BirgitS

Bästa svaret

Rent formellt nu så är denna yta ett förråd som hör till lägenheten. Man kan titta i orginalupplåtelsen om just denna yta hör till lägenheten. Varje lägenhet skall ha ett förråd men vilken yta kan ändras med mer eller mindre logistiska och administratoriska problem.

I detta fall så kan denna yta nog aldrig omvandlas till boyta pga takhöjden samt krav på dagsljus (gissar jag). Kvar är då att man klassar det som lokal (hyres eller bostadsrättslokal) eller så kan man upplåta ytan som bostadsrätt och villkora att den hör till huvudbostadsrätten och följer med den. Men om man gör om till lokal var har du då ditt förråd?

Iaf så ser jag inte hur man ska lyckas klassa om denna yta till att tillåta permanent boende. Man får helt enkelt nöja sig med tillfällig vistelse. Hur man mest fördelaktigt presenterar denna yta i en försäljning tror jag nog är som gästrum. En köpare borde kunna räkna ut att även om det inte följer alla lagar och regler så kan man låta något barn nyttja denna del.

Sen hur man nu skall gottgöra föreningen för detta så finns det ju inget formellt man kan göra då ingen eg skall bo där och ytan tillhör ju redan lägenheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.