Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ok jag fattar men varför köper man inte bara 10x50m då?
Om man behöver 5000m, blir det ännu dyrare då?
Man slipper skarva kabeln om man behöver längre än 50 meter?
 
  • Gilla
MasterP och 11 till
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Bobinen dom 500 metrarna ligger på är nog betydligt dyrare än en ring kabel utan bobin.
EDIT: 2:a på den bollen.
Har man inte pant på vissa sådana förpackningsmaterial (typ EU-pallar, plastbackar i handeln e.t.c)?
Tror att det ör en för liten marknad ser ofta dessa i containern på byggerna…
Men pall staplar man så finns det folk som hämtar och betalar för dom…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man slipper skarva kabeln om man behöver längre än 50 meter?
Nu kan jag inget om kabeltillverkning, men det kan ju vara så att det faktiskt är svårare att hålla konsistent kvalitet över 500 meter, jämfört med 50 .. så att de som verkligen behöver långa kablar får betala extra för det...
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Kabel tillverkas i jättelånga längder så 50 meter är garanterat avklippt från en mycket längre rulle.

Från denna video:

Inspektionsrapport, "PASSED" stämpel, 4100 meter registrerat, blå cirkel, beskrivande statistik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det krävs km-långa serier bara för att trimma in maskinen innan den första säljbara metern produceras - ibland lyckas man inte alls även efter halvmils testkörande och leverantören meddelade kunden att det blir tyvärr ingen mer sådan kabel - jag pratar om RF-mätkablar för labratoriebruk @ 2000:-/meter och det finns sådana fas-stabila kablar för RF-nätverksanalysatorer som kostar över 4000:-/m

nej - vi pratar inte om HiFi-nördkablar utan kablar som måste vara bra RF-mässigt och fasstabilt (dvs inte ändrar elektrisk längd fast de böjs och läggs i slingor gång efter gång i tex. automattestare för tex. mobil och basstationsutrustning eller Wlan-produkter) eller ge Passiv intermodulation (PIM) efter otaliga matningar i kontakter.

Att hålla på med Radio och RF kan vara rätt dyr sport...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ok jag fattar men varför köper man inte bara 10x50m då?
Om man behöver 5000m, blir det ännu dyrare då?
För att det blir en jävla massa spill om man har så korta längder. Och baserat på Byggahus-trådar så är min övertygelse stark att elektrikern inte skulle få debitera 50 meter om sträckan bara var 40 meter, inte utan att det blir en tråd här och massa gnäll om påslag.
 
  • Gilla
Dasplu och 5 till
  • Laddar…
A
Jag har alltså varit nära att köpa 15 st trummor. När man söker på rdoe 5x2.5 så dyker det alternativet upp.

Det står inget vad jag kan se att det är en trumma förutom det kryptiska T500.

Man lär så länge man lever 🙄
 
  • Text om EPDM-gummikabel: RDOE 5G2,5 H07RN-F T500, väder- och oljebeständig, för torra/våta utrymmen, inom-/utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Chandler och 10 till
  • Laddar…
Det är just vad T500 betyder 😎
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Det krävs km-långa serier bara för att trimma in maskinen innan den första säljbara metern produceras - ibland lyckas man inte alls även efter halvmils testkörande och leverantören meddelade kunden att det blir tyvärr ingen mer sådan kabel - jag pratar om RF-mätkablar för labratoriebruk @ 2000:-/meter och det finns sådana fas-stabila kablar för RF-nätverksanalysatorer som kostar över 4000:-/m

nej - vi pratar inte om HiFi-nördkablar utan kablar som måste vara bra RF-mässigt och fasstabilt (dvs inte ändrar elektrisk längd fast de böjs och läggs i slingor gång efter gång i tex. automattestare för tex. mobil och basstationsutrustning eller Wlan-produkter) eller ge Passiv intermodulation (PIM) efter otaliga matningar i kontakter.

Att hålla på med Radio och RF kan vara rätt dyr sport...
gå upp till mW och vi pratar 4000 €
 
A
U Uffe A skrev:
Det är just vad T500 betyder 😎
Ja det här får jag skylla på klassiskt hjärnsläpp.
Ännu mer genant är att jag lade upp mitt misstag som en tråd.
Får be trådläsarna om ursäkt för jag tagit upp deras tid med mitt triviala nonsens 🙄
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Enolf och 27 till
  • Laddar…
S
A Achren57 skrev:
Jag har alltså varit nära att köpa 15 st trummor. När man söker på rdoe 5x2.5 så dyker det alternativet upp.

Det står inget vad jag kan se att det är en trumma förutom det kryptiska T500.

Man lär så länge man lever 🙄
Du hade kunnat se det som en investering. Ger mig fan på att dom kommer stiga mer i pris än du får på ett 4% räntekonto iallafall :D
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Påminner om när Byggmax hemsida havererade och finska priserna kom in på SEK.

Finnarna har ju som bekant Euro.
Gipsskiva för 10kr styck eller pellets för en femma påsen.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om betalningen gick via ditt kort slår du säkert i maxtaket
Sossekort?

Edit: jag råkade dricksa 240k en gång när det var blött. Gick hur bra som helst. Men SEBs AI upptäckte det och larma då det var utanför mina köpmönster. Tog någon dag men sedan var pengarna tillbaka
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sossekort?
Nja, vilka såssar har 500 lax i kredit på kortet mer än GP & Jan-Emanuel?
 
  • Gilla
cdx873v och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, vilka såssar har 500 lax i kredit på kortet mer än GP & Jan-Emanuel?
Se min Edit. Var iof debitkort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.