160 936 läst · 727 svar
161k läst
727 svar
572,81 kr på en dag... Hur f...?
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Det är många som inte förstår skillnaden mellan totalt utfört arbete (energi) och hur hur lång tid arbetet utförs för att uppnå detta. Men du är mer än välkommen att själv förklara skillnaden. Använd gärna enheterna J och W som exempel.D Daniel 109 skrev:
Redigerat:
Nja, du kanske har rätt men jag har jobbat med energifrågor i 15år och har aldrig sett dina enheter förr. Varför inte bara hålla oss till kWh som 99.9% av alla andra?Boilerplate4U skrev:
W/s är som flera gånger påpekats en enhet för effektförändring. Den har få praktiska tillämpningar.Boilerplate4U skrev:
Jag gissar att du försökte skriva att Ws och J är samma sak. Det stämmer. Enheten kWh är praxis, men det har inte med någon bestämt mätperiod att göra. För var mätperioden i allmänhet ett år. kWh ger en praktisk storlek på enheten. MJ skulle kunnat vara ett alternativt om man ville ha bättre koppling till SI-enheter. Men kWh är praxis sedan länge.
Medlem
· 1 686 inlägg
Det du kallar effektförändring är bara omvandling av olika enheter för energi men jag gissar att du inte läst mina inlägg så noga eller kanske helt enkelt missförstått. Du måste lära dig skillnaden mellan totalt utfört arbete och tiden för arbetet, sedan kan du använda vilka enheter för energi du vill.D Daniel 109 skrev:W/s är som flera gånger påpekats en enhet för effektförändring. Den har få praktiska tillämpningar.
Jag gissar att du försökte skriva att Ws och J är samma sak. Det stämmer. Enheten kWh är praxis, men det har inte med någon bestämt mätperiod att göra. För var mätperioden i allmänhet ett år. kWh ger en praktisk storlek på enheten. MJ skulle kunnat vara ett alternativt om man ville ha bättre koppling till SI-enheter. Men kWh är praxis sedan länge.
Nej, det är du som inte förstår. Jag har kolla på de här enheterna och vad de används till. Det har uppenbarligen inte du.
Medlem
· 1 686 inlägg
Så nu är det slöseri att ha hela huset uppvärmt på vintern, för några månader sedan var det armod och fattigsverige, märkligt hur snabbt det ändrar sig!Magnus E K skrev:
Redigerat av moderator:
Men för hundrade gången: sluta använd '/' ! Det heter Ws och kWh, inte W/s eller kW/h. Hur svårt ska det vara?Boilerplate4U skrev:W/s eller Joule är bara två olika sätta att ange samma mängd med arbete (energi). För att kunna debitera arbete i form av el har man bestämt att förbrukningen mäts över en tidsperiod av en timme. Således motsvara 10 miljoner J under en timme ca 3kW momentant arbete under samma tidsperiod.
Dvs oavsett hur man anger mängden arbete (energi) behövs en tidskoefficient hur länge detta utförs.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 468 inlägg
Jag förstår att du försökte vara en finurlig översittare men hur kan du veta vilka säkringar som krävs? 100kW/h betyder ingenting alls. Det är två enheter som inte kan kombineras på det där sättet, en fysikalisk omöjlighet. Du kunde lika gärna ha påstått att det krävs 160A säkringar för att äta tre bananer.useless skrev:
Nej då, det är definitivt inte en fysikalisk omöjlig enhet. Den kan tex användas för att beskriva upprampningen av effekt i ett kraftverk.
Men jag kåller med om att det inte säger något om strömmen.
Men jag kåller med om att det inte säger något om strömmen.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 468 inlägg
Det som menades var troligen antal kW konstant förbrukning. Alla är inte elektriker på internet. Ni som sitter och trycker ner såna som inte skriver enheterna rätt eller gör språkfel, vad får ni ut av det?S Staffan-N skrev: