuntar med värme osv så är det nog riktigt att det låter som det blir dyrt. Elpriset är ganska sällan så där svindyrt som det varit några dagar denna vinter. Då kan man ha en elprisstyrning på golvet så man helt enkelt får ha tofflor på sig de dagarna...C cpalm skrev:
Precis så. Du kommer ju inte att kunna undvika att golvvärmen i någon mån bidrar till uppvärmningen av rummet, men hur mycket beror på hur skönt du vill ha om fossingarna. Inte säkert att radiatorn är överflödig.J JohanLun skrev:
Det är nog i princip ingen som drar en egen separat krets från BVP för golvvärmen i badrummet, utan du kopplar den till befintlig radiator- eller golvvärmekrets. Och på sommaren får du köra med elpatron i shunten om man vill ha varmt.J JohanLun skrev:
Klicka här för att svara