49 220 läst · 106 svar
49k läst
106 svar
50-tals källare byter skepnad
Sen blev det dags att gjuta. Återigen kom Betongkungen ut och hjälpte till. Blev bra den här gången också
För att få till en större hall så behövdes yttertrappan flyttas ut ungefär 2 meter. Det var ett större jobb än jag trodde att formsätta för detta. Det blev en konstruktion där vi murade upp en leca-vägg som sedan fylldes med cellplast för att det inte skulle gå åt så mycket betong och för att vikten skulle hållas ned. Den gamla trappan blev kvar därunder och hade inte klarat hur mycket vikt som helst. Förarbetet för gjutningen tog 4 dagar!
Rivningen inomhus fortsatte som planerat. Bra med lite olika moment så det blir variation... Här någonstans firade vi vår bröllopsdag. Vi var i alla fall på samma ställe
Betongbjälklaget var isolerat med aska/sand/jord/damm-fyllning. Inget roligt jobb att skotta ut. Hittade en del tidsmarkörer bland annat en tub tandkräm från 1951
Betongbjälklaget var isolerat med aska/sand/jord/damm-fyllning. Inget roligt jobb att skotta ut. Hittade en del tidsmarkörer bland annat en tub tandkräm från 1951
Det tillbyggda sovrummet från 1961 hade en egen golvvärmelösning visade det sig. Returen från radiatorn var dragen i en lång slinga med prydligt svetsade böjar. Det var nog bra tänkt med det fungerade dåligt - cirkulationen blev inte bra med den långa slingan och dessutom var det luft mellan golv och rör så någon värme märkte vi aldrig av under de år vi bodde i rummet.
Källarväggarna skulle muras. Det blev 25 leca. Isolering utvändigt med Isodrän och invändigt kommer det bli stålreglar med plyfa/gips. Svärfarsan murade och jag hantlangade. Rätt så tungt jobb och fortfarande väldigt varmt ute under dessa dagar i slutet av augusti
Väggarna slammades och isodrän plus duk kom på plats. Här började också min semester. Fram tills nu har arbetet skett på ledig tid men från september så är det heltid med bygget. Skönt att kunna koncentrera sig helt på bygget. Nästa ordinarie arbetsdag blir i början av november igen
Vi måttade ut för var innetrappen ska hamna och kapade till bjälklag och mellanväggar. Bjälklaget blir 220x45 med 40 cc. Takhöjd i källaren blir 2,2 meter vid färdigt golv. 5 centimeter för lite för att få kallas sovrum på bygglovet. Gym var däremot helt okej...
Dags för återfyllnad - inte roligt att ha en djup vallgrav jämte utbyggnaden. 6 lass med jord gick åt. Fick låna en riktigt bra hjullastare av en granne som klarade backen upp galant. Minsta killen tyckte det var väldigt spännande
Taket ska lyftas - allt tegel måste plockas ned (och upp sedan igen) Det tog större delen av en dag att få ned det som behövdes. Sedan bila altanklinkern och knacka ned återstoden av den puts som måste väck innan rivning.
Fick ingen bild på det men fick i veckan hjälp av brorsan plus fyra starka grannar att baxa upp 11-meters limträbalken in på befintliga takstolarna via ett hål i väggen. Dimension 140x360 och vikt cirka 270 kilo. Nu ligger den på plats och är förankrad i väntan på att tjäna som stöd för stolparna som ska bära det nya taket.
Jag hoppas på fortsatt bra väder framöver så att vi kan få på råspont och papp kommande vecka eller nästa.
Fick ingen bild på det men fick i veckan hjälp av brorsan plus fyra starka grannar att baxa upp 11-meters limträbalken in på befintliga takstolarna via ett hål i väggen. Dimension 140x360 och vikt cirka 270 kilo. Nu ligger den på plats och är förankrad i väntan på att tjäna som stöd för stolparna som ska bära det nya taket.
Jag hoppas på fortsatt bra väder framöver så att vi kan få på råspont och papp kommande vecka eller nästa.
Ska lägga lite eps själv ca 4-8cm 12 kvm har du något tips? Gjorde ni fall redan vid epsn eller sparade ni det till flyt spacklingen?M Morgonskiftet skrev:Måste också passa på och ge lite credd till mina svärföräldrar. Inte bara ställer de upp som barnvakt titt som tätt. Svärfar är även en yrkesman som ALLTID har svar när man stöter på ett problem som har att göra med det byggprojekt vi för tillfället är engagerade i - en gamla stammens snickare som gör allt själv i de husprojekt han är involverad i om det behövs. Från grundläggningen till dess att låskolven vrids om i dörren och han kliver ut från ett färdigt hus på väg mot nästa bygge.
När det behövs rycker han in som hjälp även här. Här blev det gjutning av EPS betong och sedan flytspackling i entrén mot badet. Tack för allt!
Hur var det att jobba med det? Tittar lite på att ev leja bort det som du gjorde.