D Daniel 109 skrev:
Du ska nog sluta diskutera enheter, alternativt läsa på lite. Du är helt ute och cyklar.
Det är många som inte förstår skillnaden mellan totalt utfört arbete (energi) och hur hur lång tid arbetet utförs för att uppnå detta. Men du är mer än välkommen att själv förklara skillnaden. Använd gärna enheterna J och W som exempel.

Redigerat:
  • Haha
  • Wow
didrix och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Funkar lika bra med kW-dygn, kW-h, eller kW-s om man vill. Just kWh råkar bara vara en de facto-standard debiteringsenhet för elförbrukning.

100kW momentant under ett dygn är 100kW/dygn.
Nja, du kanske har rätt men jag har jobbat med energifrågor i 15år och har aldrig sett dina enheter förr. Varför inte bara hålla oss till kWh som 99.9% av alla andra?

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Du är mer än välkommen att själv förklara skillnaden.
W/s är som flera gånger påpekats en enhet för effektförändring. Den har få praktiska tillämpningar.

Jag gissar att du försökte skriva att Ws och J är samma sak. Det stämmer. Enheten kWh är praxis, men det har inte med någon bestämt mätperiod att göra. För var mätperioden i allmänhet ett år. kWh ger en praktisk storlek på enheten. MJ skulle kunnat vara ett alternativt om man ville ha bättre koppling till SI-enheter. Men kWh är praxis sedan länge.

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
W/s är som flera gånger påpekats en enhet för effektförändring. Den har få praktiska tillämpningar.

Jag gissar att du försökte skriva att Ws och J är samma sak. Det stämmer. Enheten kWh är praxis, men det har inte med någon bestämt mätperiod att göra. För var mätperioden i allmänhet ett år. kWh ger en praktisk storlek på enheten. MJ skulle kunnat vara ett alternativt om man ville ha bättre koppling till SI-enheter. Men kWh är praxis sedan länge.
Det du kallar effektförändring är bara omvandling av olika enheter för energi men jag gissar att du inte läst mina inlägg så noga eller kanske helt enkelt missförstått. Du måste lära dig skillnaden mellan totalt utfört arbete och tiden för arbetet, sedan kan du använda vilka enheter för energi du vill.

• Gilla
  • Wow
didrix och 3 till
  • Laddar…
Nej, det är du som inte förstår. Jag har kolla på de här enheterna och vad de används till. Det har uppenbarligen inte du.

• Gilla
ajn82 och 16 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är du som inte förstår. Jag har kolla på de här enheterna och vad de används till. Det har uppenbarligen inte du.
Ok, vi säger så. ;)

Du måste lära dig skillnaden mellan totalt utfört arbete och tiden för arbetet
Totalt utfört arbete anges ju av kWh. Tiden för arbetet bestäms ju av effekten (i t.ex kW). Finns ingen anledning att blanda in märkliga enheter som kW/s eller liknade.

• Gilla
Carno och 4 till
  • Laddar…
148 kWh 7 dec...bergvärme i ett femtiotalhus av betong, inga andra stora förbrukare.
Kanske dags att sabotera vår väl fungerande självdragsventilation med lite nya fönsterlister.

• Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Mobilskärm som visar energiförbrukning i kronor per dag för december med höjdpunkt den 7:e.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
anders07
  • Laddar…
A
Magnus E K Magnus E K skrev:
Skulle du ha gjort detta även om du hade haft ett fast avtal på säg 40 öre/kWh? Om inte så har vi här ett bra exempel på hur fasta avtal leder till slöseri (och driver upp priset onödigt mycket).
Så nu är det slöseri att ha hela huset uppvärmt på vintern, för några månader sedan var det armod och fattigsverige, märkligt hur snabbt det ändrar sig!

Redigerat av moderator:
  • Gilla
136kvm och 11 till
  • Laddar…
W/s eller Joule är bara två olika sätta att ange samma mängd med arbete (energi). För att kunna debitera arbete i form av el har man bestämt att förbrukningen mäts över en tidsperiod av en timme. Således motsvara 10 miljoner J under en timme ca 3kW momentant arbete under samma tidsperiod.

Dvs oavsett hur man anger mängden arbete (energi) behövs en tidskoefficient hur länge detta utförs.
Men för hundrade gången: sluta använd '/' ! Det heter Ws och kWh, inte W/s eller kW/h. Hur svårt ska det vara?

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 26 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men för hundrade gången: sluta använd '/' ! Det heter Ws och kWh, inte W/s eller kW/h. Hur svårt ska det vara?
Den mest förvirrande enheten jag sett här forumet var kWh/h (någon räknade ut hur många kilowattimmar som förbrukas varje timme) :D

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det är inte normalt. Kräver säkringar på 160A...
Jag förstår att du försökte vara en finurlig översittare men hur kan du veta vilka säkringar som krävs? 100kW/h betyder ingenting alls. Det är två enheter som inte kan kombineras på det där sättet, en fysikalisk omöjlighet. Du kunde lika gärna ha påstått att det krävs 160A säkringar för att äta tre bananer.

• Haha
  • Gilla
Biohenke och 7 till
  • Laddar…
Nej då, det är definitivt inte en fysikalisk omöjlig enhet. Den kan tex användas för att beskriva upprampningen av effekt i ett kraftverk.

Men jag kåller med om att det inte säger något om strömmen.

• Gilla
martin43 och 6 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Den mest förvirrande enheten jag sett här forumet var kWh/h (någon räknade ut hur många kilowattimmar som förbrukas varje timme) :D
Det som menades var troligen antal kW konstant förbrukning. Alla är inte elektriker på internet. Ni som sitter och trycker ner såna som inte skriver enheterna rätt eller gör språkfel, vad får ni ut av det?

• Gilla
  • Arg
foppa och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.