49 223 läst · 106 svar
49k läst
106 svar
50-tals källare byter skepnad
Eps tycker jag är rätt så lättjobbat - bästa tipset jag har är att ha en stor tunna att blanda i och en bra visp. Då dammar det nästan ingenting.flippan83 skrev:
När jag har blandat har jag haft så mycket vatten som anges som max på paketet plus en deciliter ungefär. Då blir det lättflytande och enkelt att få ut
Svårt att göra perfekt fall redan med eps tycker jag - då är flytspacklet bättre.
M Morgonskiftet skrev:Eps tycker jag är rätt så lättjobbat - bästa tipset jag har är att ha en stor tunna att blanda i och en bra visp. Då dammar det nästan ingenting.
När jag har blandat har jag haft så mycket vatten som anges som max på paketet plus en deciliter ungefär. Då blir det lättflytande och enkelt att få ut
Svårt att göra perfekt fall redan med eps tycker jag - då är flytspacklet bättre.
Ok bra tips! Hur gjorde ni för att få det jämnt ? Med laser?M Morgonskiftet skrev:Eps tycker jag är rätt så lättjobbat - bästa tipset jag har är att ha en stor tunna att blanda i och en bra visp. Då dammar det nästan ingenting.
Idag stolpades nya ytterväggen upp. Tillbyggnaden var enklare att få till höjden på - där blir stolparna lika höga. Lite mer pyssel med den delen som ska upp på gamla altanen. Ojämn yta och olika höjder. Vi satte upp stolparna och med hjälp av lasern fick vi upp en höjd som vi sedan slog sträck efter. Imorgon ska stolparna ned igen för att kapas på rätt höjd.
Kvällen avslutades med att några starka kompisar slöt upp för att lyfta "lilla" limträbalken på plats ovanpå den större. En lyckad dag förutom regnskuren som kom just när vi stuckit på lunch. Blev tillfällig bassäng av källaren.
Kvällen avslutades med att några starka kompisar slöt upp för att lyfta "lilla" limträbalken på plats ovanpå den större. En lyckad dag förutom regnskuren som kom just när vi stuckit på lunch. Blev tillfällig bassäng av källaren.
Håltagning i gamla yttertaket. Reglat för ny vägg ovanpå limträbalken upp genom taket. Idag kapades Kertobalkarna till och lyftes upp. Vi hann sätta de fem korta och de fyra första av de längre - resterande tio får vänta till nästa vecka. Känns som om vi tagit stora kliv denna vecka.
Ostadigt väder men projektet rullar på. Nu är råspontluckorna spikade, pappen lagd och presenningen nedtagen. Idag ska vi isolera så mycket vi hinner utvändigt och få på vindskyddsduk som väderskydd för den utvändiga isoleringen.
Ny leverans av material kom i måndags - bla isoleringen till väggarna. Målet den här veckan var att få tätt runt hela huset så att det inte regnar in. Idag fick vi på vindduken på framsidan och lilla gaveln. Isolerat i väggarna med 170mm och utvändigt med ytterligare 45mm. Imorgon fortsätter vi ned till den gamla delen med träpanel som ska plockas bort och förberedas för kommande gipsning. Nu ser man mer tydligt både inifrån och utifrån hur det kommer att bli när det blir färdigt. Känns bra!M Morgonskiftet skrev:
I helgen siktar vi på att riva det gamla yttertaket som numera är ett "innertak" inuti det nya huset.
Nu är all träpanel, både stående och liggande riven och väggarna har fått ny isolering och stomme inför kommande gipsning. När vädret blev lite sämre i några dagar var det skönt med innejobb - isolering av väggarna först sedan luftspalt, ångspärr och glespanel i taket. Sprutisolering blir om en dryg vecka.
Fönstren kom denna vecka. Inkranade på tomten och ställda tiotalet meter från huset. Fick bärhjälp av en stark kusin att få in fönstren och engagerade sedan återigen de fantastiska grannarna som kom förbi och hjälpte till att få in de större partierna i fasaden igår. Snart kan vi slå på värmen i huset igen
Kommande vecka siktar vi på att läkta färdigt det som återstår utomhus och sedan skruva gips runtom. Sen ska fönstren hängas.
Fönstren kom denna vecka. Inkranade på tomten och ställda tiotalet meter från huset. Fick bärhjälp av en stark kusin att få in fönstren och engagerade sedan återigen de fantastiska grannarna som kom förbi och hjälpte till att få in de större partierna i fasaden igår. Snart kan vi slå på värmen i huset igen
Kommande vecka siktar vi på att läkta färdigt det som återstår utomhus och sedan skruva gips runtom. Sen ska fönstren hängas.
Gipsning nästan färdigt utvändigt - skivorna tog slut inför sista lilla väggsnutten. De kommer på plats nästa vecka. Alla skarvar tejpade i väntan på nästa års putsning.
Alla fönster förutom 2 källarfönster är nu satta och taket har blivit isolerat med sprutisolering. Takfönstersättningen lejde vi ut till en firma. Idag kapades större delen av den gamla ytterväggen bort - härlig rymd och mycket ljus i huset.
