Khairullah Khairullah skrev:
Tack så mycket för eran fina förslag. Jag har tagit bort denna spisen men den som ni ser fungerar bra men strömmen är för svag. Jag ska fundera på annan spis som passar bra med 230v. ;):love:;):rofl:(y)
Ja en 400V spis som är kopplad för tvåfas fungerar på en enfasmatning men tappar ca två tredjedelar av effekten.

Om den hade innehållit elektronik som hade varit spänningskänslig så hade elektroniken rykit med din koppling.

Edit: Tvärt om fungerar mindre bra (rent ut sagt urdåligt/går sönder).
 
Redigerat:
  • Gilla
Khairullah
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det här låter fel. Om du har en 230V spis ansluten till 3 faser, nolla och jord så kör du den fortfarande på 230V.

Troligen är det många som tror att spisen går på 400V bara för att den är ansluten till tre faser. Det är alltså inte säkert att det är så. Ansluter man en 230V spis till 400V är det stor risk att något går sönder.
Jag tror inte det är något problem.
För om elementen är för 230 V är det ju då kopplat så inne i spisen. Det är ju fortafarande normal spånning i fasledare. Det är inte där skillnaden ligger. Däremot kan ju spisen vara byglad för olika användning.
 
prototypen prototypen skrev:
Här gör du ett allvarligt fel, du har 4 trådar en är blå DET ÄR INTE N som i nolla.
Den blå är en av 3 faser.

Protte
Spisen är för två eller tre faser och 400 V. Kan väljas med byglingen.

Ta hellre hem en elektriker som fixar anslutningen för 230 V är för lite för en spis! Du kan inte köra plattor och ugn samtidigt t,ex,
Jag köpte en liten bänkspis på 70-talet med ugn och två plattor och redan det var för mycket för 230 V
När ugnen slogs på så ströps en av plattorna. Ja spisen var byggd så!
 
Oj ser nu att det är en gammal tråd så berätta hur det gick i stället!
 
A ansgar46 skrev:
Jag tror inte det är något problem.
För om elementen är för 230 V är det ju då kopplat så inne i spisen. Det är ju fortafarande normal spånning i fasledare. Det är inte där skillnaden ligger. Däremot kan ju spisen vara byglad för olika användning.
När jag så här sju år senare läser vad jag och andra har skrivit får jag det till att jag ifrågasätter vad som skrivits i tråden och inte i första hand någon inkoppling. Jag ifrågasätter att spisen är kopplad till 400 V när det är en 230V spis. Eftersom det finns spisar både med 230 V och 400 V elementspänning och det finns förutsättningar att förstöra saker genom att koppla fel vidhåller jag att det spelar roll hur man uttrycker sig. Var det något i mitt inlägg som du inte håller med om?
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
A Avemo skrev:
När jag så här sju år senare läser vad jag och andra har skrivit får jag det till att jag ifrågasätter vad som skrivits i tråden och inte i första hand någon inkoppling. Jag ifrågasätter att spisen är kopplad till 400 V när det är en 230V spis. Eftersom det finns spisar både med 230 V och 400 V elementspänning och det finns förutsättningar att förstöra saker genom att koppla fel vidhåller jag att det spelar roll hur man uttrycker sig. Var det något i mitt inlägg som du inte håller med om?
Som jag skrev tidigare så beklagar jag att jag fiskade upp en så gammal tråd.
Jag reagerade för att om man kopplar in en spis med flera faser korrekt så spelar det ingen roll om elementen/plattorna och ugnen är avsedd för 230 eller 400 V för mellan fas och nolla är det 230 V och mellan faserna är det 400V. Om spisen sedan är byggd med 230V element eller 400V spelar då ingen roll. Det styrs av hur spisen är byggd inte inkopplingen. Så länge man är i Sverige är det 230V i en fas och 400V mellan faser.(Om den är korrekt inkopplad på flera faser och man inte råkar bo i nått udda område med gammal teknik)
Men det är klart lägger man en fas där nollan ska vara så är man illa ute!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Problemet är att en hel del gamla spisinstallationer saknar framdragen nolla. Då är det svårt att få 230V.
Men har man ett fullkopplat uttag och följer anvisningarna så är det inga problem.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
A ansgar46 skrev:
Jag reagerade för att om man kopplar in en spis med flera faser korrekt så spelar det ingen roll om elementen/plattorna och ugnen är avsedd för 230 eller 400 V för mellan fas och nolla är det 230 V och mellan faserna är det 400V. Om spisen sedan är byggd med 230V element eller 400V spelar då ingen roll.
Det har jag inga invändningar mot. Men jag vidhåller att om man kopplar in en 230V spis rätt så kopplar man den inte till 400 V som det stod i inlägget jag protesterade mot. Kopplas den till tre faser så finns det punkter i spisen mellan vilka man kan mäta upp 400V. Men det finns inga element i den som utsätts för 400V.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet är att en hel del gamla spisinstallationer saknar framdragen nolla. Då är det svårt att få 230V.
Men har man ett fullkopplat uttag och följer anvisningarna så är det inga problem.
Ja så är det för mig också! Tre faser och jord har jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.