Hej
Jag köper en ny spis 400v men hemm eluttaget har tre ledar en röd en svart och en vit, jag blir förvirrad Hur man ska koppla dem ihop.
 
Khairullah Khairullah skrev:
Hej
Jag köper en ny spis 400v men hemm eluttaget har tre ledar en röd en svart och en vit, jag blir förvirrad Hur man ska koppla dem ihop.
Om det bara är tre trådar i dosan är det förmodligen en enfasanslutning och du måste i så fall ha en 230V spis. Om du tar ett par bilder på dosan, hur gamla spisen var inkopplad och eventuellt elcentralen kanske du kan få hjälp. Man kan inte säga något säkert utifrån bara färger.
 
Tre ledare i uttaget röd, svart och vit.
Spisen har 4 ledare brun, svart, N, jord
 
  • Eluttagsschema med etiketter för anslutning av 400V med indikation på L1, L2, L3, N och jordledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med tre exponerade ledare, röd, vit och blå, och en oskalad kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med tre anslutna ledningar i färger röd, svart och vit samt en vit kabel som går in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med tre ledningar (röd, svart, vit) och en fjärdedel av en spiskabel med brun, svart och grön/gul tråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet eluttag med synliga ledare i rött, svart och blått, samt en grön/gul jordledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med tre ledare anslutna, brun, svart och skyddsjord, i en kopplingsdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med tre anslutna ledare i färgerna brun, svart och blått, samt en gul/grön jordledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet eluttag med tre kablar röd, svart, vit och kabeländar för brun, svart, N, jord synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu funkar spisen och ugnen men det är för svag.
 
Khairullah Khairullah skrev:
Nu funkar spisen och ugnen men det är för svag.
Kan du ta en bild på elcentralen också? Det där är en enfasmatning till spisen. Om du tittar i elcentralen så gissar jag att du har en 20A säkring till spisen. Det går inte att använda till din nya spis. Då får den en tredjedel av sin avsedda effekt vilket du redan märkt. Finns det tre faser in i lägenheten? Gissningsvis gör det inte det utan du måste köpa en 230V spis.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Khairullah Khairullah skrev:
Tre ledare i uttaget röd, svart och vit.
Spisen har 4 ledare brun, svart, N, jord

Här gör du ett allvarligt fel, du har 4 trådar en är blå DET ÄR INTE N som i nolla.
Den blå är en av 3 faser.

Protte
 
  • Gilla
ansgar46 och 2 till
  • Laddar…
tommib
Du verkar också koppla på chans utan att förstå vad du gör. Sluta med det. Du fick rätt information i #17 av Avemo, varför lyssnade du inte på det?

För att vara tydlig, du kan inte använda den spisen med din nuvarande spismatning. Troligen kan du inte använda den alls i din lägenhet.
 
  • Gilla
Khairullah
  • Laddar…
Göran.W
Du ska ha en 230 volt spis och inget annat.
Den blåa kabeln på den nya spisen är en fas ledare.
Har sett denna felkopplingen .med nolla på den blå kabeln på en 400 volts spis massor med gånger.
Bara byta till en spis med rätt spänning, dvs 230 volt.
 
  • Gilla
Khairullah och 1 till
  • Laddar…
Stopp Stopp !!!
Den första bilden är på en 2 eller 3 Fas 400V spis. (Typisk 50-60-talets el.)
I foto av dosan i väggen syns 3 st. trådar.
Alltså 2 faser + skyddsjord, troligen.
Det fattas NOLLAN.
Nu behövs riktig mätning av spänningen i dosan. Samt ett foto på el centralen!
En modern häll/spis måste ha nolla annars poooff !!!.
 
Redigerat:
  • Gilla
sKanne och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Det är INTE 2 faser och jord i det uttaget.
Det är 230 volt och inget annat.
Det har aldrig kopplats 2 faser och jord i spis uttag.
Det där är en typisk 1 fas anslutning till spis dvs 230 volt.
 
  • Gilla
Khairullah
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Det är INTE 2 faser och jord i det uttaget.
Det är 230 volt och inget annat.
Det har aldrig kopplats 2 faser och jord i spis uttag.
Det där är en typisk 1 fas anslutning till spis dvs 230 volt.
Men i inlägg #18 är den första bilden en spis som kan/är kopplad 400V alltså 2 faser + skyddsjord. Ingen nolla.
Är bilden från den gamla spisen? Därför önskas en bild på "proppskåpet"
Samt en riktig spänningsmätning.

Men jag kan hålla med, att färger i dosan är typiskt för 1950-tals hyreshus. Röd=Skyddsjord Vit=Nollan Svart=Fas
Så har det varit i det jag träffat på från 50-60 talet.
Vilken färg som är Nollan kan enklast mätas fram mot Jord.
 
Redigerat:
  • Gilla
Khairullah och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Men i inlägg #18 är den första bilden en spis som kan/är kopplad 400V alltså 2 faser + skyddsjord. Ingen nolla.
Är bilden från den gamla spisen? Därför önskas en bild på "proppskåpet"
Jag tolkar det som att det är den "nya" spisen vi ser på bilden. Den är mycket riktigt kopplad för att matas med två faser utan nolla. Problemet är att dosan innehåller en fas och nolla. Det bekräftas sedan i inlägg #19 där det framgår att spisen blir varm men inte tillräckligt varm. Alltså en 400V spis som matas med 230V. Det kunde vara intressant att se en bild på proppskåpet för att avgöra om det möjligen finns tre faser in i lägenheten. Men att det bara finns en fas och nolla i dosan kan vi vara rimligt säkra på.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
H
A Avemo skrev:
Jag tolkar det som att det är den "nya" spisen vi ser på bilden. Den är mycket riktigt kopplad för att matas med två faser utan nolla. Problemet är att dosan innehåller en fas och nolla. Det bekräftas sedan i inlägg #19 där det framgår att spisen blir varm men inte tillräckligt varm. Alltså en 400V spis som matas med 230V. Det kunde vara intressant att se en bild på proppskåpet för att avgöra om det möjligen finns tre faser in i lägenheten. Men att det bara finns en fas och nolla i dosan kan vi vara rimligt säkra på.
Precis. Jag tror att bild 3 är från gamla installationen av en 230V-spis som då avslöjar att svart kabel i dosan är nolla, röd jord, vit fas. Nu har han kopplat nollan till den "blå" kabeln (turkos enligt mig) på nya spisen. Alltså 230V-matning.
 
  • Gilla
Khairullah
  • Laddar…
Tack så mycket för eran fina förslag. Jag har tagit bort denna spisen men den som ni ser fungerar bra men strömmen är för svag. Jag ska fundera på annan spis som passar bra med 230v. ;):love:;):rofl:(y)
 
A Avemo skrev:
Kan du ta en bild på elcentralen också? Det där är en enfasmatning till spisen. Om du tittar i elcentralen så gissar jag att du har en 20A säkring till spisen. Det går inte att använda till din nya spis. Då får den en tredjedel av sin avsedda effekt vilket du redan märkt. Finns det tre faser in i lägenheten? Gissningsvis gör det inte det utan du måste köpa en 230V spis.
Tack ska du ha
 
  • Gilla
Nils-Olof Olofsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.