Nu är det dags att på allvar fundera på var och hur elen ska dras innan golv och väggar kan skivas igen. En del utejobb kvar också - efter lite vånda beslutades i förra veckan att byta allt tegel och lägga ett nytt tak istället. Det medför ändrat läktavstånd på baksidan som nu måste modifieras lite. Även rännor och stuprör ska på plats. Tegel är nu beställt - blir en platt betongpanna - Benders Carisma - i tegelröd variant.
Alla fönster förutom 2 källarfönster är nu satta och taket har blivit isolerat med sprutisolering. Takfönstersättningen lejde vi ut till en firma. Idag kapades större delen av den gamla ytterväggen bort - härlig rymd och mycket ljus i huset.
Nu är det dags att på allvar fundera på var och hur elen ska dras innan golv och väggar kan skivas igen. En del utejobb kvar också - efter lite vånda beslutades i förra veckan att byta allt tegel och lägga ett nytt tak istället. Det medför ändrat läktavstånd på baksidan som nu måste modifieras lite. Även rännor och stuprör ska på plats. Tegel är nu beställt - blir en platt betongpanna - Benders Carisma - i tegelröd variant.
Länge sedan som det kom en uppdatering - har inte blivit tid över sedan jag börjat jobba även på det vanliga jobbet igen efter ledigheten. Men projektet fortskrider - om än i något lägre tempo. Nu har det visserligen stått helt still under jul men det var ett välbehövligt avbrott.
Vi hann klart med taket innan frosten och den första snön kom. Skönt! Nu är byggställningen nedtagen och det är innejobb fram till sommarens putsning. Golven är skivade med plywood i väntan på kommande golvspån/värme/parkett. Innan dess är det skivning av väggar och det sista av elen som ska dras. En byggtrapp har ersatt stegen ned till källaren. För första gången på 4 år går det nu att gå ned i källaren igen utan att gå ut och runt!
Efter en del funderande tog vi beslut att bygga ett loft på en del av ytan inne - blir lite som en koja däruppe för barnen tänker vi. Plus att det var smidigare att få till belysningen i hallen när man har ett tak att jobba med.
Vi kommer att ta in målarhjälp för att få taken spacklade och målade - bökigt med takhöjden på nära 5 meter och inget som jag är sugen på att prova själv.
Vi hann klart med taket innan frosten och den första snön kom. Skönt! Nu är byggställningen nedtagen och det är innejobb fram till sommarens putsning. Golven är skivade med plywood i väntan på kommande golvspån/värme/parkett. Innan dess är det skivning av väggar och det sista av elen som ska dras. En byggtrapp har ersatt stegen ned till källaren. För första gången på 4 år går det nu att gå ned i källaren igen utan att gå ut och runt!
Efter en del funderande tog vi beslut att bygga ett loft på en del av ytan inne - blir lite som en koja däruppe för barnen tänker vi. Plus att det var smidigare att få till belysningen i hallen när man har ett tak att jobba med.
Vi kommer att ta in målarhjälp för att få taken spacklade och målade - bökigt med takhöjden på nära 5 meter och inget som jag är sugen på att prova själv.
Väggar och tak är gipsade och klara. Plywood bakom för skruvtag satta överallt. Elen är dragen och förberedd för koppling.
Idag är målarfirman här slipar efter att ha spacklat i tre dagar. Snart målning!
Idag är målarfirman här slipar efter att ha spacklat i tre dagar. Snart målning!
Hej! Snubblade över din tråd och verkligen superfint ni gjort. Hur köpte ni pocketkarmen? Är det två enkla som ni monterat ihop själva eller kom den som dubbel? Har själv köpt två (har en öppning om 150 cm där skjutdörrarna ska vara) men utan anvisningar om hur man sätter ihop två till en, mkt frustrerande. Andra sajter än där jag köpt min skickar tydligen med några andra kopplingsbeslag...M Morgonskiftet skrev:
Häls Josefina
Tack! Ja det är 2 enkelkarmar som är ihopsatta till en. Har inget minne att det följde med någon extra beskrivning för när de ska användas som dubbeldörr. Det som behövs är ett extra stopp på mitten som hindrar dörrhalvorna från att glida förbi mitten. Jag limmade dit en liten träbit men det finns färdiga ”stopp” att köpa om man vill. Du monterar karmarna spegelvända mot varandra och anpassar bredd och höjd efter öppningen. Lycka tillElinJossan skrev:Hej! Snubblade över din tråd och verkligen superfint ni gjort. Hur köpte ni pocketkarmen? Är det två enkla som ni monterat ihop själva eller kom den som dubbel? Har själv köpt två (har en öppning om 150 cm där skjutdörrarna ska vara) men utan anvisningar om hur man sätter ihop två till en, mkt frustrerande. Andra sajter än där jag köpt min skickar tydligen med några andra kopplingsbeslag...
Häls Josefina
Hej och tack för svar. Var monterar du det extra stoppet? På mitten av varje karm?